Byggahus.se
Hej

Jag har 20mm flexrör till ledspottar i fönstersmyg i mitt badrum.
Röret går sedan över till 16 mm, när jag drog rören drog jag även i kabeln för led typ 2x2,5.
Jag skarvade kabeln till spottarna med presshylsor och skulle sedan backa upp dom i hålet, givetvis släpper kontakten och endast en ända av kabeln finns, jag gjorde båda presskarvarna på samma ställe så dom går inte förbi förminskningen till 16mm röret. Givetvis pressade jag med ett Elpressverktyg så det är inte troligt att jag kan dra av dom.

Nån som har nått förslag på lösning??

Som sagt så är det badrum med kakel dessutom takkupa och skarv 20-16mm ligger i väggen som är "utomhus" inte i angränsande rum.

Alla innovativa förslag mottages tacksamt.
//Rickard
 
C
Kör i en dragfjäder i 16mm änden parallellt med kabeln, och skjut sedan både fjäder och kabel samtidigt framåt?
 
2X2.5 för Led-spottar?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jo, kabelarean va overkill, men fördragen i ett Malmbergsrör........ (jo trolig felorsak)

//Rickard
 
cpalms förslag är bra, ett sämre kan vara att låna en virknål av farmor och försöka få tag i hylsorna med den.

9697738-origpic-81930b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Köp pianotråd och kör in en bra bit och sen ska man snurra runt den så att man hakar runt kabeln etc. Tar ett par försök men brukar funka.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Virknål når inte in, pianotråd inköpt kommer provas seriöst imorgon, tack sålänge, jag uppdaterar med nästa händelse.
 
Hur går det?

ang pianotråden så är det mycket teknik bakom det hela. Man ska liksom pressa in den och snurra runt den som en gammal kaffekvarn. När den går trögt som fan så ska man dra ut alt fortsätta snurra och dra ut. Det rekommenderas att man är två en som kan mata på kablarna från andra änden. Det är oftast den som skjuter på som gör jobbet istället för den som drar.
 
Ingen lycka ännu, ska lägga mer tid i helgen och kalla in hjälp med bättre tålamod än frugan...
 
Har du testat cpalms förslag att trycka med en dragfjäder? Om fjädern nte får fäste så att du kan trycka fram presshylsorna utan den tar sig förbi stoppet kan du ju sätta något i andra änden och då dra ut stoppet istället.
 
Jag har tryckt som en dåre med dragtråden den blir stum där det går från 16 - 20mm. 3m´s kabelsmörja har fått åka med in i mängder. Tror jag går upp och gör ett nytt försök direkt!
 
C
riob skrev:
Jag har tryckt som en dåre med dragtråden den blir stum där det går från 16 - 20mm. 3m´s kabelsmörja har fått åka med in i mängder. Tror jag går upp och gör ett nytt försök direkt!
Lite beroende på böjar och hur långt in det är så är det ingen idé att trycka. Backa en bit när det tar stopp och tjonga in dragfjädern med kraft upprepade gånger istället. Se till att mata på på kabeln också.
 
En idé som kan vara värd att prova kan vara att sätta fast en halvmeter styv ståltråd på dragfjädern och sedan försöka peta tråden förbi stoppet från andra hållet. Om det nu skulle gå så kan du få tag i ståltråden och sedan med lite tur dra loss stoppet. Du borde kunna få betydligt mer kraft i ett sånt ryck jämfört med att knuffa på med dragfjädern.
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Tack vare er och god vän löste sig problemet. Pianotråden lindade vi runt en skruvmejsel för att få en bra skruvkrok sen gick det kalaslätt.
Tack för hjälpen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.