Vi har ett eluttag inne i ett kallförråd, tänkte sätta i en LED-slinga tlil det och ha som spots i vårt trädäck.

Förrådet ligger 1 meter från ett trädäck vi har vid entrén. Kan jag dra elkabeln ut från förrådet under betongplattorna, eller måste det till någon typ av rör?

Eller, ännu värre, måste det till en elektriker?

Redigerat:
Om det är svagströmmen du skall dra ut behövs ingen elektriker (i normala fall).
Läs mer i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/166103-behorighet-led-och-annan-svagstrom.html

Har du däremot tänkt dra starkströmmen ut från förrådet till altanen är det med 100% sannolikhet behörighetskrävande.

Men om det nu är "icke behörighetskrävande" svagström vi talar om så tror jag att du kan lägga kabeln hur du vill. Du kan nog lägga den direkt på gräsmattan om du känner för det.

Däremot är det både bättre, snyggare och enklare att använda sig av ett rör för kabeldragningen. Det underlättar även den dag dina spottar/transformator går sönder och du eventuellt tvingas byta ut alltihop för att det nya systemet inte är kompatibelt med det gamla.

Redigerat:
Tack för svar! hur vet jag om det är svagström eller starkström?

blob skrev:
Tack för svar! hur vet jag om det är svagström eller starkström?
Med tanke på den frågan skulle jag nog ändå rekommendera dig att anlita en elektriker. :confused:

Men som svar på din fråga: Det som ligger före transformatorn är starkström, det som kommer efter är svagström.

Den kabeln kan du gräva ner (om du vill).

Jag rekommenderar ändå ett rör så att du kan byta ut kabeln i framtiden utan att behöva gräva upp dina betongplattor.

Ok, och rent behörighetsmässigt är allt ok? Det finns inget som kan spöka kring vad jag har för eluttag i förrådet?

Jordfelsbrytare ett måste?

Jordfelsbrytare är alltid bra, särskilt när det kommer till utomhusinstallationer. I detta fall tror jag dock inte det är något krav.

Ja, behörighetsmässigt är allt OK, du ska bara plugga i en vanlig anslutningskontakt i ett 230V-uttag. På sekundärsidan är det bara 24V DC, max 1,5A, så det är helt lugnt!

Stort tack för hjälpen! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.