Hej!

Hoppas att jag hittat rätt forumsdel för detta, i annat fall får gärna en mod flytta tråden. Skulle behöva lite hjälp med planeringen av eldragningen i köket då det är första gången för mig.

Jag vill förtydliga att jag inte ska koppla något själv utan enbart förbereda så mycket som det går så att det går snabbare/smidigare när elektriker kommer och jag spar några slantar. Dels för att jag inte har tillräckliga kunnskaper när det kommer till det men även för att jag vill ha papper på detta för framtida behov.

I dagsläget finns det inte el för fläkt, micro eller diskmaskin (se bild idag.jpg nedan) och detta tänkte vi ha i vårt nya kök så jag har börjat spåna några lösningar och hoppas att ni kan klargöra några frågetecken. Det är bärande vägg, så en del jobbig fräsning kommer att behöva göras. Så jag vill kunna vara "klar" med planeringen och färdigställa vissa delar i väntan på att koppla in en elektriker som sätter ihop det hela när tiden är kommen. Elcentralen sitter en bra bit ifrån, omgiven av bärande väggar, så jag vill helst slippa dra nya ledningar hela vägen. Sitter även en jordfelsbrytare där.

En undran, går det att använda ledningen till belysningen? Om ja, hur gör man med jord (verkar inte sitta en där nu). För jag tänkte nämligen inte använda ena lampan som verkar sitta på en egen ledning. Detta var bara en tanke som slog mig.
Schematisk layout av köksapparater och föreslagen eldragning för planerad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De 3 fasen är på 16A och resterande vägguttag ligger på 13A, hur bör jag göra med elen för bäst lösning? (vill undvika så mycket fräsning i bärande vägg som det går dessutom)

I enlighet med alt1.jpg tänkte jag använda 1 fas och koppla till fläkten och micron (som inte är värstingmodeller) och sedan 1 fas vardera till inbyggnadsugnen samt glaskeramikhällen. Kylen får själv nyttja det vägguttaget som sitter där och jag skarvar kontakten till höger och drar ned den så att diskmaskinen får ström.
Schematisk plan över eldragning i kök med en fas till fläkt och mikro, och separata faser till ugn och häll.
Skapa konto

Alternativt (alt2.jpg) kör jag KYL+FLÄKT på samma kontakt, 1 fas till ugn, 1 fas till häll och 1 fas till diskmaskin. Sedan skarvar jag kontakten till höger och drar fram den till micron. Obs, när jag skriver "jag" så menar jag det förberedande arbetet och inte själva inkopplingen. Jag kommer då även kunna slänga upp de flesta skåpen etc.
En schematisk plan över eldragning i kök med anordningar och kontakter märkta.
Skapa konto

Hjälp/vägledning uppskattas då det är första gången som jag planerar ett sådant jobb och känner att min kunskap är bristfällig. Hur bör jag göra, vad är det bästa alternativet?

Det första vi måste veta är om du har en eller tre faser in i lägenheten/huset

Oj, jag utgick ifrån att det var det i och med att det är 3x 16A utöver alla 13A och 10A. Det är en kåk från '67, hur vet man om det är 3-fas in till lägenheten?

Här är elcentralen/proppskåpet om det är till någon hjälp.

• 2013-06-08 18.37.40.jpg
    Skapa konto
Hade jag dragit fram nya matningar och om det är smidigt så hade jag gjort följande..
Du har förövrigt 3fas.

25mm rör till Spisen. 3 fas 2,5mm (dela det på Ugn/häll.)
16-20mm rör till micron 1 fas 2,5mm
16mm rör till DM 1 fas 1.5mm
16mm rör till Kyl/frys 1 fas 1,5mm

Fläkten hade jag nog plockat där det känns lämpligt.
Övrig belysning och uttag hade jag kört på Befintlig matning om man inte ska ha en massa extra uttag.

Lite överdimensionerat men aldrig fel.

Du har trefas, först spis du behöver normalt två faser 16 A till häll och en fas till ugnen så det som i dag matar spis kan lämpligen mata spis och häll inget mer. Sedan kan du dra fram en trefasmatning till uttaget för kyl/frys och där dela upp faserna, en till DM, en till kyl/frys och spisfläkt, samt en till micro. Sedan har du väl redan nått uttag över diskbänk/arbetsbänk.
Men INNAN du gör nått så prata med den som du tänker anlita, det är mycket möjligt att han har andra idéer och sätter sig på tvären. Så FÖRST komma överens om vad och hur du ska göra. Och bara som upplysning ALLT som görs och som ska användas i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande, även rörläggning. Därför ska du först komma överens med elektrikern om vad han tycker sig kunna släppa till dig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.