Hej,

Planerar en renovering av mitt vardagsrum just nu och givetvis ska vi försöka få undan så mycket A/V-kablage som möjligt. Jag kommer ha HDMI-kablage mellan min hemmabioanl. och en framtida projektor. Jag har sett att det finns HDMI-uttag för montage i apparatdosor. Men... en HDMI-kontakt behöver ju VP50 eller minst VP32. Finns det några dosor med studs för detta?

Alternativt gör man ett 50mm hål i en VP-dosa och tätar runt så gott det går.

MVH
- Styrmannen

Gjorde själv enligt din alternativa metod, borrade och fäste med polyuretanlim. Beroende på sträcka och antal böjar kan det vara klokt att dra i kabeln innan man stänger väggarna.

Gjorde åt en kund som hade kombinationsram i normal höjd vid golvet med EL,coax,RJ45. Strax ovanför dessa mynnade det ut ett Vp50 rör med en 90gradersböj. Böjen var klippt längsmed väggen. Röret gick dryga metern upp innan det var en 90gradersböj ut igen.

Jag har tyvärr inga bilder på detta. Jag vet inte om jag skulle gjort så om jag byggde. Fast går ju lätt att tapetsera över hålet eller dit med ett doslock om man skulle flytta på Tv'n i framtiden.

menar du innfälld eller utanpåliggande. finnns inget innfällt så stor dimesion om du själv inte plastar en dosa med studsar. själv själv kapa jag ett 110mm. avlopprör spillbit från grannen stegborra och plasta anslutningar funkat i 10 år utan problem.fällde in en vanlig fläkt i vägg för fuktrisk mot betongvägg, allt som inte är absgummi går att plasta. så du kan bygga vilken typ av sk. apparatdosa du vill.

Infälld tom normcentral?

Har själv använt Supras demonterbara som skrevs om ovan. Funkar riktigt bra. Funkar bra i 20mm rör, men jag körde dock med 25mm slang.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.