Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om det är 12V så finns det väl inget krav på att trådarna skall gå kapslat, då borde du kunna köra direkt ut ur VP röret. Om du använder värmetålig kabel (Heter PLS 90 eller nåt sådant) så ser den ut ungefär som en lampsladd men är tillåten att dra i VP rör. Nu skall man väl inte behöva den typen av kabel till de tunna lamprona som väl inte är på mer än 20w.
Förresten det där med "öppet" VP rör är nog inget fel annars heller. Det är ju fullt godkänt att ha ett Vp rör som bara slutar vid utlopp ur tak eller vägg, när man sätter en lampa direkt över hålet. Man behöver inte ha en takdosa. Det måste ju vara en liknande situation om man har downlights infällda i taket.
Förresten det där med "öppet" VP rör är nog inget fel annars heller. Det är ju fullt godkänt att ha ett Vp rör som bara slutar vid utlopp ur tak eller vägg, när man sätter en lampa direkt över hålet. Man behöver inte ha en takdosa. Det måste ju vara en liknande situation om man har downlights infällda i taket.
Normalt så drar man inte i vägg utan olika lösningar i skåpet, ovanför väggskåpet eller - kanske vanligast och snyggast - kabel i frästa kanaler i underliggande täckskiva. Sedan kan man dölja själva transformatorn i eller ovanför skåpet.
Jajjamen, det är 9mm utegips som jag hade över, för att skydda plasten mot värsta värmen, där blir det sen puckar av hidealights nr 1210, 20w/12v, rundtrafo i kopplingsdosan.
Det som saknas är alltså gips/träpanel på glesen o sen borrar jag hål för spottarna o sen drar jag värmekabel o sen monteras spottarna.
Det som saknas är alltså gips/träpanel på glesen o sen borrar jag hål för spottarna o sen drar jag värmekabel o sen monteras spottarna.
Klicka här för att svara