Hej alla och ett stort tack för all hjälp jag fått både som passiv läsare och aktiv frågeställare.

Jag har en undran kring helt vanliga kopplingsdosor och deras placering och applicering; får man i ett slutet utrymme som är öppningsbart (dock inte så enkelt som en dörr/lucka, utan mer svåröppnat) sätta dosor och använda dem som det är tänkt (t.ex. sammanfoga trådar/ledningar) fastän man inte täcker dosorna med någon form av lock? Det stängda utrymmet försluts med en skiva som står vertikalt i två spår. Skivan kan demonteras om man lyfter skivan uppåt i den övre skåran, varpå skivan kan tas ur den undre skåran, och på så sätt blottas kopplingsdosorna. Är detta en "laglig" och "korrekt" användning av kopplingsdosor?

Tack på förhand för förhoppningsvis konstruktiva svar :)

Vad det handlar om här är alltså ett kopplingsutrymme, eller kopplingsutrustning, typ en elcentral. En sådan ställs det givetvis krav på :), några exempel:

- elektriskt isolerad, även vid (åsk)överspänningar.
- handhavande och skydd mot elchock. Vem ska göra något där? Det ställs högre krav om svärmor behöver dit för att byta en säkring.
- behov av skyddsjordning.
- ev värmeutveckling från de komponenter du tänker montera där, inkl från kortslutningsströmmar.
- brandtålighet.
- mekaniskt stabil.
- miljön där den sitter, fukt, damm, värme, kyla?
- om luckan är lätt åtkomlig bör den skruvas fast, eller på annat sätt monterad så att den bara kan öppnas med verktyg, lite beroende på vilka prylar som kommer att finnas där. Samtidigt ska den givetvis vara så placerad att det går att jobba där.
- det ska synas att det finns något där bakom, dvs luckan får inte tapetseras över så att den inte syns.

Det är stor skillnad om du tänker montera kopplingsplintar och andra berörbara och spänningsförande delar i utrymmet, eller om du ska installera kopplingsprodukter av något slag som har grundläggande isolering. Det har vidare betydelse om du ska blanda starkström och ringspänning mm. Det finns infällda normcentraler...

Lysande svar, och ja, jag ser att jag varit alldeles för otydlig, så jag gör om och försöker göra rätt :D

Min elcentral sitter i källaren som används som boyta, varvid miljön inte är ett problem. Jag hade tänkt sätta helt vanliga gröna kopplingsdosor i golvbjälken som är under första trappsteget i trappan som leder ner till källaren. Dessa dosor är alltså för matningen av entréplan och ovanvåning. Jag hade alltså tänk sätta dosorna i ett utrymme bakom sparkskyddet till översta trappsteget, och göra utrymmet tillgängligt genom att ha en skiva som är demonterbar enligt första inlägget. Det kommer inte att installeras några apparater eller annan utrustning i utrymmet, utan det är helt enkelt endast kopplingsdosor som skall sitta där. Ingenting annat.

Det är svårt att förklara vad man tänker och ser i huvudet :) men jag hoppas jag gjort mig lite tydligare.

Och för att konkretisera än mer; "får man" i ett kopplingsutrymme installera öppna kopplingsdosor (alltså helt vanliga gröna/gula kopplingsdosor nakna på en yta och utan lock)? I kopplingsdosorna kommer det endast att vara tråd och "tomtehattar".

Ja det är ok. Men sätt doslock med skruv innanför luckan så blir det inga bryderier. Sedan kvarstår kravet att man ska begripa att det finns dosor där bakom eftersom det är en plats som man inte letar på i första taget. En lämplig märkning borde kunna avhjälpa det.

Och tomtehattar bör du inte använda - kör med snabbkopplingsplintar av typ Wago eller Helacon istället.

Tack för svar igen, Bo :)

Ja, det är ju enklast att köra med doslock. Helt klart. Och ja, en textremsa på skivan är ju ingen eye sore direkt; den måste ju inte vara i neongult :D

Ok? Varför inte gamla hederliga tomtehattar? Det är ju många år sedan jag läste och praktiserade el, men vad är nackdelarna med tomtehattar? Det var vad som fanns till buds på den tiden :)

Men vad fasen? Får man sätta snabbkopplingsplintarna nakna utan kopplingsdosor till och med?? I så fall är det ju bara att sätta upp en räcka med sådana och koppla som bara den sedan ju...eller missförstår jag och de måste sitta i dosor ändå?

