Enfraga skrev:
Ja, det var det jag tänkte. Men det är väl ändå bättre att dra en jord från uttaget till denna "PEN-koppling" i dosan än att strunta i att dra någon jord över huvudtaget. Nå, bästa vore ju självklart att dra separata noll och jordtrådar men inte är det väl någon big deal heller.
Fuljordning, oberoende om det är i uttag eller i kopplingsdosa kan vara livsfarligt främst om det är glappande nolla någonstans mellan centralen och fulpunkten, om då har en jordad utrustning ansluten och rör höjer samtidigt som man rör någon annan jordpunkt så kommer man att få en strömgenomgång genom kroppen.

Första läget är att ta bort ALLA fuljordkopplingar, eventuellt klara du det själv, nästa steg är att installera en/flera JFB(er) med hjälp av elektriker, tredje steget är att dra jordtråd å inkoppling med hjälp av elektriker.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Fuljordning, oberoende om det är i uttag eller i kopplingsdosa kan vara livsfarligt främst om det är glappande nolla någonstans mellan centralen och fulpunkten, om då har en jordad utrustning ansluten och rör höjer samtidigt som man rör någon annan jordpunkt så kommer man att få en strömgenomgång genom kroppen.

Första läget är att ta bort ALLA fuljordkopplingar, eventuellt klara du det själv, nästa steg är att installera en/flera JFB(er) med hjälp av elektriker, tredje steget är att dra jordtråd å inkoppling med hjälp av elektriker.
Kan inte nog understrykas. Jag brukar undvika att komma med pekpinnar eller döma, men kombinationen av ett så dåligt hemmapulat system att det innehåller fuljordningar lite varstans i systemet, samt den "kan själv" mentalitet som skymtar så *måste* du ta ett rejält tänk på jordfelsbrytare. Det är inte bara risken för att göra sig själv och sin omgivning strömförande, med åtföljande problem att andas eller få hjärtat att slå som är problemet utan även brandrisken.

Så, fixa. JFB, sedan fixa allt som JFBn hittar och ni inte såg första gången, och sedan bygga ut/om/till/uppdatera. Finns ingen genväg.

En sådan desperat lösning som fuljordning direkt i ett uttag tyder på stor inkompetens av den skyldige, ta dit en elfirma som får gå över hela rasket innan allvarligt något händer.

Hur fungerar det här med strömförande nolla egentligen? Jag vet att nollan räknas som strömförande men man får ju inte stöt om man tar i nollan. En JFB mäter ju om strömmen på fasen är lika stor som strömmen på nollan, så nollan är lika strömförande som fasen bara det att nollan egentligen är jord? ELLER?

Demmpa skrev:

Varför fuljordar man (byglar nolla och jord i uttaget)? Fy satan, när jag tänker efter så är det ju riktigt jävla farligt med tanke på att hela grejen med skyddsjord blir helt omvänt. Det blir mer dödsjord. Hela skalet blir väl strömförande om nollan brister? Varför sa ni inget? ;)

lars_stefan_axelsson skrev:
Kan inte nog understrykas. Jag brukar undvika att komma med pekpinnar eller döma, men kombinationen av ett så dåligt hemmapulat system att det innehåller fuljordningar lite varstans i systemet, samt den "kan själv" mentalitet som skymtar så *måste* du ta ett rejält tänk på jordfelsbrytare. Det är inte bara risken för att göra sig själv och sin omgivning strömförande, med åtföljande problem att andas eller få hjärtat att slå som är problemet utan även brandrisken.

Så, fixa. JFB, sedan fixa allt som JFBn hittar och ni inte såg första gången, och sedan bygga ut/om/till/uppdatera. Finns ingen genväg.
När man fuljordar, finns det då alltid en liten läckström som uppstår när man rör den "fuljordade" apparaten? Alltså en liten del av strömmen går genom mig ner till jord och detta känner JFBn av och bryter därmed strömmen?

Hur menade du annars att JFBn skulle hjälpa felsökandet av andra problem?

Enfraga skrev:
När man fuljordar, finns det då alltid en liten läckström som uppstår när man rör den "fuljordade" apparaten? Alltså en liten del av strömmen går genom mig ner till jord och detta känner JFBn av och bryter därmed strömmen?

Hur menade du annars att JFBn skulle hjälpa felsökandet av andra problem?
Det är värre än så. Eftersom nolla och jord är ihopkopplade i systemet efter JFBn och bara nollan går tillbaka genom JFBn så kommer strömmen att dela upp sig mellan nolla och jord beroende på belastningen i systemet i övrigt. Så med ett obelastat system så kommer JFBn inte att lösa ut, men med en belastning (var som helst i systemet) så kommer den att lösa ut. Så du kan *inte* ha JFB i ett system med fuljordning. Ergo, installationen av en JFB kommer med stor säkerhet att identifiera alla felaktiga jordningar i systemet.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är värre än så. Eftersom nolla och jord är ihopkopplade i systemet efter JFBn och bara nollan går tillbaka genom JFBn så kommer strömmen att dela upp sig mellan nolla och jord beroende på belastningen i systemet i övrigt. Så med ett obelastat system så kommer JFBn inte att lösa ut, men med en belastning (var som helst i systemet) så kommer den att lösa ut. Så du kan *inte* ha JFB i ett system med fuljordning. Ergo, installationen av en JFB kommer med stor säkerhet att identifiera alla felaktiga jordningar i systemet.
Nu är jag riktigt borta i huvudet men det är väl självklart att en JFB inte löser ut om uttaget inte är belastat?

