Byggahus.se
Bakgrund:
Till taklampan i köket hade jag en strömbrytare med sån där rörelsesensor, ville byta till en vanlig strömbrytare. Min kompis skulle hjälpa mig byta och skulle "pilla" ut den nuvarande strömbrytaren med en mejsel. Dumma som vi va tänkte vi inte på att stänga av lampan och huvudströmmen.
Han kom åt något med mejseln och det small och lös till rätt ordentligt, jordfelsbrytaren gick.
Vi såg att det gick 3 sladdar till den gamla sensorströmbrytaren istället för 2 som till "vanliga" - en vit, svart och blå.
Vi satte i en ny vanlig strömbrytare och tog bort den blåa sladden som va dragen uppifrån ett "kopplingshål", efter lite tänkade behövdes inte den ansåg vi. Vi satte igång strömmen igen dock fungerade inte lampan. Inte heller fungerar spisen och takbelysning i andra rum.

Jag har 5 automatsäkringar 1 á 10A till "uttag/belysning Hall", 2 á 10A till "belysning, 3-5 á 10A till "spis & skåpsbelysning kök".
Spisen fungerar som sagt inte men belysningen i köksskåpen som går till en av de 3 säkringarna där funkar - den säkringen är alltså OK. Kan det vara en automatsäkring som gått sönder och orsakar mitt problem?
Hur kan jag kolla detta, måste jag kontakta elektriker?
 
Kan en huvudsäkring ha gått?
 
Kanske också kan vara automatsäkringen som blivit skadad. Det är en ganska känslig mekanik som håller uppe vippan, och kortslutning orsakar värme som kan ha deformerat plasten lite.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kanske också kan vara automatsäkringen som blivit skadad. Det är en ganska känslig mekanik som håller uppe vippan, och kortslutning orsakar värme som kan ha deformerat plasten lite.
Jag har en budget-multimeter, kan jag kontrollera deras funktion med den? Vad ställer jag in den på då i så fall?
 
Jag skulle börja med att kolla huvudsäkringarna. Om huvudsäkringarna är hela kan du använda din billiga multimeter för att se om en dvärgbrytare gått sönder. Den skall vara inställd på att mäta växelspänning. Antagligen är det mätområde du skall använda 600VAC. Du tar av kåpan över centralen och mäter mellan nolla och in respektive ut på säkringarna en i taget. Om säkringen i tillslaget läge har spänning på inkommande anslutning, men inte på utgående så är det något fel på den. Men som sagt: Kolla huvudsäkringarna först.
 
Om det är 16 a huvudsäkring (diazed) har den med största sannolikhet gått sönder. Mellan 10 a automat och 16 a diazed finns ingen selektivetet vid kortslutning i dom flesta fall. Altså löser diazed före automaten vid kortslutning men vid måttlig överbelastning t.ex 2 st vattenkokare på samma säkring , då blir det tvärtom.
 
Hmm, var hittar jag huvudsäkringen?
Så här ser det ut hos mig (bor i BR): http://oi61.tinypic.com/5f4r2s.jpg

Och så här är de 5 automatsäkringarna uppdelade: http://oi61.tinypic.com/2mq1es0.jpg

Edit: Har nu mätt säkringarna
Den andra ABB-säkringen, alltså 2 från HÖGER på bilden visade endast 0,08 med multimetern inställd på 600V - antar att den är sönder då?
Likaså visade den den röda säkringen, alltså 4 från HÖGER samma resultat- också sönder?
De övriga visade omkring 220.
 
Redigerat:
Huvudsäkringarna sitter vid elmätaren.
Antingen kommer du åt dom själv eller så får du prata med vicevärden/vaktmästaren.
 
Det är sannolikt den huvudsäktingen som har gått och att om två andra är hela. Såg på en skylt att det verkar vara trefasmtning av centralen
.
 
Mät på inkommande vid huvudbrytaren om du har spänning på alla faserna. Skulle sätta mina pengar på huvudsäkringen.
 
Uppdatering
Du hade rätt, en fas är utan spänning. Men förstår inte, var sitter den här huvudsäkringen? Utanför min lägenhet? Kan detta påverka mina grannars el? (kanske en dum fråga)
Får väl kontakta fastighetsskötaren på måndag.
JLov skrev:
Mät på inkommande vid huvudbrytaren om du har spänning på alla faserna. Skulle sätta mina pengar på huvudsäkringen.
 
Ni har väl något servicenummer att ringa, det skulle ju kunnat vara fasen till kyl/frys som försvunnit.
 
basswood skrev:
Uppdatering
Du hade rätt, en fas är utan spänning. Men förstår inte, var sitter den här huvudsäkringen? Utanför min lägenhet? Kan detta påverka mina grannars el? (kanske en dum fråga)
Får väl kontakta fastighetsskötaren på måndag.
Huvudsäkringarna sitter högst troligt inte i er lägenhet, de kan sitta i ett elrum eller annat låst utrymme. Alla lägenheter har egna huvudsäkringar så din granne klarar sig.
Det kan vara bra att veta hur man byter huvudsäkringarna som du märker, hör med någon granne som kanske vet mer. Det är inte jätteovanligt att de löser ut så någon borde veta hur man byter dem.
 
Gå bort eller ring till viceväden alternativt ring journummret (som antingen finns i trapphuset eller i papperen/pärmen som ska följa med vid överlåtelsen, eller så letar du upp nummrena på BRFs hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.