17 411 läst ·
99 svar
17k läst
99 svar
Jorda uttag med fyrledarsystem (PEN)
Sida 1 av 7
Alla uttag är "ojordade" men jag skulle vilja jorda dem eftersom uttagen nu är "jordade" genom en bygling mellan nolla och jord i själva uttaget.
Det är väl bara att dra in en jord från centralen till uttaget? Jordfelsbrytare finns inte och jag tänker inte lägga in nån heller.
Det är väl bara att dra in en jord från centralen till uttaget? Jordfelsbrytare finns inte och jag tänker inte lägga in nån heller.
Skulle rekommendera att ta bort nuvarande lösning, är bättre att ha ojordat än att ha det fuljordat.
Annars ska det "bara" vara att dra in en skyddsjord från centralen, ja
(har sagts förr, men du vet väl att detta är ett behörighetskrävande jobb osv?)
Annars ska det "bara" vara att dra in en skyddsjord från centralen, ja
(har sagts förr, men du vet väl att detta är ett behörighetskrävande jobb osv?)
Jag skulle rekommendera att kolla igenom hela installationen eftersom lösningarna luktar hempul av låg kvalitet lång väg.Enfraga skrev:
Även lamputtag och ev fasta elradiatorer skall jordas om du byter till jordade vägguttag i ett rum
Jag skulle starkt rekommendera jordfelsbrytare.
Redigerat:
Jaså, måste man ha alla uttag jordade som går på samma säkring?
Jag tror nämligen att hela rummet går på samma säkring (lampor och uttag). I taket finns en kopplingsdosa som det finns jord draget till och även uttaget går via denna kopplingsdosa. Då får jag väl ta jord ifrån kopplingsdosan istället för att dra jorden hela vägen till centralen?
Jag tror nämligen att hela rummet går på samma säkring (lampor och uttag). I taket finns en kopplingsdosa som det finns jord draget till och även uttaget går via denna kopplingsdosa. Då får jag väl ta jord ifrån kopplingsdosan istället för att dra jorden hela vägen till centralen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är rummet som styr, allt eller inget i rummet ska vara skyddsjordat, har ingen betydelse hur många säkringar som förser rummet med ström. Har heller ingen betydelse om en säkring förser flera rum, den kan förse både jordade och ojordade uttag i olika rum.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Inte bara "får" utan "måste". Du skall/får bara ha en jord till en grupp. Dvs om det redan dragits ut en grupp med fas/noll/jordledare från centralen och denna sedan delas upp i exv. en takdosa, så *måste* jorden tas ifrån den dosan där inblandad fas och nolla grenas upp. Du får alltså *inte* dra en ny jordledning direkt ifrån centralen en annan väg för att jorda ett uttag, ens om du skulle ta jorden ifrån en annan dosa i samma grupp. Ledningarna i en grupp skall alltid ligga tillsammans.Enfraga skrev:Jaså, måste man ha alla uttag jordade som går på samma säkring?
Och du *skall* definitivt ha jordfelsbrytare. Dels med känd fuljordning och dels givet din egen kunskapsnivå. Du bör definitivt överväga att ta dit en elektriker eller åtminstone ha hjälp på plats av någon elkunnig(are).
Det här klarar jag av själv men dessa jäkla regler är svåra att hålla reda på och därför måste jag fråga här innan jag kopplar något.
Varför får man inte dra jorden direkt från centralen till uttaget?
Från centralen går det fas, nolla och jord (tror jag) till en kopplingsdosa i taket. Från denna kopplingsdosa går det ner fas och nolla till vägguttaget. I kopplingsdosan i taket så tror jag att nollan och jord är byglade med varandra. Så ska det väl egentligen inte vara?
Nollan och jord är iofs byglade i centralen så det är väl ett TN-C system vi pratar om, men inte ska ju nollan och jord vara ihopkopplade i takdosan för det heller...
Varför får man inte dra jorden direkt från centralen till uttaget?
Från centralen går det fas, nolla och jord (tror jag) till en kopplingsdosa i taket. Från denna kopplingsdosa går det ner fas och nolla till vägguttaget. I kopplingsdosan i taket så tror jag att nollan och jord är byglade med varandra. Så ska det väl egentligen inte vara?
Nollan och jord är iofs byglade i centralen så det är väl ett TN-C system vi pratar om, men inte ska ju nollan och jord vara ihopkopplade i takdosan för det heller...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
<<Det här klarar jag av själv men dessa jäkla regler är svåra att hålla reda på och därför måste jag fråga här innan jag kopplar något.>>
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, kan själv, Ehhhh men hur.
Om det är en korrekt installation med rör och dosor från början så finns det bara en väg från centralen till vägguttaget om man inte lägger tråden utanpå.
Protte
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, kan själv, Ehhhh men hur.
