Byggahus.se
Har en friggeboda 15 meter från hus/altan. Under altanen finns det kopplingsdosa med en 10A grupp som matar utebelysning, dammpump mm. Nu föll det sig så att när jag markisolerade för friggebodan grävde jag ned ett gult skyddsrör med överbliven EKKJ 4x6/6. Detta rör kommer upp under altanen i närheten av bef kopplingsdosa. Nu kommer det (o)roliga, hur löser elektrikern detta om man ringer hit en sådan? Får man koppla vidare från befintlig 10A grupp och dess 1,5mm2 kablar till denna 6mm2 bara sådär eller bryter man mot någon föreskrift. I friggebodan kommer endast finnas belysning + något uttag så EKKJ-kabeln använder jag bara för att den fanns tillgänglig, så kraftig kabel behövs eg inte.
 
Borde inte vara något problem
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det bör gå bra. Det krävs jordfelsbrytare. Men det gar du förhoppningsvis redan utomhusdosan.
 
Det enda jag kn tänka mig när man överdimensionerar på det sättet är att någon senare ägare upptäcker att "ojoj här sitter det rejäla doningar" och ansluter någon rejäl effektslukare? Kanske en klisterlapp där det står något i stil med "endast säkrad med 10A 1,5 mm2" eller något sådant?

Det är långt ifrån alla som följer kablar...

/S
 
Fast det är klart. Om det är så bra kabel den biten, så skulle ju jag kolla om det går att dra vidare hela vägen och sätta en liten undercentral med exv. ett 16/32A trefasuttag i friggeboden. Det är ju ett typiskt "bra att ha" fix. Förutsätter förstås en del om huvudcentralen i huset osv. men ändå.

Uppmärkning är i vilket fall en bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.