Drar en ny matning till golvvärme i ett badrum, och har en fundering på om man ska märka nollan efter termostaten på något vis?
Har inte mätt termostaten, men antar att den bryter tvåpoligt.

Matning kommer från en EKLK 3G1,5 till ett VU, sen FK till termostaten, FK ner till VU, sedan vidare med befintlig gummikabel till slingan.

Då blir det ju två blå FK i samma rör, bör jag då märka den ena, med vad i så fall, en krympslang kanske?
Svart blir väl bra som bruten fas efter termostaten.

EKLK'n drar jag upp genom golvet och till dosan. Går i VP-rör genom golvet, sedan utan rör till dosan (ca 1,5 dm).
Har för mig att man helst inte skulle dra kabel i VP-rör p.g.a. att den inte flyttar sig som FK gör vid eventuell genomspikning?
Fast i det fallet är ju EKLK'n bättre än EKK då den har skärmen.

Skala den den biten den ligger i röret upp till dosan?

Sen fattar jag inte varför du ska både upp å ner från VU till termostaten?

Värmekabel drar du väl i ett eget rör?

Värmekabels "kallkabel" SKA dras hel från golvet till apparatdosan, i ett eget rör, där termostaten sitter så det du nämner är ett icke problem om man gör rätt. Det ska även gå ett rör från dosan ut på golvet där termostatens känselkropp ska stoppas in. Matningen ska naturligtvis dras i en ett eget rör/slang. Bryter man "nollan" är det lämpligt att byta färg på tråden för att eliminera att man tar miste.

elmont skrev:
Värmekabels "kallkabel" SKA dras hel från golvet till apparatdosan, i ett eget rör, där termostaten sitter så det du nämner är ett icke problem om man gör rätt. Det ska även gå ett rör från dosan ut på golvet där termostatens känselkropp ska stoppas in. Matningen ska naturligtvis dras i en ett eget rör/slang. Bryter man "nollan" är det lämpligt att byta färg på tråden för att eliminera att man tar miste.
Var står det att "Värmekabels "kallkabel" SKA dras hel från golvet till apparatdosan, i ett eget rör, där termostaten sitter"? Golvgivare är (oftast) inte heller ett måste, även om det är att föredra.

Byta färg på "nollan" är inte heller att rekommendera. Jag skulle använda blå färg för den styrda nollan, presskarva (gärna med krympslang) den och den styrda fasen ihop med respektive golvvärmekabelanslutning och sedan sätta ett märkband runt trådarna i VU-dosan med märkningen "OBS! nolla och fas styrda via golvvärmetermostat" eller nåt sånt.

Självklart skala kabeln, att man inte tänkte på det ;)

Matnarkabeln till värmen måste jag skarva, då den är för kort för att räcka till termostaten.
Tänkte om man kunde skarva i VU, eller man kanske ska sätta en dosa bredvid och skarva i den, och dre eget rör till termostaten.

Måste gå från VU upp till termostaten med fas, nolla och jord.
Eller man kanske inte får ha ett VU på samma som golvvärmen?

Det satt ett jordat VU innan (i hallen utanför badrummet), tänkte byta det till ett ojordat, om det är ok?

Finns ingen JFB till belysning i badrummet. Inga VU i badrummet.

Då skulle det ju gå att använda VU utanför till rakapparat/hårfön, man ska inte göra så, men vore inte det bättre så länge, det blir ju skyddat med JFB då.
Alternativet är att sätta ett VU i badrummet, och en JFB/PSA till den.
Det är en full diazedcentral, rättare sagt tre st bredvid varandra, jag rekommenderar honom att byta ut den framöver.

Nu blev det en hel del, hoppas ni hängde med :)

Varför byta till ojordat uttag i hallen? Alla uttag i ett "rum" ska vara av samma typ. Det finns väl knappast någon anledning till att byta från jordat till ojordat uttag :confused:

Har du JFB till golvvärmen?

Bästa borde vara att sätta en JFB på inkommande till centralen :)

Dogger, man köper naturligtvis en värmekabel med påmonterad kallkabel (ca 2 m) och drar i ett eget rör upp till termostaten, sedan drar man givarledningen i den medleverade svarta slangen. Har du aldrig sett tillverkarnas anvisningar på förläggning av värmekabel i golv? Köper man ev golvvärmekabel av god kvalitet så får man anvisningar på köpet. Den enda gång man inte drar kallkabel upp till termostaten är om man använder en kabet typ T2Röd då drar man värmekabel hela vägen upp till termostatdosa och där "hanterar" man anslutningen efter anvisningarna ( man kan även skarva den typen av kabel i en dosa tidigare och då föredrar jag en skarv med Wago 222 en betydligt smidigare lösning än presshylsor.
Har man inte kännaren i golvet får man en mycket dålig funktion med växlande varma och kalla golv, har man golvgivare får man en jämn temperatur på golvet.

elmont skrev:
Dogger, man köper naturligtvis en värmekabel med påmonterad kallkabel (ca 2 m) och drar i ett eget rör upp till termostaten, sedan drar man givarledningen i den medleverade svarta slangen. Har du aldrig sett tillverkarnas anvisningar på förläggning av värmekabel i golv? Köper man ev golvvärmekabel av god kvalitet så får man anvisningar på köpet. Den enda gång man inte drar kallkabel upp till termostaten är om man använder en kabet typ T2Röd då drar man värmekabel hela vägen upp till termostatdosa och där "hanterar" man anslutningen efter anvisningarna ( man kan även skarva den typen av kabel i en dosa tidigare och då föredrar jag en skarv med Wago 222 en betydligt smidigare lösning än presshylsor.
Har man inte kännaren i golvet får man en mycket dålig funktion med växlande varma och kalla golv, har man golvgivare får man en jämn temperatur på golvet.

