Hej Vi har fram till nu haft ett grundvattenVP-system. En sänkpump har pumpat upp vatten till förångaren i VP. Sänkpumpen har via brytare varit ansluten till VP med tre faser och startat ca 30 sekunder före kompressorn i VP. Vattnet visade sig vara för salt- och för järnhaltigt och vi har därför borrat vidare och konverterat till bergvärme. Sänkpumpen skall ersättas av en köldbärarpump, som blir en Wilo Stratos (en-fas) Vi har tänkt ansluta Stratos till brytaren men bara använda en fas. Stratos kommer då att starta 30 sekunder före kompressorn i VP och stoppa när kompressorn stoppar. Fördröjningen går att justera. Enligt WILO, så borde vi köpa till en IF-MODUL, som sätts monteras i Stratos. IF-modulen skulle göra att Stratos startar/stappar på ett skonsammare sätt. IF-modulen är Ext Aus/SBM Art.nr 2084867 och RSK.nr 576 13 28. Vi undrar om någon här koll på hur Stratos och IF skall kopplas ihop ? Kan det vara så enkelt att vi bara skall ansluta en FAS + NOLLA + SKYDDSJORD till IF-modulen och att kopplingen mellan IF och Stratos sedan är ”intern” ? Vi hoppas på tips. Axelman

Modulen monteras i själva kopplingsutrymmet på pumpen, och ska ha en potentialfri slutning in på #1 och #2 (Ext.Off) för att starta pumpen.

Var kommer signalen för start och stopp ifrån nu?
Den signalen måste antingen göras om till att vara en spänningsfri slutning, alternativt att den signalen får styra ett relä, som i sin tur levererar en slutning till pumpen.

Själva matningen till pumpen ska aldrig brytas, förutom vid arbeten på pumpen.

Tack Den tidigare köldbärarpumpen, sänkpumpen i borran, startade när den fick spänning på "sina" 3 faser. Spänningen kom från Värmepumpen. När sedan VP kört färdigt så "bröts" spänningen av VP. axelman

Det skall väl vara så att Stratos skall ha matning - FAS NOLLA och JORD hela tiden. Men hur skall jag åstadkomma det som står i anvisningarna: Regleringång Ext. Aus:Via en extern potentialfri kontakt kan pumpen kopplas till och från. Kontaktbelastning: 24 V=/10mA. Den bygling som är monterad vid fabrik skall avlägsnas vid anslutning av extern reglerkontakt. Men det går förstås att lösa ........ hoppas Axelman

Precis, du måste ha en ny matning som inte bryts av värmepumpen, dock ska den gå via en säkerhetsbrytare.

Den gamla matningen kopplar du till ett relä, sen från en slutande kontakt på reläet till Ext.Off i nya pumpen.

Finns ganska många sätt att lösa det på beroende på hur det ser ut i värmepumpen där matningen kommer ifrån idag.. Vad är det för värmepump?

Hej Om man förenklar det hela så kan man väl säga att sänkpumpen var kopplad till värmepumpen ( 3 faser) och startade när VP behövde arbeta och göra värme. Sänkpumpen startade alltså och sedan startade kompressorn efter ca 30 sekunders fördröjning. När värmebehovet var åtgärdat så blev de utgående faserna (till sänkpumpen ) utan spänning och sänkpumpen stannade. Jag kan skicka "elritningen" för VP ganska omgående = imorgon. Värmepumpen heter TERRAWATT 3,75. Axelman

Blir det bara en kabel till IF modulen ? Nej ? Det borde väl vara två ledningar ? Axelman

Det blir en matning, som inte ska brytas, in i If-modulen, sen från If-modulen till pumpens plint.
230V - Säkerhetsbrytare - If-Modul - Pump

Det är vad jag får det till

men .... Det står ju: Regleringång Ext. Aus:Via en extern potentialfri kontakt kan pumpen kopplas till och från. Kontaktbelastning: 24 V=/10mA. Den bygling som är monterad vid fabrik skall avlägsnas vid anslutning av extern reglerkontakt Minst sagt oklart. Axelman

Förlänger man verkligen livslängden på en CP så pass mycket att det är värt "besväret" ????? tillåt mig betvivla.

D
tvivlar också... det är ju inte heller så att strstosen börjar tjurrusa direkt utan den har ju en skonsam uppstartsprocess.

Jag skall se om jag kan få ytterligare info från Wilo. Axelman

Glad Midsommar !!! Det är inte mycket hjälp jag fick av Wilo. En sade: Det är alltid bättre att använda IF-modul om man ska starta och stoppa pumpen. IF-modulen är en plug-in som är väldigt lätt att koppla. Ext.off kopplas sen med en tvåledare. Men jag fattar inte hur jag skall få till det. Jag har tre faser (+ jord och nolla förstås) tillgängliga i VP. De aktiverade ( fick spänning) när den gamla sänkpumpen skulle starta. Jag har ingen "potentialfri kontakt" att tillgå. Kanske finns här någon som kan beskriva hur det skall lösas. Gärna med en liten Skiss. Axelman

Lite information/bilder/manual som beskriver själva värmepumpen och nuvarande installation hade varit kanon, då går det ganska enkelt att fixa en skiss :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.