3 502 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Två subwoofers på samma eluttag gått sönder två gånger
Hej!
Jag är i behov hjälp och råd. Vi är nyinflyttade i ett hus från 1974 och det mesta är nytt och renoverat.
Dock har jag en sak som oroar mig. I sovrummet finns tre jordade uttag och på ett av dessa har jag en UPS där jag kopplar tv, Bluray, förstärkare och subwoofern. Två gånger på kort tid har slutsteget på subwoofern börjat strula. Symptomen är ett knastrade och sprakande ljud från själva högtalarelementet. Apparaten går fortfarande men oljudet återkommer frekvent. Testar jag andra uttag i huset låter det likadant (eftersom skadan redan skett) Första gången kom detta fel efter några veckor efter att vi bott i huset och jag fick slutsteget utbytt på garantin. Nu fem veckor senare så har jag felet igen. Inatt lät det som om tredje världskriget brutit ut!
Jag börjar misstänka elen eller rättare sagt hur det kopplats av tidigare ägaren. Ful el?
min största oro är att det är ett s.k. noll-fel. Kan man kontrollera det på något sätt?
Trodde att min UPS skulle skydda mig mot strul med el men tydligen inte
inget annat har gått sönder på samma uttag men tv och sånt kanske tål mer. En bärbar dator har dock börjat avge sig liknande mystiska ljud.
1. Finns det någon fara för min familj?
2. Ska jag bryta strömmen till det rummet?
3. Kan jag själv se om det är felkopplat?
3. Finns det jag kan göra innan jag tillkallar elektriker?
Tacksam för svar & hjälp!!
Jag är i behov hjälp och råd. Vi är nyinflyttade i ett hus från 1974 och det mesta är nytt och renoverat.
Dock har jag en sak som oroar mig. I sovrummet finns tre jordade uttag och på ett av dessa har jag en UPS där jag kopplar tv, Bluray, förstärkare och subwoofern. Två gånger på kort tid har slutsteget på subwoofern börjat strula. Symptomen är ett knastrade och sprakande ljud från själva högtalarelementet. Apparaten går fortfarande men oljudet återkommer frekvent. Testar jag andra uttag i huset låter det likadant (eftersom skadan redan skett) Första gången kom detta fel efter några veckor efter att vi bott i huset och jag fick slutsteget utbytt på garantin. Nu fem veckor senare så har jag felet igen. Inatt lät det som om tredje världskriget brutit ut!
Jag börjar misstänka elen eller rättare sagt hur det kopplats av tidigare ägaren. Ful el?
min största oro är att det är ett s.k. noll-fel. Kan man kontrollera det på något sätt?
Trodde att min UPS skulle skydda mig mot strul med el men tydligen inte
inget annat har gått sönder på samma uttag men tv och sånt kanske tål mer. En bärbar dator har dock börjat avge sig liknande mystiska ljud.
1. Finns det någon fara för min familj?
2. Ska jag bryta strömmen till det rummet?
3. Kan jag själv se om det är felkopplat?
3. Finns det jag kan göra innan jag tillkallar elektriker?
Tacksam för svar & hjälp!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
1. Osannolikt.
2. Nej, inte om övriga elapparater fungerar som de ska.
3. Nja, det som ev skulle kunna orsaka problemet är glappkontakt i uttaget. Det kanske du kan se med en glödlampa. Det finns visserligen billiga uttagstestare på Kjell m.fl som man pluggar i och får en kontroll på att nolla och skyddsjord är rätt kopplade.
4. Kolla upp UPSen - det kanske är den som ger fulspänning som pajar subwoofern.
Till sist ska vi inte utesluta subwoofern i sig - den ligger nog ganska högt på sannolikhetslistan. Det naturliga är att prova denna i ett annat uttag, utan UPS, fast då måste du byta ut den igen...
2. Nej, inte om övriga elapparater fungerar som de ska.
3. Nja, det som ev skulle kunna orsaka problemet är glappkontakt i uttaget. Det kanske du kan se med en glödlampa. Det finns visserligen billiga uttagstestare på Kjell m.fl som man pluggar i och får en kontroll på att nolla och skyddsjord är rätt kopplade.