Som jag skrev angående golvgivaren så är den att föredra, men det är inget krav att man ska använda den som jag fick uppfattningen att du ville säga i ditt inlägg.

Om man inte köper en självreglerande värmekabel så sitter det mycket riktigt en kallkabel monterad på värmekabeln, men det finns inte där heller nåt krav att den ska dras direkt upp till termostaten. Om den, som i det här fallet, inte räcker upp till termostaten så är man fri att sätta en kopplingsdosa för att skarva kallkabeln vidare.
Likaså om man lägger flera slingor i ett större golv så brukar man ju dra upp alla kallkablarna i en kopplingsdosa för att sedan skarva dem vidare till den styrande kontaktorn.

Om jag aldrig har sett tillverkarnas anvisningar på förläggning av värmekabel i golv? jo, jag har haft installationsfirma i snart 30 år och är T2 Certified Pro-installatör så jag har nog sett åtskilliga hundra anvisningar genom åren, men ingen där det står att man måste dra kallkabeln direkt upp till termostat eller att man måste använda golvgivare.

Att jag tog upp presshylsor var beroende av förutsättningarna i det här specifika fallet. Meningen var att om han presskarvar de styrda ledningarna så finns ingen (eller mycket liten) risk att någon ska försöka koppla in sig på den brutna nollan.
I de fall som jag skarvar så använder jag oxå ofta wago eller kopplingslist som är ännu lättare att spänningsmäta vid felsökning.

• Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Och det jag vill framhävda är inte hur man kan göra utan hur man "normalt" ska göra, det eftersom dom allra flesta här inte har yrkesmäns "bakgrudskunskaper" och då tror jag att dom har större behållning av hur det vanligen "ska" göras.
Alla dom hundratals "smarta lösningar" jag sett, och även utfört, genom åren tycker jag inte passar in i den här typen av forum. Det beror på att många skulle tycka att dom lösningar som jag i princip tycker är förkastlig, i deras ögon är just "smarta"

Rimligen måste det vara ok att skarva kallkabeln i en lämplig dosa, om den inte räcker. Men räcker den verkligen inte? Om termostaten sitter i samma rum som golvvärmen, och annars är det ju ingen vits med termostat, så borde det rimligen räcka med 2m ner till golvet?

Angående det jordade uttaget, alla andra uttag är ojordade, Därför vill jag ha ett ojordat:)

Japp, det sitter JFB på matningen.

Detta är en befintlig installation, så jag har ingen aning om vad det är för fabrikat på golvvärmen.
Det går en kabel till en kännare i golvet, i en plastslang.

Matningen tidigare till termostaten var lös FK klamrad med spik/skruv mellan dörrkarm och vägg...
Termostaten satt utanpåliggande, i en hemsnickrad fågelholk...

För övrig så det så dåligt åtdraget i skarven på VU'et att det blivit missfärgat, tyvärr förekommande på fler ställen i huset :/
Har känt på alla skruvar i centralerna, de satt bra de flesta, bara någon enstaka som gick att dra lite. Men ingen lös :)

Om jag kommer ihåg rätt så får man inte "nyinstallera" ojordade uttag om det inte rör sig om en komplettering i ett rum som enbart har ojordade uttag. Sitter det något mer uttag i hallen och är det i så fall ojordat?

Söker du på forumet så hittar du mängder av trådar om jordat/ojordat och hur/vad man får göra.

Japp, det sitter ett eller två VU till i hallen, ojordade.

elmont skrev:
Och det jag vill framhävda är inte hur man kan göra utan hur man "normalt" ska göra, det eftersom dom allra flesta här inte har yrkesmäns "bakgrudskunskaper" och då tror jag att dom har större behållning av hur det vanligen "ska" göras.
Alla dom hundratals "smarta lösningar" jag sett, och även utfört, genom åren tycker jag inte passar in i den här typen av forum. Det beror på att många skulle tycka att dom lösningar som jag i princip tycker är förkastlig, i deras ögon är just "smarta"
Så du menar att TS (som här har problem med en för kort kallkabel på golvvärmekabeln i en befintlig installation) skulle bli hjälpt av att man talar om för honom hur installationen skulle ha gjorts från början? Det är väl de egentliga förutsättningarna som man måste beakta för att hjälpa någon som frågar om råd och inte hur man ska göra vid en nyinstallation.

Om du vill framhäva hur man normalt ska göra så känns det ju lite märkligt att du ger rådet att byta färg på den brutna nollan, något som man varken normalt gör, bör göra eller får göra.

• Gilla
Henke-el och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.