48 291 läst ·
17 svar
48k läst
17 svar
Vad är problemet med att handla privat hos grossist?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Hej.
Jag brukar handla lite småsaker på elektroskandia till egna projekt. Anger då företaget som jag är anställd hos och betalar med kort.
Trots att deras listpriser är galna så blir det med 70% rabatt billigare än Jula på tex Exxact-prylar.
Nämnde detta till en kollega och han sa att det inte var så bra, och att jag hade tur att de gick med på det för grossisterna brukar inte vilja sälja till privata.
Jag har funderat på det och kommer inte fram till något.
Vad säger panelen?
Jag brukar handla lite småsaker på elektroskandia till egna projekt. Anger då företaget som jag är anställd hos och betalar med kort.
Trots att deras listpriser är galna så blir det med 70% rabatt billigare än Jula på tex Exxact-prylar.
Nämnde detta till en kollega och han sa att det inte var så bra, och att jag hade tur att de gick med på det för grossisterna brukar inte vilja sälja till privata.
Jag har funderat på det och kommer inte fram till något.
Vad säger panelen?
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Så min kollega dillade då?
Själv förstår jag inte alls varför någon inte skulle vara intresserad av att sälja...
Själv förstår jag inte alls varför någon inte skulle vara intresserad av att sälja...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Grossister säljer vanligtvis inte till privatpersoner utan är inriktad till företag med konton. Dock så brukar det aldrig vara något problem för anställda hos företag som har konton att köpa grejer med kort. Ofta är det ju en ganska gemytlig stämning på en grossist också där man har bra kontakt med dom som jobbar där och det försvårar ju inte direkt chansen till att få handla.
En av anledningarna till att grossister vanligtvis inte vill sälja till privatpersoner är för att dom ofta får ge råd till privatpersonerna som sedan går hem och gör och om det blir fel kommer tillbaka.. Krångel som går att undvika genom att endast sälja till företag.
Dessutom ska man nog tänka på att inte förväxla en grossist med en vanlig butik. Som privatperson söker man ju sig inte heller till Icas grossist för att köpa frukt eller dyl.
//Patrik
En av anledningarna till att grossister vanligtvis inte vill sälja till privatpersoner är för att dom ofta får ge råd till privatpersonerna som sedan går hem och gör och om det blir fel kommer tillbaka.. Krångel som går att undvika genom att endast sälja till företag.
Dessutom ska man nog tänka på att inte förväxla en grossist med en vanlig butik. Som privatperson söker man ju sig inte heller till Icas grossist för att köpa frukt eller dyl.
//Patrik
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Det kan väl ställa till problem på företaget, när produkter köpts utan att de vidarefakturerats (även om de betalts på plats). Det är bara en tanke.
Men det är ju kvitton som aldrig går in i företagets bokföring. Då måste SKV titta i grossistens listor för att hitta något. Förekommer det?13th Marine skrev:
Tänkvärt här är ju också att kunder med konton som har haft problem att betala fakturor endast får handla kontant (alltså kort-betalning)
Så problem för grossisten, nej. Precis samma sak som att handla på ICA.
Sen kan jag bara hålla med TS, jag kan också handla prylar hos grossist (privat) till über-bra priser med mitt eget kort.
Grossisten vi handlar av hjälper privatpersoner i mån av tid. Men jag vet av det jag sett och hört att dom inte får någon vidare rabatt... Långt ifrån dom vi har på företaget!
Så problem för grossisten, nej. Precis samma sak som att handla på ICA.
Sen kan jag bara hålla med TS, jag kan också handla prylar hos grossist (privat) till über-bra priser med mitt eget kort.
Grossisten vi handlar av hjälper privatpersoner i mån av tid. Men jag vet av det jag sett och hört att dom inte får någon vidare rabatt... Långt ifrån dom vi har på företaget!
Redigerat:
Varför skulle de inte hitta in i bokföringen? Att inte sälja till privatperson har inga andra anledningar än policy och ev. Avtal med lev. att göra. Bokföring och kassaregister skiljer inte på privat/företagskunder.mangen5 skrev:
Det är konsumentköplagen med reklamationsrätt etc. som gör det mer komplicerat att sälja och CE direktiven som är mer krävande för privat konsumenter. Vissa produkter ska testas av tredje part, full dokumentation på det lokala språket. Dvs den som säljer till en privat person är skyldig att veta produkten uppfyller alla lagar och förordningar. Dvs att det är säljaren som får ta kostnader om produkten skadar personer och egendom, sedan får säljaren i sin tur försöka få ersättning av tillverkaren, merparten av detta slipper man om man bara säljerB2B.
Skulle nog vilja säga att problemet egentligen ligger i att grossisten konkurrerar med sina egna kunder. Grossist säljer volym till i detta fall elfirmor och butiker(stor volym ändå hyfsad vinst). Genom att sälja direkt till slutkund (privat/företag) så riskerar de att elfirmorna och butikerna surnar till och väljer en annan grossist som inte "snor" kunderna.
Dessutom vill man säkert undvika problem med konsumentköplagen genom att kräva att du handlar genom firman.
Dessutom vill man säkert undvika problem med konsumentköplagen genom att kräva att du handlar genom firman.
Hur gör man får att få bra priser hos grossisterna? Jag behöver köpa lite elprylar. Är det lönt att försöka få ett konto för min enskilda firma hos ahlsell och sen handla privat där, eller är det bättre att köpa från elbutik.se eller liknande?
Utmärkt analys och sammanfattning.Perk skrev:Skulle nog vilja säga att problemet egentligen ligger i att grossisten konkurrerar med sina egna kunder. Grossist säljer volym till i detta fall elfirmor och butiker(stor volym ändå hyfsad vinst). Genom att sälja direkt till slutkund (privat/företag) så riskerar de att elfirmorna och butikerna surnar till och väljer en annan grossist som inte "snor" kunderna.
Hur funkar det med konsumentlagstiftningen om man, som beskrivits här, handlar kontant hos grossist genom att använda ett företags "medlemskap" eller vad vi kan kalla det? Grossisten ser det ju som att de säljer till en annan firma när man kommer och uppger nåt slags "medlemsnummer" (eller kontonummer eller vad vi ska kalla det), men du som privatperson vill ju gärna ha fördelarna av den lagstiftningen. För det är väl inte lika för företag och privatpersoner vad gäller rättigheter som slutkund?