Byggahus.se
Hej.

En bekant ska bygga ut hallen en aning och elektrikern sa att elskåpet måste flyttas och all el dras om för det får inte vara inomhus?

Kan detta vara sant? Jag har min inkommande el nere i min källare vilket är inomhus!

Vill elektrikern bara tjäna pengar?
 
Är det inkommande som det gäller så är det lite olika hur nätägaren vill ha det....enklast är att prata med dom först....
 
Ja det är inkommande ström till huset, vi har bägge PiteEnergi så tänker att det borde vara ok?
 
Dom blir rätt griniga om du bygger in skåpet inomhus, men det är först vid ett framtida mätarbyte som dom kommer att upptäcka detta. Men det var nog mest före tiden med fjärravlästa mätare.
 
Menar inte att bygga in så den inte går att komma åt, utan min bekanta ska bygga ut hallen några kvadrat och skåpet hamnar då inomhus, iofs kanske det du syftade på!

Han ska ringa imorgon och kolla med PiteEnergi, men enda problemet jag ser är väl att de måste kontakta honom ifall de vill skruva i mätaren.

Med min måste de redan göra det så ser inget problem i det!?
 
lorens skrev:
Menar inte att bygga in så den inte går att komma åt, utan min bekanta ska bygga ut hallen några kvadrat och skåpet hamnar då inomhus, iofs kanske det du syftade på!

Han ska ringa imorgon och kolla med PiteEnergi, men enda problemet jag ser är väl att de måste kontakta honom ifall de vill skruva i mätaren.

Med min måste de redan göra det så ser inget problem i det!?
Så länge du har det som det var gjort från början är det aldrig problem....det brukar dyka upp vid ändringar/ombyggnader....
I praktiken är det bäst att mätaren är ute då slipper man vara hemma om dom behöver göra något....
 
Det är bara mätarplatsen och mätarsäkringarna som elleverantören vill ha utomhus.

Det som behövs om det blir aktuellt är
ett mätarskåp för mätare och mätarsäkringar(huvudsäkringar)
en ny kabel därifrån till din befintliga elcentral (proppskåp)

Det är inget stort jobb vanligtvis.
 
Enk Projektet skrev:
Så länge du har det som det var gjort från början är det aldrig problem....det brukar dyka upp vid ändringar/ombyggnader....
I praktiken är det bäst att mätaren är ute då slipper man vara hemma om dom behöver göra något....
Jag förstår dig, ungefär som ett badrum är godkänt med gjutjärnsbrunn så länge man inte renoverar badrummet!


HSP skrev:
Det är bara mätarplatsen och mätarsäkringarna som elleverantören vill ha utomhus.

Det som behövs om det blir aktuellt är
ett mätarskåp för mätare och mätarsäkringar(huvudsäkringar)
en ny kabel därifrån till din befintliga elcentral (proppskåp)

Det är inget stort jobb vanligtvis.
Helt klart, tänkte inte på att det bara var att montera ett nytt litet skåp med 3 st huvudsäkringar och elmätare, elektrikern hade sagt åt min bekant att all el måste dras om! Det jag reagerade starkt mot!
 
Ja, då låter det som de borde hitta en annan elektriker.
 
Jag skulle börja med att er nya kunskap om hur skåpet ska placeras prata med elektrikern igen. Kanske var det så han menade men att din vän och elektrikern inte förstod varandra.
 
Mätarskåpet behövs då flyttas ut. Kablarna som går från mätarskåpet behöver då oxå bytas/skarvas.

Elektrikern har rätt.
 
Så om man lämnar dörren olåst....

Enklast är alltid att ringa nätägare, vet av en med samma leverantör som har skåpet i hallen. På stugan med samma leverantör sitter mätaren uppe på övervåningen, nybytt mätare och inga krusiduller där inte.
 
Normalt fungerar det så att byte av mätare så duger den gamla placeringen, flytt av mätare då vill nätägaren att man flyttar ut mätaren. Hos en del nätägare håller dom tom med nytt mätarskåp.
 
el_richard skrev:
Mätarskåpet behövs då flyttas ut. Kablarna som går från mätarskåpet behöver då oxå bytas/skarvas.

Elektrikern har rätt.
Jo men då handlar det om EN matningskabel mellan mätarskåp och husets elcentral. Viss skillnad mot att ALLT måste dras om. Nu vet vi ju iofs. int på vilket mer sätt utbyggnaden påverkar elen i det här fallet. Om ex. även centralen skall flyttas från sin nuvarande plats, så lär ju en del ledningar behöva dras om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.