Byggahus.se
Vill bara dubbelkolla.
Öppnade några plankor under takfoten och hittade lös kabel till fasadbelysningen.
Den går sen mellan plankorna i springan (dold) till vägglampor. Jag ringde en elektriker för att be kolla detta. Han menar att det är helt ok att göra så. Att denna kabel MÅSTE vara lös ifall någon skulla spika där då den måste flytta på sig. Och eftersom den är fast vid armaturer är det helt korrekt utförd.

Är det verkligen ok? Eller skyddar han den andra elektrikern som utförde jobbet?
 
  • DSC_1391.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kan inte regelverket i huvudet vad som gäller dold kabel. Hade den varit synlig ska den klammas med högst 30 cm mellanrum har jag för mig.
Om kabeln är ordentligt förankrad i båda ändar ser jag inget fel i att lägga den lös när den är dold. Jag har själv gjort så när jag har fällt in armaturer i befintlig sims utomhus. Då slipper man ju plocka ner gamla övermålade brädor.
(Tänk om det är jag som är den andra elektrikern??) 😉
 
Är du elektriker?
 
Mikael_L
Nja, det är väl lite både och.

Jag antar att det är typ en EKK för fast installation (med solida kopparledare) som du har hittat.

Och först ska jag väl säga att det är inget speciellt ögonbrynshöjande det där. Man hittar rätt ofta EKK, EKLK och liknande liggandes löst ovanpå underspikningar, innertak, kabelstegar osv osv.

Bo kanske hoppar in och kan berätta vad som står i olika regelverk (han brukar ju ha koll på nästan allt) och hur det ska tolkas.
Men jag skulle tro att regler utmynnar i att kablar ska vara fastsatta så pass att det minimerar risker för skada på människor och egendom. Och då finns det helt säkert ett väldigt brett tolkningsutrymme.
Men dagens regler medger ju t.ex. att kabel får förläggas fritt och löst i en innervägg i valfri lång sträckning, bara den är dragavlastad i bägge ändarna och hygglig skyddad mot genomspikning.
Så då kan knappast lös kabel på en underspikning dömas hårdare.

Men kabel måste vara fastsatt såpass att man inte får ledarbrott p.g.a rörelse i kabeln/det kabeln ansluter mot/det kabeln sitter fast mot.
Vidare måste kabel vara fastsatt såpass att risken för att den slits loss och blottar strömförande kardeler minimeras.
Så utanpåliggande synlig dragning måste alltså klamras tillräckligt så att inte t.ex. flyttgubbarna råkar svepa med sig en kabel när dom bär iväg med bokhyllan och sliter ut ledarna ur ett vägguttag som sen någon kan få en stöt av.


Däremot har din elektriker lite fel (eller förenklade kanske bara resonemanget).
Kabeln måste inte alls ligga fritt för skydd mot genomspikning.
Först och främst ska man undvika att öht förlägga där risk för genomspikning finns, och sen går det ändå helt utmärkt att både fästa kabel och samtidigt skydda den. Dra 20 eller 25 mm rör som klamras på lämpligt avstånd, dra kabeln i röret. Då är den både klamrad (det anses så) och kan röra sig om det kommer en spik.
Men inget jag upplever krävs för kabel ovan en takfotsunderspikning.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ja, varför klamrar man en kabel, egentligen?
Vad är skillnaden mellan att klamra en kabel och att klamra en flexslang?
Och vad är egentligen risken med dolda kablar och slangar?
Finns det olika "grader" av dolda kablar - djup etc?

Om ingen hinner före kanske jag filosoferar över detta senare (se det som en risk om ni så vill ;) ).
Mikael har redan fått med alla grundskäl tror jag, nästan.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
(se det som en risk om ni så vill ;) ).
Jag avreggar mig dock inte från forumet inför detta hot. ;)

Jag tar risken, "living on the edge", ni vet ... :)
 
Atom skrev:
Är du elektriker?
Ja, med allmän behörighet. 😊
Som sagts innan, det är inget ovanligt sätt att dra kabel på och det finns många som gör så.
Om det är nybygge hade jag dock klammat 20-slang en bit upp från simsbrädorna och dragit EKK eller liknande i slangen.
 
