Byggahus.se
Ska ha hemautomation och Inser att jag behöver 9 trådar till takdosan i köket. Är det ok att dra parallella rör från elc till takdosan?
 
Nej, inte om alla 9 ledare tillhör samma krets. Det kan gå att få i 9 st FK1.5 i ett 20-rör.
 
Samma krets, menar du grupp då? Har inte rör, kör med slang och den är ju lite trängre.
 
Testade lite och det verkar gå fint att få in 9 trådar. Men får man ha så många i en 20 slang?
 
Dela upp gruppen på två så kanske du slipper att ha 9 kablar till den?
 
Det finns inga bestämda gränser på hur många ledare man får ha i ett rör, bara råd. Går det lätt att dra i så är det inga problem.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Då borde det funka bra, är bara 5m till centralen.

Någon som vet fabrikat på fk som är räfflad?
 
Men hur är det med belastningen?

Om nu det är en rekommendation med tex 7 st ledare av 1,5mm2. Men detta föresätter ju även att belastning och temperatur och förläggningssätt är korrekt. Bara för att man kan få in mer ledare så tror jag inte att det är rätt.
 
Jag tror att Bjurhagen det är, men jag tror även att det är fler fabrikat som har räfflad fk.
 
Man ökar ju inte den totala strömmen i röret bara för att man har flera ledare utan strömmen fördelas bara på flera trådar som troligtvis ger en liiiiten temperatursänkning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I mitt fall är det fråga en om ett antal tändtrådar från centralen så någon överbelastning lär det väl knappast bli.

Tack för hjälpen! 😊
 
Gånger som den här undrar jag varför ingen tillverkare har lanserat FX (PEX-isolerad fåtrådig enkelledare)...
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Draka har även räfflad FK.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Följdfråga:

I två större rum sitter det två takdosor med var sitt rör till elc, ska dessa ha en varsin dvärgbrytare?
 
Förslagsvis ja om de betjänar olika delar i installationen. Jag hoppas inte de är ihopkopplade någonstans ute i anläggningen så att man har en rundledning dvs "backspänning" på en avslagen säkring i centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.