1 278 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Fast eller löpande vid byte av el
Jag har lite funderingar. Skall byta el i en fastighet från sena 40-talet. Elen är bytt på vissa delar men inte överallt. Skall man köra det på löpande eller - måste väl vara billigare än att de hugger till med något?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Skulle säga det samma. Tror faktiskt att Löpande bli billigare.
Löpande med en bra elektriker....det är ju omöjligt att säga om det går lätt eller inte att få ur det gamla...dessutom har du möjligheten att lägga till alt ändra tex tändingar....fundera lite hur du vill att det ska funka när det är klart och ta upp det tidigt med elektrikern....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Har du möjlighet att ta ut semester och hjälpa till som hantlangare så kan du också få ner kostnaden avsevärt. Man måste i princip vara två man om det skall dras i och ur tråd i trilskande rör. Ta det i så fall på löpande, elektrikern kan inte veta hur bra eller dålig du är som hantlangare, så han kan inte räkna rätt på hur mycket din hjälp är värd.
Tycker som övriga, kör löpande! Har själv bytt el, i tredje huset nu, och hittills alltid kört så. Innebär iofs att jag inte kan jämföra med vad det egentligen skulle kostat för mig om jag kört med fast pris men känslan är att det blivit billigare, och det har även "hintats" i efterhand av elektrikern. Kan man bistå själv före och under dennes arbete så dess bättre.
Nja sist när jag tog fast tycker jag att det var en dålig affär. Men det var lite komplicerat med en grej med badrummet som en annan hantverkare skrämt upp mig med. Det var tydligen inte så komplicerat iaf.
Vi kör på löpande!
Vi kör på löpande!
Klicka här för att svara