44 382 läst ·
64 svar
44k läst
64 svar
Slang för att dra eklk i mark - vilket?
Sida 1 av 5
Skall lägga slang för trädgårdsbelysning och fasadbelysning i marken.
Vad skall jag använda för slang.
Går det bra med vanlig 16 mm?
Eller måste jag ha riktig gul markslang på 50 mm?
Vad skall jag tänka på mer?
Hur kopplar man normalt varje armatur, t.ex. mark-spottar som man sticker ned?
Måste man ha sån skarvkoppling som är fylld med fett?
Vad skall jag använda för slang.
Går det bra med vanlig 16 mm?
Eller måste jag ha riktig gul markslang på 50 mm?
Vad skall jag tänka på mer?
Hur kopplar man normalt varje armatur, t.ex. mark-spottar som man sticker ned?
Måste man ha sån skarvkoppling som är fylld med fett?
Du ska ha riktig markslang, men ett tips är att använda en pex i stället för EKLK, PEX kostar betydligt mindre och är trevligare att arbeta med. Pex finns ner till 3G1,5 mm2. Använder du pex jordkabel behöver du ingen markslang om du inte vill.
Det brukar väl finnas kopplingsutrymme i armaturerna, men ska du ha skarven under jord måste du fylla kopplingsutrymmet med nått av dom olika "skavmassorna" som finns. Fett är väl kanske ingen höjdare det finns betydligt bättre saker, vissa blir hårda andra förblir mjuka och kan "öppnas".
Det brukar väl finnas kopplingsutrymme i armaturerna, men ska du ha skarven under jord måste du fylla kopplingsutrymmet med nått av dom olika "skavmassorna" som finns. Fett är väl kanske ingen höjdare det finns betydligt bättre saker, vissa blir hårda andra förblir mjuka och kan "öppnas".
Håller med ovanstående men vill även varna för det minskade skydd oskärmade kablar typ N1XV har om man råkar slå ner spett eller gräva på den exempelvis, är den skyddad av JFB ökar naturligtvis sannolikheten att det lyckas bryta i tid.
Alternativ till markrör kan vara lite tjockare gult plastband ovanpå kabeln. Kabeltyp beroende på vad du kan få tag i: EKKJ, EXQJ, N1XV (aceflex), N1XE (ej inomhus) och mekaniskt skyddade EKLK/EXLQ som är godkända för markförläggning. Skarva helst inne i stolpe/pollare om det går annars är gelskarvar lättarbetade.
Alternativ till markrör kan vara lite tjockare gult plastband ovanpå kabeln. Kabeltyp beroende på vad du kan få tag i: EKKJ, EXQJ, N1XV (aceflex), N1XE (ej inomhus) och mekaniskt skyddade EKLK/EXLQ som är godkända för markförläggning. Skarva helst inne i stolpe/pollare om det går annars är gelskarvar lättarbetade.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Dessutom så går det att dra/dra om ifall det skulle behövas. Med 16mm vanlig slang så skulle du antagligen inte ens få i en EKLK någon längre sträcka även om du drar i den innan du gräver ner den. Även om det inte fallit på det otillräckliga skyddet.Dodger skrev:
Skulle rekommendera att du följer vad elmont skriver i #2, dvs välj av flera skäl N1XV (PEX) till denna typ av jobb, lätt, smidig att jobba med, avsedd även för direkt läggning i mark osv. Behöver du göra avgreningar i mark och inte kan gå upp med flera kablar i armaturen är det lämpligt med tex gelskarvar som det finns ett urval av som passar.
Om du inte ser det som väsentligt att kunna dra om kablar (och det kanske det inte är i såna här fall) är det ok att ordna skyddet med vad som är lämpligt och finns tillhands tex några brädor är säkert ett bättre skydd än en klen rillad gul 50 slang. Detta förutsatt att du väljer kabel som kan läggas direkt, och något enkelt plastmarkeringsband skadar ju inte heller.
Om du inte ser det som väsentligt att kunna dra om kablar (och det kanske det inte är i såna här fall) är det ok att ordna skyddet med vad som är lämpligt och finns tillhands tex några brädor är säkert ett bättre skydd än en klen rillad gul 50 slang. Detta förutsatt att du väljer kabel som kan läggas direkt, och något enkelt plastmarkeringsband skadar ju inte heller.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Visst. Det är ett bra/bättre tips. Jag var bara ute efter att ett vanlig 16mm rör faller av en massa skäl, bla att det inte ens kommer att fungera.
