A
I min värld så tänker jag att en trepolig är bättre, då bryts alla faser OM det blir fel på en.

Det gäller ett 16A trefasuttag.

Eller finns det en fördel med att ha 3st enpoliga?

Tar tacksamt emot för/nackdelar med respektive variant.

Vet inte riktigt hur du tänker men om du har ett 3-fas uttag så innebär det ju att du har alla 3 faserna i uttaget (på sina resp. pinnar) och en nolla plus skyddsjord. Sätter du en 3-polig säkring så bryter den alla 3 faserna. Om du har 3 st 1-poliga så bryts ju bara den fasen som säkringen sitter på. Det beror ju lite på vad du har i andra änden.
T.ex. kan du ju på spisar ha 2 x 230V, ena halvan av spisen matas med 230V från en fas och den andra halvan med 230V från en annan fas. I ett sånt fall kan det ju vara en poäng med 3 st 1-poliga, eftersom du fortfarande kan använda den andra halvan av spisen om den ena säkringen löser t.ex. Det går att diskutera fram och tillbaka i oändlighet det blir applikationen som styr i min värld iaf.

Om vi antar att det är ett trefasuttag för maskiner så är det bättre att alla tre faserna bryts. Trefas motorer gillar inte att gå med en saknad fas. Visserligen skall motorskyddet ta hand om det felfallet. Men det är ju onödigt att testa motorskyddet med en motor som insats.

• Gilla
M_J_E
  • Laddar…
A
Precis, det är som du skriver Hempularen jag tänker, det är ju ett trefasuttag (alltså CEE) där det nog i princip bara kommer att anslutas endera maskiner med motorer, eller svetsar. Och just därför känns det i min värld bättre att det bryter allpoligt.

Tex belysningsgrupper är bra att ha 3x1-pol så slipper man att allt slocknar.......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.