Om det är en korrekt installation med rör och dosor från början så finns det bara en väg från centralen till vägguttaget om man inte lägger tråden utanpå.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nu säger du motstridiga saker ang vad du klarar av 
Skyddsledaren ska ligga tillsammans med fasledare och neutralledare och därmed följa samma väg. Det handlar främst om överskådlighet och att undvika risken för att en separat dragen skyddsledare kopplas bort av misstag.
Och den ska dras "direkt" från centralen. Men nu har du troligen redan en skyddsledare framdragen till takdosan, och spinner du helt enkelt vidare på den, dvs ingen extra skyddsledare från centralen som tar en annan väg.
TN-C-system har man fram till en elcentral. För ca 100 år sedan var det tillåtet med TN-C ända fram till uttagen, men man hade goda grunder för att förbjuda detta pga risken för avbrott. Den PEN-ledare som går till centralen är dels grövre, dels ordentligt installerad i ändamålsenliga anslutningsterminaler av en elinstallatör och dels finns det inte så många sådana jämför med alla gruppledningar. Man har större kontroll och säkerhet där helt enkelt. Men idag är TN-S-system mer och mer vanligt vid nyinstallationer även för dessa huvudledningar.
Jag vill också rekommendera övriga råd i tråden om att kolla upp installationen etc. Har någon fulnollat uttagen kan det finns fler hemligheter. Glöm t.ex inte att kontrollmäta skyddsjorden.
Skyddsledaren ska ligga tillsammans med fasledare och neutralledare och därmed följa samma väg. Det handlar främst om överskådlighet och att undvika risken för att en separat dragen skyddsledare kopplas bort av misstag.
Och den ska dras "direkt" från centralen. Men nu har du troligen redan en skyddsledare framdragen till takdosan, och spinner du helt enkelt vidare på den, dvs ingen extra skyddsledare från centralen som tar en annan väg.
TN-C-system har man fram till en elcentral. För ca 100 år sedan var det tillåtet med TN-C ända fram till uttagen, men man hade goda grunder för att förbjuda detta pga risken för avbrott. Den PEN-ledare som går till centralen är dels grövre, dels ordentligt installerad i ändamålsenliga anslutningsterminaler av en elinstallatör och dels finns det inte så många sådana jämför med alla gruppledningar. Man har större kontroll och säkerhet där helt enkelt. Men idag är TN-S-system mer och mer vanligt vid nyinstallationer även för dessa huvudledningar.
Jag vill också rekommendera övriga råd i tråden om att kolla upp installationen etc. Har någon fulnollat uttagen kan det finns fler hemligheter. Glöm t.ex inte att kontrollmäta skyddsjorden.
Gråt du.
I kopplingsdosan i taket som förgrenar ut rör till brytare och uttag finns det nolla och jord draget. Dock är nollan och jorden i denna kopplingsdosa ihopkopplade med varandra. Det ska de väl inte vara? I alla fall, ska jag dra en jordtråd från uttaget upp till kopplingsdosan och koppla in jordtråden med de blandade jord och nollorna?
I kopplingsdosan i taket som förgrenar ut rör till brytare och uttag finns det nolla och jord draget. Dock är nollan och jorden i denna kopplingsdosa ihopkopplade med varandra. Det ska de väl inte vara? I alla fall, ska jag dra en jordtråd från uttaget upp till kopplingsdosan och koppla in jordtråden med de blandade jord och nollorna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
N och PE ska vara separerade hela vägen från centralen, så denna ihopkoppling i dosan är fel.
Kontrollmäta skyddsjorden gör jag genom att mäta mellan jorden i uttaget och PEN-skenan i centralen?Bo.Siltberg skrev:Nu säger du motstridiga saker ang vad du klarar av
Om jordledaren går samma väg som de andra ledarna (fas och nolla till takdosan) då, får man dra den direkt till centralen då?
Ja, det var det jag tänkte. Men det är väl ändå bättre att dra en jord från uttaget till denna "PEN-koppling" i dosan än att strunta i att dra någon jord över huvudtaget. Nå, bästa vore ju självklart att dra separata noll och jordtrådar men inte är det väl någon big deal heller.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nej det är inte bra. N och PE får endast vara ihopkopplade i centralen, ingen annanstans. Därefter ska det vara separerade ledare.
Ja, PE kontrollmäter du mellan alla jordbleck i uttag etc mot PEN i centralen. Det gäller att verifiera att jordblecken har kontakt med centralen via skyddsledaren och ingenting annat.
Ja, PE kontrollmäter du mellan alla jordbleck i uttag etc mot PEN i centralen. Det gäller att verifiera att jordblecken har kontakt med centralen via skyddsledaren och ingenting annat.
Varför frågar du när du ändå inte är intresserad av svaren?
Hur kommer det sig att man inte vill ha JFB?
Hur kommer det sig att man inte vill ha JFB?