Torix (tomtehattar) är visserligen bra men förknippas idag med gammal rejält hantverk - det finns nog inte många elektriker idag som klarar av att göra det helt rätt, inte jag heller. Dagens plintar är dessutom såå mycket snabbare och enklare och idiotsäkra.

Koppingsdosa måste du ha. Plintar och ledare ger bara enkel isolering. Dosan kompletterar detta så att det blir dubbel isoleringen så som det ska vara.

Hahaha...ja, det var ett antal år sedan på teknisk linje :D Men så svårt är det inte att göra rätt med dem :)

Jag tänkte det också. Det jag dock reagerade på var att hos Elfa står följande under Wago: "För fastsättning på underlaget med skruvar, eller på DIN-skena (35 mm)"

Mikael_L
Cancerman_777 skrev:
Jag hade tänkt sätta helt vanliga gröna kopplingsdosor i golvbjälken som är under första trappsteget i trappan som leder ner till källaren. Dessa dosor är alltså för matningen av entréplan och ovanvåning. Jag hade alltså tänk sätta dosorna i ett utrymme bakom sparkskyddet till översta trappsteget, och göra utrymmet tillgängligt genom att ha en skiva som är demonterbar enligt första inlägget. Det kommer inte att installeras några apparater eller annan utrustning i utrymmet, utan det är helt enkelt endast kopplingsdosor som skall sitta där. Ingenting annat.
Och jag undrar helt enkelt varför du vill göra så.

Är det inte 1000 ggr bättre att dra gruppledningen till första takdosan istället?

Försäkringsbolaget kommer inte ge dig minsta lilla slant om du inte kopplar i dosor med lock. Man ska tänka på att ohyra/möss faktiskt kan ta sig in under trappor eller liknande och då är det bra att gör så som är branchstandard. Dessutom sparar man väl ändå inte speciellt många kronor på att skippa dosorna.

Torex/Tomtehattar anses vara lite för osäkra har jag för mig. De har en lättare tendens att släppa och skapa avbrott. Jag tror dock inte att det är någon fara att använda dem i ett hus men snabbkopplingarna eller plintar med skruv är så mycket smidigare att använda på många sätt och vis...

Det finns två aspekter som gjort att jag valt denna lösningen.

1. Jag är audiofil och skall ha tre separata matningar till min anläggning, där ingenting annat finns på grupperna.
2. Jag vill ha svart kabel i källaren då all el där är utanpåliggande installation. Det finns inte (mig veterligt) svart installationskabel, varpå jag kör på EKKJ (tror jag det är, minns inte nu) i källaren, och skall gå över till infälld installation på entréplan och ovanvåning.

Det är mycket möjligt att jag tänkt helt galet, men det var den lösning jag kom på som fungerade bäst för mina behov, krav och förutsättningar. Alla rör och dosor vad gäller e-plan och ovanvåning är satta och den mesta tråden är dragen, men den utanpåliggande installationen i källaren från centralen är inte gjord.

Om jag inte uttryckt mig begripligt så bara "attackera" ;)

Du har helt rätt, Johan. Jag kommer såklart att sätta lock :) Snål må jag vara, men inte dum och snål samtidigt.

Nej, de är ju godkända för användning, och eftersom det är dem jag kan, så har valet fallit på dem, men jag skall absolut kolla upp snabbkopplingarna. Är de lika utrymmeseffektiva som tomtehattarna i dosorna?

Bo.Siltberg skrev:
Torix (tomtehattar) är visserligen bra men förknippas idag med gammal rejält hantverk - det finns nog inte många elektriker idag som klarar av att göra det helt rätt, inte jag heller. Dagens plintar är dessutom såå mycket snabbare och enklare och idiotsäkra.
Hehe Nu lugnar vi nog ner oss, Bo. ;) Jag skulle nog säga tvärtom att de flesta elektriker med en vana av att koppla 1,5mm2 nog kan koppla med torix helt utmärkt! Dock nu när det finns bättre, enklare alternativ så finns det ingen anledning att använda dom. För övrigt så skulle inte jag vilja kalla toppklämmor som Wago och Helacon för idiotsäkra. Är man inte uppmärksam så kan man missa att trycka in ledaren helt i botten av toppklämman och då kan den antingen glida ur eller mycket möjligt skapa glappkontakt. Gäller att kontrollera varje ledare.

//Patrik

Elko har en variant av transparenta tomteluvor, "Top-Six" E 1440801:
Foto9576.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.