302 072 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
stod det inge tannat intressant än det om husdjur
jag bara återgav den text som står
känns inte ok att ta bort det som inte passar.......
frågan är väl besvarad iaf
oavsett om det är hundar eller kor?.....*L*
jag bara återgav den text som står
känns inte ok att ta bort det som inte passar.......
frågan är väl besvarad iaf
oavsett om det är hundar eller kor?.....*L*
Elinstallatören>Nåt säger mig att de allra flesta här har förstått din poäng.
Dock kan en hel del här själva slå i starkströmsföreskrifterna så det börjar kännas "lite" onödigt att du sitter och skall dra paragraf efter paragraf.
/Kent
Dock kan en hel del här själva slå i starkströmsföreskrifterna så det börjar kännas "lite" onödigt att du sitter och skall dra paragraf efter paragraf.
/Kent
Elinstallatören>Vilka de?
De senaste som du "diskuterat" eller snarare tjatat emot är ju mestadels yrkesverksamma elektriker, både med och utan egen behörighet.
Kan du inte bara starta en egen tråd om riskerna som folk kan läsa i om de vill och sen hålla det tjatet där?
/Kent
De senaste som du "diskuterat" eller snarare tjatat emot är ju mestadels yrkesverksamma elektriker, både med och utan egen behörighet.
Kan du inte bara starta en egen tråd om riskerna som folk kan läsa i om de vill och sen hålla det tjatet där?
/Kent
Håller med. Diskussionen kommer knappast någonstans av att rabbla paragrafer. Är ganska övertygad om att alla här inne vet vad de får och inte får göra och vad de riskerar om de gör det ändå.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag tror att det är fler som inte vet vilka risker de tar
att det `bara´ är skattebrott
paragrafer är ofta lagtext om ´vad som gäller -inget råd
jag VET att ofta då jag pratat med folk å kunder så vet de inte hur strarkt lagbrott det är
vilket jag tycker är synd -mest synd om dem som råkar ut för något , skad eller brand
sen är det inte rätt av mig att komma medpåstaåenden som jag inte kan hänvisa till vad som gäller
att det `bara´ är skattebrott
paragrafer är ofta lagtext om ´vad som gäller -inget råd
jag VET att ofta då jag pratat med folk å kunder så vet de inte hur strarkt lagbrott det är
vilket jag tycker är synd -mest synd om dem som råkar ut för något , skad eller brand
sen är det inte rätt av mig att komma medpåstaåenden som jag inte kan hänvisa till vad som gäller
Ta det lugnt nu. Jag skrev att jag är ganska övertygad om att ALLA HÄR INNE, dvs på detta forum, vet vad som gäller. Hur många personer du sen träffar som inte känner till bestämmelserna är i sammanhanget helt ointressant, för de läser uppenbarligen inte detta forum och därmed inte dina inlägg.
Jag tror inte att ALLA HÄR INNE vet vad som gäller eftersom det kommer nya besökare och forummedlemmar. Av den anledningen har administratorn klistrat en tråd som på ett bra sätt informerar om de styrande bestämmelserna och med länkar till information om vilka arbeten en lekman får utföra för arbeten. Förslagsvis läser ni tråden och ber Marlene eller annan administrator att korrigera/komplettera innehållet i den för det fall ni anser att det är nödvändigt.
Tråden finns här http://www.byggahus.se/forum/el/73820-regler-foer-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.html
Sedan kan man tro att "skattebrott" tenderar att ses som allvarligare än brott mot elinstallatörsförordningen. I alla fall av lagstiftarna.
Tråden finns här http://www.byggahus.se/forum/el/73820-regler-foer-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.html
Sedan kan man tro att "skattebrott" tenderar att ses som allvarligare än brott mot elinstallatörsförordningen. I alla fall av lagstiftarna.
Elinstallatören > Jag kan inte förstå vad du är ute efter. Varför sitter du på ett forum och klagar? Enligt egen utsago så har du ju så mycket jobb du behöver. Med jämna mellanrum dyker det upp tomtar som tror att de skall kunna stänga ner hela forumet. Om du hade börjat med att läsa forumreglerna, så hade du förstått hur fel ute du är. Forumet bedrivs i positiv anda och det är alltid tråkigt när det blir dålig stämning och en massa tjat. Mitt tips till dig är att du lägger ner, byter namn och återkommer med en ny inställning, så kanske du också kan lära dig något. Här finns fantastiskt mycket kunskap att hämta!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Alla som läser här på forumet kommer att ganska snabbt få en ganska klar bild över vad som är tillåtet eller inte. Om de nu inte hade det förut.
Klart går man in på forurmet och ställer en snabb fråga utan att läsa en enda tråd innan så kanske man missar en del. Men det måste vara oerhört ovanligt.
Jag skulle än en gång vilja be alla att tänka efter lite innan man sablar ned en trolig hempulare.
Om man nu verkligen tycker att den här frågan han ställer, det gäööer något som han som hempulare inte borde göra. Vi har alla olika nivåer där man tycker så. Men om jag nu verkligen vill att den här medlemmen skall låta bli, alyternativt behöver lära sig mer om det ena eller det andra innan han ger sig på det.
Hur skall jag då uttrycka det för att det verkligen skall få effekt?
Att bara automatiskt hänvisa till lagar och regler tror jag har noll effekt. Hempularen ifråga blir bara irriterad.
