Byggahus.se
Jag har två ställen där det i taket sitter vanlig apparatdosa istället för takdosa.

Finns det typ "lamputtag med krok" till apparatdosor, eller hur skulle ni gjort?

Jag kan så klart sätta lamputtag för vägg (sådana utan krok), de är som standard för apparatdosa, men då får jag skruva kommande lamparmaturer med skruv i gipstaket vilket kanske inte blir så lyckat.

Idéer?
 
GoForIt skrev:
Det finns "lamputtag med krok"/Armaturdoslock med krok i flera varianter. Exempel från Clas Ohlson.
Jag tolkar den som vanliga 70 mm bredd mellan skruvarna, alltså för normalstor takdosa och inte för apparatdosa. Men är du säker så är det bara för mig att gå och köpa en sådan?
 
Nej, det uttaget är för vanlig armaturdosa (som du själv har konstaterat).
Och mig veterligen finns det inga krok-uttag för mindre dosor.
Och anledningen är att det bara är armaturdosan som är förstärkt för att kunna bära last.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Jag tolkar den som vanliga 70 mm bredd mellan skruvarna, alltså för normalstor takdosa och inte för apparatdosa. Men är du säker så är det bara för mig att gå och köpa en sådan?
Jag skrev att det finns i flera olika varianter. Du får helt enkelt kolla i affären.
 
Mikael_L
martinradbo skrev:
Jag har två ställen där det i taket sitter vanlig apparatdosa istället för takdosa.

Finns det typ "lamputtag med krok" till apparatdosor, eller hur skulle ni gjort?

Jag kan så klart sätta lamputtag för vägg (sådana utan krok), de är som standard för apparatdosa, men då får jag skruva kommande lamparmaturer med skruv i gipstaket vilket kanske inte blir så lyckat.

Idéer?
Nej det finns inga sådana lamputtag med krok som du tänker.
Det är endast tak-armaturdosor som är godkända för att bära lasten från en lampa, dosorna är förstärkta för detta syfte samt har metallbleck eller liknande för att föra vidare tyngden från lampan till bärande delar i taket.

Ditt enda alternativ är "vanliga" lamputtag och en separat krok bredvid för att hänga lampan i.
 
Apparatdosor tål, som sagt, inte att hänga något i och har således ingen krok. Sätt en krok bredvid.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Du har ju denna också: e1895892.jpg

E-nr. 1895892.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Apparatdosor tål, som sagt, inte att hänga något i och har således ingen krok. Sätt en krok bredvid.
En väl fastsatt dosa ( i reglarna) med en bra uppbyggnad på ringen m.m. skulle utan problem klara att hålla en lätt lampa om det bara hade funnits en krokförsedd dosa för apparatdosa.

Att sätta separat krok går såklart men att få fast den i ett gipstak bredvid dosan är såklart lurigare än via dosa.

Men det är nog bara att gilla läget, tack för alla kloka inlägg.
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
Svar 8. Över apparatdosa. Med långa montageskruvar...
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Mikael_L
martinradbo skrev:
En väl fastsatt dosa ( i reglarna) med en bra uppbyggnad på ringen m.m. skulle utan problem klara att hålla en lätt lampa om det bara hade funnits en krokförsedd dosa för apparatdosa.
Tja, men då gäller det ju också att folk förstår att det endast får hängas lätta lampor där ... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Tja, men då gäller det ju också att folk förstår att det endast får hängas lätta lampor där ... ;)
OT, men jag har varit med om pendlade undertak som har trillat ner för att man hängt för tunga armaturer i dem...

Använd det utanpåliggande lamputtaget som anges i svar #8. Fäst det sedan ordentligt i taket över dosan, så håller det även för nästa person när den ska hänga upp sin hemmasvetsade järnarmatur.
 
el_richard skrev:
Svar 8. Över apparatdosa. Med långa montageskruvar...
Så enkelt. Vanligt lamputtag med krok (borde gå att ta ett infällt till och med) och så två långa montageskruv upp i regeln. Skall prova inom kort. Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.