2 283 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hempul vs elektrikerpul
Det kanske handlar mest om att inte låta den andra tråden drunkna i just detta "inget nytt att hämta". 
Jag tror det var lite jag som startade off-topic där (som i denna tråd plötsligt blir ontopic), med:
Och med mitt inlägg menade jag inte med nödvändighet att det skulle bli helt fritt att göra saker själv. Kanske, men inte helt uppenbart så.
Det kan tänkas vara bra att en del begränsningar och krav finnes.
Jag tror det var lite jag som startade off-topic där (som i denna tråd plötsligt blir ontopic), med:
Och det var väl i skenet av att man som privatperson har svårt att få en elektriker att göra något för en någon som helst vettig debitering.Mikael_L skrev:Ja det här belyser ju varför det är så viktigt att husägare måste få börja utföra elinstallationer i sitt eget hus själva.
Det blir alltid knäppt och fel när de ekonomiska spelreglerna sätt ur spel genom tvång, lagar och starka begränsningar.
Jämför med byggfelsförsäkringen och KA, två till exempel i byggbranschen som är oerhört ofungerande av samma orsak.
Och med mitt inlägg menade jag inte med nödvändighet att det skulle bli helt fritt att göra saker själv. Kanske, men inte helt uppenbart så.
Det kan tänkas vara bra att en del begränsningar och krav finnes.
Trög början ...? 
Men jag kan kanske få igång det lite med ...
När det från elektrikerbranschhåll kan låta ungefär såhär:
Det kan ju knappast varit lagstiftarens mening att det skulle bli såhär?
Så inser man ju svårigheterna för privatpersoner att få något på den elektriska anläggningen utfört.
Ok, bidrar med en gränsdragningsfråga mellan hempul o elektrikerpul.
När jag anlitar elektriker till att installera el i mitt garage där väggar inte ännu är gipsade, måste då elektriker trots ogipsade väggar installera brytare och uttag som jag sedan måste demontera före gipsning eller kan jag själv få installera dessa efter gipsning, jämför med att byta gamla brytare/uttag-
När jag anlitar elektriker till att installera el i mitt garage där väggar inte ännu är gipsade, måste då elektriker trots ogipsade väggar installera brytare och uttag som jag sedan måste demontera före gipsning eller kan jag själv få installera dessa efter gipsning, jämför med att byta gamla brytare/uttag-
Om det inte finns några brytare och uttag borde det betyda nyinstallation och det får vi icke elektriker hålla på med.
Om dom är monterade 1gång av elektriker så får vi byta ut dom om vi har nödvändig kännedom.
Så tolkar jag lagen.
Men får är snälla djur....
Om dom är monterade 1gång av elektriker så får vi byta ut dom om vi har nödvändig kännedom.
Så tolkar jag lagen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Med tanke på det antal forumtrådar vi har här om folk som kopplar loss sina strömbrytare utan en tanke på att notera hur den var inkopplad så borde nog ESV förbjuda folk att byta strömställare. 
Redan till hösten kanske det går att slinka in på ESVs testkurser för den nya behörighetssystemet. Klarar man det så är dock saken biff
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Tre steg mot förändrad behörighet.pdf
Redan till hösten kanske det går att slinka in på ESVs testkurser för den nya behörighetssystemet. Klarar man det så är dock saken biff
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Tre steg mot förändrad behörighet.pdf
Mikael_L skrev:Trög början ...?
"Men om vi ska hålla oss till ämnet då, så kan jag säga att de flesta inte tycker att det är värt besväret om de inte får sälja materialet också. Sen så är det väl knappt värt överhuvudtaget att installera hos privatpersoner. För lite vinst. Många små jobb görs ju svart av just den anledningen"
Så inser man ju svårigheterna för privatpersoner att få något på den elektriska anläggningen utfört.
Där håller jag inte med. Själv valde jag bort ett företag som jag brukade göra jobb för 4-500 00 kr/år hos till förmån för privata kunder. Anledningen var att jobben på företaget tog så stor del av min tid att de privata kunderna blev lidande, dels p.g.a. brist på tid och dels på alla "jourutryckningar" som vi tvingades göra till företaget som vände upp&ner på hela våran planering.
Visst, alla kunder är viktiga, men som jag ser det så är det viktigare med en stor utspridd kundkrets privatpersoner än att knyta upp sig på några få stora företag.
Klicka här för att svara