Och först en bräda och sedan ett markeringsband ovanpå det är helt säkert bättre än en plastslang. (Vet inte hur det ser ut på 50 års sikt, det beror antagligen på jorden).
Och först en bräda och sedan ett markeringsband ovanpå det är helt säkert bättre än en plastslang. (Vet inte hur det ser ut på 50 års sikt, det beror antagligen på jorden).
Själva jorddjupet i sig ses ju som ett skydd.
30-40cm ner i marken i en vanlig villaträdgård gör kabeln rätt skyddad.
Och lägger du ett kabelmarkeringsband över, på halva djupet så tycker jag det blir tillräckligt.
Jag skulle skippa rör. Jag ser ingen vits med det. Men däremot är det allra bäst om du kan skarva ovan mark, ie i armaturerna.
30-40cm ner i marken i en vanlig villaträdgård gör kabeln rätt skyddad.
Och lägger du ett kabelmarkeringsband över, på halva djupet så tycker jag det blir tillräckligt.
Jag skulle skippa rör. Jag ser ingen vits med det. Men däremot är det allra bäst om du kan skarva ovan mark, ie i armaturerna.
Njae, skulle inte vilja kalla ett djup på 40 cm för mekaniskt skydd, ett jordankare träffar lätt exempelvis och i fallet med oskärmad kabel finns det en liten risk att den även blir spänningsförande beroende på fyllnadsmassor.
Att man gräver ner den på erforderligt djup med en varning en bit ovanför är ett grundläggande krav för att den inte ska bli avgrävd eller skadad på annat sätt.
Att man gräver ner den på erforderligt djup med en varning en bit ovanför är ett grundläggande krav för att den inte ska bli avgrävd eller skadad på annat sätt.
Nej, det är klart det är liten chans att något ska hända annars hade inte oskärmad kabel varit tillåten men med skärmad har man i princip eliminerat riskerna, djupet måste ändå vara rätt i i vilket fall. N1XV har använts i flera decennier och antalet olyckor kopplade till den kabeltypen är inte så många vad jag hört men det har ändå hänt vid ett antal tillfällen.
Jag föredrar kabel med koncentrisk ledare i mark typ EXQJ/AXQJ.
Jag föredrar kabel med koncentrisk ledare i mark typ EXQJ/AXQJ.
På lite grövre kablar håller jag med dig men när det gäller "småkablar" upp till ca 6 mm2 föredrar jag pex kablarna, dom är överlägsna att jobba med. Dessutom är risken att man ska skada en kabel i backen mycket liten OM man förlagt dom rätt.
Dessutom är jag ingen "trygghetsnarkoman"
Dessutom är jag ingen "trygghetsnarkoman"
Och hur djupt i väggarna i hus tycker du man måste förlägga kabel?Slugge skrev:
Det är väl vanligt förekommande med spik och skruv som är 100-150mm?
Och hur långa borrar har folk?
Och även om jag nu tog väggar som exempel, så är det ändå samma sak. Vad behöver man skydda sig emot, egentligen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Markpenetrerande strategiska termonukleära vapen!Mikael_L skrev:
(F-låt brukar ta det som exempel på angrepp som det alltid är för dyrt att försvara sig mot i civila sammanhang. Säkerhet är relativt.)
Lite som detta Elmon var inne på, storleken på kabeln i förhållande till det föremål du sticker den med. Avborrade kablar i väggar är vanligt förekommande liksom i mark, strömförande spik och skruv finns det gott om exempel på också, farligast då dessa håller något av ledande material, tex en stålkarm.Mikael_L skrev:
Sista frågan vad man behöver skydda sig emot, det är ju allt som kan vara farligt, nu frågade TS efter vilket mekaniskt skydd som krävs vid förläggning av EKLK, han kanske har en sådan liggandes och ditt svar att ett djup på 30 cm skulle utgöra skydd köper jag inte, det är praxis och omskrivet i standarder att man inte förlägger starkströmskablar direkt under ytan, gör man detta kan man också ta ansvar när det händer något.