4. Kolla upp UPSen - det kanske är den som ger fulspänning som pajar subwoofern.
Till sist ska vi inte utesluta subwoofern i sig - den ligger nog ganska högt på sannolikhetslistan. Det naturliga är att prova denna i ett annat uttag, utan UPS, fast då måste du byta ut den igen...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det låter lite osannolikt att felet skulle ha med matningen att göra. Det som händer om ex. en spänningspik skadar en apparat, är att nätaggregatet i apparaten slås ut. Normalt så blir en sådan apparat helt död. Man kan tänka sig lite osannolika scenarior där ett nätaggregat blir "halvdåligt", det kanske levererar flera olika spänningar på sin sekundärsida mot woofern. Men sådana fel beror oftast inte på "överbelastning" på inmatad 230V, utan antingen på rena materialfel i aggregatet, eller på överbelastning internt, alltså att någon del av apparaten drar för mycket ström, från just den spänning som strular.
Lite förenklat kan man säga att ett kraftaggregat (nästan) alltid har ett ingångssteg som tar hand om inkommande 230V, men kan ha flera utgångssteg som levererar ut olika spänningar till olika delar av apparaten. Ett fel på inmatad 230V skadar då (normalt) ingångssteget så att inget av utgångsstegen får någon ström.
Lite förenklat kan man säga att ett kraftaggregat (nästan) alltid har ett ingångssteg som tar hand om inkommande 230V, men kan ha flera utgångssteg som levererar ut olika spänningar till olika delar av apparaten. Ett fel på inmatad 230V skadar då (normalt) ingångssteget så att inget av utgångsstegen får någon ström.
Tack för professionella svar! Jag misstänker att det är subben som är defekt eller av dålig kvalité. Det som är konstigt är bara att det enda som kan ha skadat steget annars är högtalarelementet då det aldrig bytts, föga osannolikt. Subwoofern står alltid i "on" läge om nu det kan ha nåt med saken att göra. Kanske mer utsatt för spikar o dylikt.
Följdfrågor, kan det vara så art det är för mycket belastning på det uttaget ? (sitter sist i serien uttag på den säkring som täcker två rum med minimalt med elektriska saker inkopplade förutom då det sista där allt i princip sitter)
om tidigare ägare har kopplat nollan fel någonstans kan elektronik skadas av det?
Har ändå ringt hit en elektriker för att kolla dragningen. Nackdelen med gamla hus att man inte vet hur folk har kopplat
elbesiktning rekommenderas.
Följdfrågor, kan det vara så art det är för mycket belastning på det uttaget ? (sitter sist i serien uttag på den säkring som täcker två rum med minimalt med elektriska saker inkopplade förutom då det sista där allt i princip sitter)
om tidigare ägare har kopplat nollan fel någonstans kan elektronik skadas av det?
Har ändå ringt hit en elektriker för att kolla dragningen. Nackdelen med gamla hus att man inte vet hur folk har kopplat
Om jag förstått din inkoppling rätt, är Subwoofern kopplad via en UPS till elnätet ?
Då är det UPS:en som levererar kraften, inte nätet. Lite beroende på hur den är gjord är det som är på utgången mer eller mindre isolerat från ingången (och husets elnät). En UPS innehåller switchande elektronik som i alla fall teoretiskt skulle kunna påverka och göra utgångsspänningen icke-ideal. Jämför växelriktare/invertrar med s.k. "modifierad sinus", dvs snarast "modifierad fyrkantsvåg".
Antingen är det något hos UPS som inte subwoofern mår bra av, eller också har du råkat ut för en dålig subwooferkonstruktion. Tror mindre på andra felorsaker, men din elektriker kanske hittar svaren.
Då är det UPS:en som levererar kraften, inte nätet. Lite beroende på hur den är gjord är det som är på utgången mer eller mindre isolerat från ingången (och husets elnät). En UPS innehåller switchande elektronik som i alla fall teoretiskt skulle kunna påverka och göra utgångsspänningen icke-ideal. Jämför växelriktare/invertrar med s.k. "modifierad sinus", dvs snarast "modifierad fyrkantsvåg".