Jag är riktigt jäkla borta i skallen nu, har suttit vid datorn och koncentrerat mig på saker i timmar.

Jordfelsbrytaren känner av att summan av utgående och återvändande strömmar är noll, om felaktiga ledare används som tex jord istället för nolla så kommer jfb att lösa ut.. Även där fulnollor förekommer och nolla o jord är hopkopplade efter jfb så kommer denna att lösa ut då ca hälften av strömmen kommer att gena genom jordledaren..

Skulle dock vilja påstå att en JFB inte löser ut när man har "fuljordat" genom att använda nollan som skyddsjord... förutsatt att den anslutna jordade apparaten inte har förbindelse med något annat jordat objekt, såklart :)

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
mr.Ola skrev:
Jordfelsbrytaren känner av att summan av utgående och återvändande strömmar är noll, om felaktiga ledare används som tex jord istället för nolla så kommer jfb att lösa ut.. Även där fulnollor förekommer och nolla o jord är hopkopplade efter jfb så kommer denna att lösa ut då ca hälften av strömmen kommer att gena genom jordledaren..
Va, om summan blir noll så måste det gå negativ ström i nollan? Exempel +5A i fasen och -5A i nollan?

Hur fungerar det här med strömförande nolla egentligen? Jag vet att nollan räknas som strömförande men man får ju inte stöt om man tar i nollan. En JFB mäter ju om strömmen på fasen är lika stor som strömmen på nollan, så nollan är lika strömförande som fasen bara det att nollan egentligen är jord? ELLER?

Vad är ens orsaken till att man fuljordar?

Redigerat:
Orsaken till fuljordning, eller fulkoppling överhuvudtaget för den delen, är väl okunskap :) (och eventuell en tro på odödlighet..)

Vissa tror att eftersom att skyddsjord och nolla går ihop till PEN i centralen "så kan det väl inte spela någon roll att bara ha en tråd hela vägen från centralen". Spara pengar på att slippa dra en till tråd kanske.. eller lathet..

Helt rätt att nollan är strömförande, men däremot är den inte spänningsförande :)

I en växelströmskrets om 50 Hz så pendlar spänningstopparna mellan + o minus lika antal gånger, per sekund..
Allt som mäts som utgående ström i fasledaren återkommer normalt i neutralledaren, strömmen som möts i jordfelsbrytaren mellan neutralledare o fas är alltid lika stora i båda riktningarna, därför tar magnetfälten ut varandra och jordfelsbrytaren reagerar inte!
Om däremot 0,5A går ut på fasen men bara 0.25A återkommer på nollan, resten går via jord, så kommer jfb att bryta strömmen pga summan inte är noll..

Mikael_L
VikHe skrev:
Skulle dock vilja påstå att en JFB inte löser ut när man har "fuljordat" genom att använda nollan som skyddsjord... förutsatt att den anslutna jordade apparaten inte har förbindelse med något annat jordat objekt, såklart :)
Nä precis. Den reagerar på det motsatta, att nollan får två vägar tillbaka (N + PE).
Däremot lär JFB rädda ens liv när datorn har fått strömförande hölje pga av glappande nolla (+ fuljord). Så den är ju en bra pryl att ha installerad.

Ja, är det faktiskt bara ren okunskap när man fuljordar? Jag tycker mig höra om det fenomenet ganska ofta och tänker att det kanske finns något positivt med det? Visst, så länge allt fungerar som det ska så är det ju bra med fuljord men så fort någonting händer så blir det dödligt.

Nåja, jag undrar fortfarande följande:

Hur fungerar det här med strömförande nolla egentligen? Jag vet att nollan räknas som strömförande men man får ju inte stöt om man tar i nollan.

Mikael_L
Det kan flyta ström även om det inte är (nästan) någon spänning. (Kanske mer korrekt att kalla det potential i ett sådant här resonemang.)

Om du ansluter en lampa på 12Watt till ett bilbatteri på 12Volt, så går det 1A ström genom lampan.
( P = U*I = 12V * 1A = 12W )
över lampan är det spänningen 12V och genom lampan går det 1A ström.

Och så kan man sen säga att att på batteriets pluspol är det 12V och på minuspolen 0V (då har vi bestämt att potentialen räknas relativt minuspolen, vilket verkar smart då varenda plåtdel i bilen har just denna potential, ja på minusjordade bilar åtminstone).
Så, mäter vi på pluspolen mäter vi 12V, mäter vi på lampans ena sida är det också 12V, på andra sidan av lampan och på minuspolen mäter vi däremot 0V.
Men ändå går det en ström i ledningen mellan lampans "0'a" och minuspolen, fast det är 0V där.

Och tar vi avbitaren och klipper av denna ledning blir det plötsligt 12V där ! :)
(= farligt om det vore 230V)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.