Redigerat:
Aha. Ok. Nu känns det bättre. Trodde att man ALLTID måste ha fastklämda kablar.
När han (elektrikern) monterade extra uttag och armaturer i garaget, satte han fina klämmor med jämna avstånd. Därför trodde jag detta med lös kabel varit fusk. Huset var 3 år då detta utfördes.

Det blir intressant att få veta vad Bo.Siltberg anser. Jag lovar att inte somna framför datorn ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ficus
  • Laddar…
Sådär, planen var att dricka öl igår kväll för att bli tillräckligt fånig för att skriva något filosofiskt om detta med kablar och klammer, men jag somnade...:surprised: Det faktum att tabellerna över olika förläggningssätt i reglerna har felaktiga hänvisningar mellan sig, och har haft så de senaste 10 åren ger ju en antydan till hur intressant denna fråga är... Nåja, sockerkoma efter en riktigt rejäl portion lasagne fungerade också så here we go

Reglerna medger allmänt att mantlad installationskabel får läggas fritt utan fäste såväl som fast, klamras, läggas i kanal, najas mot bärlina etc. Det står inte uttryckligen, men av alla olika förläggningssätt som beskrivs så framgår att
- kabel som är öppen och åtkomlig ska vara fäst, medan
- kabel som är dold och oåtkomlig behöver (ska) inte vara fäst (om det inte finns speciella behov).

Det finns alltså ingen allmän regel att mantlad kabel måste vara fäst på något sätt - det har inget värde för kabeln i sig (för de förhållanden som förekommer i en bostad).

Men detta är vad som gäller allmänt - det kan finnas specifika skäl till att klamra/fästa en kabel:

- Utanpåliggande kabel behöver ju av praktiska skäl och estetiska vara fäst mot väggytorna, men det finns inga specifika regler som säger så, utan de regler som säger att en kabel ska klamras handlar om skydd mot kabelns egen tyngd (vid både vågrät och lodrät förläggning). Där krävs 25 cm mellan klamren...nog klarar en kabel mer än så, men då blir det inte snyggt.
- En kabel som inte är avsedd att böjas ska inte heller tillåtas böjas vid normala förhållanden.
- Även en dold kabel kan behöva fästas för att hålla den undan från yttre skadekällor som värme, vatten och gnagare etc.
- Klamring tar bort behovet av dragavlastning i dosor, men det är inget skäl till att klamra en kabel.
- Plus de allmänna skäl som Mikael listar upp.

Hur man klamrar kabel finns i Patriks klammerskola. Även om reglerna inte bryr sig om estetik så är snygg kabelförläggning en viktig faktor. Jag tycker vi har för dåligt med bilder på snygga kabelförläggningar här på forumet!

Varför ska då en flexslang klamras med ca 60 cm avstånd? Det är av ett helt annat skäl - för att kunna dra i ledare utan att slangen korvar sig.

Nu är vi inne på dolda kablar som tråden handlar om. Dessa behöver som sagt inte fästas om det inte krävs av skäl ovan. Den vanligaste och största risken med dessa är skador från spik och skruv utifrån. Det finns ett moment 22 här att kablar i isolerade väggar ska förläggas närmast väggskivan för att underlätta kylningen. Detta gör dem samtidigt åtkomliga för spik och skruv, till skillnad mot kablar som finns i andra slags större hålrum längre in i byggnaden.

För att minska risken för genomspikning finns följande regler:

- Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. Begreppet fastsatta innefattar här FK i flexslang och VP-rör. Det sägs inte, men dessa regler syftar troligen till att man ska kunna lista ut var dessa kablar och rör går, och därmed förhindra genomspikning. Fungerar det? Sådär...