Klart går man in på forurmet och ställer en snabb fråga utan att läsa en enda tråd innan så kanske man missar en del. Men det måste vara oerhört ovanligt.
Jag skulle än en gång vilja be alla att tänka efter lite innan man sablar ned en trolig hempulare.
Om man nu verkligen tycker att den här frågan han ställer, det gäööer något som han som hempulare inte borde göra. Vi har alla olika nivåer där man tycker så. Men om jag nu verkligen vill att den här medlemmen skall låta bli, alyternativt behöver lära sig mer om det ena eller det andra innan han ger sig på det.
Hur skall jag då uttrycka det för att det verkligen skall få effekt?
Att bara automatiskt hänvisa till lagar och regler tror jag har noll effekt. Hempularen ifråga blir bara irriterad.
Så här kan man uttrycka sig:
Problemet för hempulare och klantiga proffs är att man inte vet vad man inte vet. Man vet bara vad man vet och det kan vara ganska mycket, och man tycker därmed att man vet tillräckligt.
Man gör en installation i sitt hus enligt de kunskaper man har. Sen går tiden. Efter tio år säljer man huset. Efter ytterligare tio år brinner huset ner. Får man ont i magen då?
Eller man lär sig något som man inte kunde förut, och så inser man att den installationen man gjorde för tjugo år sedan kan vara farlig. Det gick väl an när man bodde där, men nu bor en vilt främmande familj där. Ska man ge sig till känna och be om att få åtgärda sitt hempul? Eller ska man hålla andan och hoppas att inget händer? Hur bra mår man då?
Lagar och regler är till för att styra upp sån här farlig verksamhet någorlunda, och det ser olika ut i olika länder. Men alla rättssamhällen skipar rättvisa i tre steg.
1) Först skriver politikerna lagar. Men lagar är fina ord på ett papper och värdelösa utan steg 2 och 3.
2) Sen ska någon form av polis jaga lagbrytarna. Och polisen prioriterar på olika sätt i olika tider. Och så finns det andra slags poliser än den vanliga polisen. Till exempel bevakas arbetslagarna av fackföreningarna. Vilken polis jagar el-hempulare?
3) Domstol dömer brottslingen som polisen levererat.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, om du ska hempula, tänk på att du inte vet allt. Risken är kanske inte så stor att du åker dit, men andra saker kan hända. Tänk på att du inte vet vad du inte vet.
Problemet för hempulare och klantiga proffs är att man inte vet vad man inte vet. Man vet bara vad man vet och det kan vara ganska mycket, och man tycker därmed att man vet tillräckligt.
Man gör en installation i sitt hus enligt de kunskaper man har. Sen går tiden. Efter tio år säljer man huset. Efter ytterligare tio år brinner huset ner. Får man ont i magen då?
Eller man lär sig något som man inte kunde förut, och så inser man att den installationen man gjorde för tjugo år sedan kan vara farlig. Det gick väl an när man bodde där, men nu bor en vilt främmande familj där. Ska man ge sig till känna och be om att få åtgärda sitt hempul? Eller ska man hålla andan och hoppas att inget händer? Hur bra mår man då?
Lagar och regler är till för att styra upp sån här farlig verksamhet någorlunda, och det ser olika ut i olika länder. Men alla rättssamhällen skipar rättvisa i tre steg.
1) Först skriver politikerna lagar. Men lagar är fina ord på ett papper och värdelösa utan steg 2 och 3.
2) Sen ska någon form av polis jaga lagbrytarna. Och polisen prioriterar på olika sätt i olika tider. Och så finns det andra slags poliser än den vanliga polisen. Till exempel bevakas arbetslagarna av fackföreningarna. Vilken polis jagar el-hempulare?
3) Domstol dömer brottslingen som polisen levererat.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, om du ska hempula, tänk på att du inte vet allt. Risken är kanske inte så stor att du åker dit, men andra saker kan hända. Tänk på att du inte vet vad du inte vet.
Redigerat:
Du missade steg ett i lagstifningskedjan, det viktigaste steget, nämligen att folket väljer politikerna. Grunden i demokrati är att folket bestämmer vilka lagar som ska gälla och i vårt system hanteras det genom att vi utser representanter. Om folket dock tycker att en lag är felaktig så är det demokratiska att ändra den lagen, att bibehålla lagar mot folkets vilja är ett direkt brott mot demokratin, oavsett hur vettiga lagarna kan verka. Vidare vill jag hävda att ditt påstående, att lagar och regler är till för att styra upp denna typ av verksamhet, är direkt felaktigt. Lagar är till för att formalisera folkets vilja till något som kan appliceras i samhället. Om folkets vilja är att farlig verksamhet ska vara reglerad så ska sådana lagar finnas, inte annars.
Nu säger jag inte att så är fallet i denna fråga, men ska man diskutera lagar så är det viktigt att minnas att lagar är ett verktyg för folkets vilja, inget annat.
Nu säger jag inte att så är fallet i denna fråga, men ska man diskutera lagar så är det viktigt att minnas att lagar är ett verktyg för folkets vilja, inget annat.
Avstå gärna debatten, men du kan väl åtminstone hinta om det är delen att folket skall välja politikerna, eller svenska fokets rätt att stifta sina lagar via sina representanter du inte håller med om?tio_Pepe skrev:
--- Mats ---