Antingen är det något hos UPS som inte subwoofern mår bra av, eller också har du råkat ut för en dålig subwooferkonstruktion. Tror mindre på andra felorsaker, men din elektriker kanske hittar svaren.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Störningarna kan komma från enheten som är kopplad till förstärkarens line-ingång också eller har du konstaterat att felet ligger i just bashögtalaren? Kanske kan du koppla in högtalaren så att du enkelt kan bryta strömmen till denna då den inte används. Det kostar lite att ha utrustning i standby-läge också.
Jag tror inte att du behöver ha en högtalare kopplad via UPS.
Det finns olika typer av UPS också, online och offline. En online "tvättar" spänningen hela tiden medan en offline endast går igång vid strömavbrott. Vet inte vilken modell av UPS som du har.
Jag tror inte att du behöver ha en högtalare kopplad via UPS.
Det finns olika typer av UPS också, online och offline. En online "tvättar" spänningen hela tiden medan en offline endast går igång vid strömavbrott. Vet inte vilken modell av UPS som du har.
Problemet löst!!! Pratade med ÅF av denna bas och de berättade att tillverkaren Proson konstaterat att slutstegen i R-10 serien är defekta. ÅF, Ljudfokus.se, skickar ut ett nytt och det gamla i retur. Skönt. Ingen närmare detalj vad som vad felet.
Kanske overkill med UPS till subben ska dock använda en grendosa från Supra till dessa prylar. Haft dåliga erfarenheter av "svajig" el när jag bodde ute på landet och x antal datorer och prylar fick sönder. Men nu bor vi centralt och kan släppa oron lite
För övrigt kan jag varm rekommendera Ljudfokus.se Snabb och trevlig service!
Kanske overkill med UPS till subben ska dock använda en grendosa från Supra till dessa prylar. Haft dåliga erfarenheter av "svajig" el när jag bodde ute på landet och x antal datorer och prylar fick sönder. Men nu bor vi centralt och kan släppa oron lite
För övrigt kan jag varm rekommendera Ljudfokus.se Snabb och trevlig service!
Du kan också ha råkat ut för spänningsdiff mellan subben och signalkällan. Det kan lätt slå ut elektronik. Subben är förmodligen inte jordad, så enda jorden blir genom rca-kontakten till din receiver och sen till tv-nätet.. inte så lysande. har råkat ut för det flera gånger.
Mycket möjligt. Ska dock stänga av den när jag inte använder den.. Har dock inte kopplat in prylarna till tv-nätet. Förhoppningsvis så fungerar det nya steget.
Hur mycket lastar du UPSen? Man bör inte lasta en UPS mer än ca 70%.
Hur höga är belastningspikarna?
En förstärkare/sub kan ha väldigt höga belastningspikar.
I anvisningarna till den UPS som jag har till datornätverket mm står det att man inte få ha t.ex. en laserskrivare inkopplad till UPSen, detta pga belastningspikar.
I anvisningarna till den UPS som jag har till datornätverket mm står det att man inte få ha t.ex. en laserskrivare inkopplad till UPSen, detta pga belastningspikar.
För att jag har tre externa hårddiskar kopplade till en mediaspelare och jag vill ha chansen att stänga av dem själv för att undvika skador och tex strömmen går vid läsning/skrivning. Där vi bodde innan var det strömavbrott var och varannan dag.
En hel del, till de fyra kontakter som har backupström har jag en mediaspelare och tre externa hårddiskar kopplade. Tv o dylikt har jag på de fyra övriga kontakterna som inte är backup utan endast skyddade mot spikar osvDemmpa skrev:Hur mycket lastar du UPSen? Man bör inte lasta en UPS mer än ca 70%.
belastar man UPS:en även om man använder dem? Måste kolla det. Men har för avsikt att bara använda en Supra grenkontakt avsedd för hifi utrustning.
Men du har helt rätt, jag borde vetat bättre :-/
Redigerat:
Klicka här för att svara