- Dolda ledningssystem som inte är fastsatta får följa den kortaste vägen mellan två dosor. Här finns dels kravet på dragavlastning i dosorna vilket är naturligt men kanske överdrivet. Sedan finns kravet på genomspikningsskydd där kablar passerar reglar - detta troligen pga att kablarna kan passera reglar på oväntade ställen pga den kortaste vägen som kanske inte alltid är rak. Däremellan är tanken att kabeln ska glida undan för spiken. Hur bra den duckar för en spikpistol när kabeln är lätt klämd mellan isolering och väggskiva låter jag vara osagt.

Det framgår inte, men löst förlagd flexslang torde ha samma regler som kabel här.

- I båda fallen får ledningssystem i tak och golv följa den kortaste möjliga vägen, alltså även när kablarna är fastsatta. Det skulle annars blivit onödigt besvärligt med en central takdosa som matar alla kopplingspunkter på väggarna. Uppenbarligen anser man risken mindre gör genomspikning i golv och tak.

Som synes finns här inga regler som ger någon form av garanti, endast en viss (ganska hög) risknivå. Inga regler ger i och för sig garantier, men de flesta andra regler tycker jag har en hel annan tyngd än dessa som jag tycker är väl slappa - risken är för stor att skruva i ett VP-rör. Det borde finnas ett krav på ritningar, kanske även en varningstext vid centralen. Men jag vet faktiskt inte hur vanligt det är med dessa fullträffar. Om man bara vill och använder riktiga skruvar så går det alltid att träffa en kabel. Vet inte varifrån jag stulit denna bild, kanske från detta forum?

Skruv i kabeln.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Jag somnade inte :) Allt är helt glasklart!

Ni måste dock medge att en okunnig kan reagera på en installation där det inte finns en enda klämma. Kollade även garaget. Ovan på isoleringen ligger kabeln lös. Vid genomgången ner. vp rör bara så mycket som isoleringen. Sen snyggt ner på väggen till uttagen och belysningen med klämmor.
Jag lade dock märke till "silicon?" i början och slutet av vp rören.
Är det för att stoppa ev. kondens?
 
Hur kollade du det? Om utrymmet ovanpå garaget är åtkomligt ska kabeln inte ligga och drälla ovanpå isoleringen! Hade varit bättre att lägga den under isoleringen. Då hade inte dessa kondensproppar varit nödvändiga.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur kollade du det? Om utrymmet ovanpå garaget är åtkomligt ska kabeln inte ligga och drälla ovanpå isoleringen! Hade varit bättre att lägga den under isoleringen. Då hade inte dessa kondensproppar varit nödvändiga.
Det skulle man behöva säga till ele90ktrikern. Så blir det om många olika elektriker ger sig på samma hus. Och med facid i handen, ja. Du har rätt. Det hade varit bättre.
Jag är iaf glad att inget vatten droppar in!
Det kan man inte säga om grannens garage.

Edit- vp rör sticker ner från taket och upp ovan isoleringen. Bara raka bitar. Resten är utanpåliggande. Det "siliconet" går att pilla bort med tunn skruvmejsel. Bara en liten klick.
 
Redigerat:
DSC_1402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut vid taket i garaget. Den lilla siliconbiten har jag redan tagit bort. Ville bara kolla ifall det finns någon fukt där. Inga problem. Nu ska jag trycka tillbaks det.
På garagevinden, ska jag inte klättra mer.

Bo. Menar du att kabeln får under inga omständigheter ligga lös på isoleringen?
 
Kanske inte skulle uttrycka det så starkt, men en åtkomlig installationskabel ska vara skyddad mot de risker som nämns ovan. Ligger den still och får vara ifred får det anses ok. Men man ska alltså inte kunna krypa omkring kabeln uppe på vinden. Man kan även fundera på hur åtkomlig den är för gnagare.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kanske inte skulle uttrycka det så starkt, men en åtkomlig installationskabel ska vara skyddad mot de risker som nämns ovan. Ligger den still och får vara ifred får det anses ok. Men man ska alltså inte kunna krypa omkring kabeln uppe på vinden. Man kan även fundera på hur åtkomlig den är för gnagare.
Ursäkta dumma frågan. Har du någonsin hört att gnagare tagit i en kabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.