6 158 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Eldragning i kallförråd
Hej
Mitt förråd börjar närma sig slutfasen och det är bara el och innerväggar kvar.
Det är oisolerat men på platta. Tänkte sätta plywood som innerväggar.
Man ska köra på utanpåliggande IP21 på brytare och uttag inne i förrådet när det är ouppvärmt?
Ok med FK i VP-rör i väggarna eller måste jag dra EKK ?
Mitt förråd börjar närma sig slutfasen och det är bara el och innerväggar kvar.
Det är oisolerat men på platta. Tänkte sätta plywood som innerväggar.
Man ska köra på utanpåliggande IP21 på brytare och uttag inne i förrådet när det är ouppvärmt?
Ok med FK i VP-rör i väggarna eller måste jag dra EKK ?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det är helt ok med FK.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om det är tätt och torrt går det bra med IP21. Men uttag och strömbrytare i IP44 gjorda för utomhusbruk är ju lite robustare vilket kanske är en fördel här?
Tack för svar.
Det är helt tätt. Så något regn eller vatten kommer inte in.
Jag ska ha en Nexa fjärrbrytare (mottagare) i förrådet. Avsedd för att sitta i apparatdosa.
Men eftersom allt måste vara minst IP21 så funkar det ju inte med apparatdosa.
Vilken utanpåliggande dosa rekommenderas som får plats med denna mottagare?
Det är helt tätt. Så något regn eller vatten kommer inte in.
Jag ska ha en Nexa fjärrbrytare (mottagare) i förrådet. Avsedd för att sitta i apparatdosa.
Men eftersom allt måste vara minst IP21 så funkar det ju inte med apparatdosa.
Vilken utanpåliggande dosa rekommenderas som får plats med denna mottagare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Varför skulle det inte fungera med en apparatdosa?
gör som du vill ditt hus. men ip21. utomhus är inte min grej. varför vp.-rör. är det långa avstånd. undvik ekk. funkar inte i flex eller rör. endast för fast montage.när dra el, finns fk. fkk. om amp behövs. är fintrådig. som likväl vvws. o murande eller rikta en bakskärm på en caddy-59. så sätt dig ner och tänk en gång till. har jag dragigt rätt. ligger flexslangen rätt eller vp-röret. matning amp. vad behövs i framtiden. många tankar inte rusa. fråga en expert i så fall först.l med all go mening
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Är det torrt så gäller minsta kapslingsklass IP2X (så IP20 är ok), men så fort utrymmet betraktas som fuktigt, eller om det klassas som utomhus så gäller minst IP21. Med fuktigt menar man utrymmen där imma avsätts på väggar och tak. Blir det så mycket fukt att vattendroppar uppträder med lite omfattning så klassas det som vått och minst IP24.
Klicka här för att svara
