Håller på att felsöka min centraldammsugare eftersom den inte fungerar...

Till att börja med - jag utmäter ca 22 volt(svagström) i båda vägguttagen, det är rätt svagström?

Jag har sen lärt mig att jag kan få centralen att starta genom att kortsluta systemet.
Det förstår jag genom att jag sammankopplar trådarna i ett vägguttag, och då är det meningen att centralen ska starta? - för att felsöka så kretskortet inte lagt av.

Men här är jag nu för att kontrollera vilket om jag gjort rätt eller fel. För den startar inte...
Kan jag då räkna med att kretskortet gett upp?

Hoppas ni förstår min beskrivning... tacksam för hjälp

Om dammsugaren startar när du kortsluter i "uttaget" så låter det som om knappen i handtaget är trasig/glappar.

Nej Kopparkullen, de är det den inte gör...
Där är däremot ström fram till vägguttaget så vida det är i sin ordning att det ska vara ca 22 volt i svagström?

Vad är det för modell?

Spänningen låter rimlig. Kortsluter du i uttaget skall maskinen starta.
Det sitter olika former av säkringar i centralenheten, t.ex. överhettningsskydd. Kan KANSKE vara så att den inte bryter allt i maskinen, så att du får din styrspänning ändå. Låter inte som något svårt att fixa, det är inte precis raketkirugi att det här med dammsugare.

J
Finns det inte en knapp på själva centraldammsugaren också, där man kan starta den?
Fungerar det att starta med den isåfall?

Kortslut kabelslingan vid centraldammsugaren.
Funkar den då?

christoffer09 skrev:
Vad är det för modell?

Spänningen låter rimlig. Kortsluter du i uttaget skall maskinen starta.
Det sitter olika former av säkringar i centralenheten, t.ex. överhettningsskydd. Kan KANSKE vara så att den inte bryter allt i maskinen, så att du får din styrspänning ändå. Låter inte som något svårt att fixa, det är inte precis raketkirugi att det här med dammsugare.
Husky PT8610SA - inte den nyaste men enl tillverkaren är det 2005-2008 års modell.

jnse skrev:
Finns det inte en knapp på själva centraldammsugaren också, där man kan starta den?
Fungerar det att starta med den isåfall?

Svar till er båda eftersom det är likande frågor;
Japp, överhettningsskyddet är på centralen men den har inte löst ut.
Jag har konstaterat att knappen borde "ploppa" ut när den säkringen går, men knappen i sig har varit intryckt hela tiden, så det bör inte vara den som spökar.

Någon annan säkring/knapp är där inte heller på maskinen utan bara själva svagströmskontakterna, men med min spänningsmätning på uttagen vilket visar sig god så kan det inte spela någon roll om jag gör samma mätning uppe på maskinen?
Har dessutom frågat säljaren av huset om den skulle gå på någon separat säkring men det svaret var nej, det är endast överhettningsskyddet och då strömförsörjningen upp på vinden som går på en säkring. Men där är inget problem...

el_richard skrev:
Kortslut kabelslingan vid centraldammsugaren.
Funkar den då?
Jag kan prova, men eftersom den inte gör det i kontakten/vägguttaget bör den väll inte göra det på maskinen heller?
Eftersom spänningsmätaren visar på tillräcklig spänning i "trådarna"...

Finns det något sätt att kontrollera om det är kretskortet eller motorn som är kass?

Enda sättet att felsöka är ju att öppna upp maskinen och mäta sig fram.

Tror inte det är rätt metod att mäta på trådarna i dammsugaruttaget. De sluter bara en krets när man stoppar i slangen, alternativt startar på strömbrytaren beroende på modell. Kolla som skrivits ovan, om dammsugaren startar om du kortsluter trådarna vid maskinen.

Du kommer nog inte vidare utan att öppna maskinen.

*Kolla säkringar/skydd
*Sitter det något relä till motorn? Klickar detta då dammsugaren startas? Kommer det ut 230V till motorn? Lägg 230V direkt på motorn och se om den hoppar igång? Antar att det är någon borstad motor - kassa kol?

Centralen är öppnad nu -
Säkringar finner jag inte mer än överhettningsskyddet...
Dock så christoffer09, när jag kopplar direkt mellan "uttagen" på centralen som jag kallar det så klickar det bara...
Är det ett tecken på något??

Utöver det så blir det över mitt förstånd för att felsöka och prova på rätt sätt så jag tar med mig skiten till jobb imorgon och ber om någon elektriker kan hjälpa mig.

Att det klickar betyder att "styrningen" fungerar som den skall. Det låter som att du inte är jättebekant med att labba med det elektronik, men vad man skulle kunna göra om man har full koll på var man lägger spänning nånstans och ser till att vara fruktansvärt försiktig, är att först och främst mäta om det kommer ut spänning från kortet till motorn. Om det gör det är det själva motorn som är knas. Kommer det inte ut spänning är det kortet som behöver lite kärlek. Har du en multimeter?

Nej det är som du säger, jag är inte helt hemma på det här med elektronik - hobbyelektriker som man är :)

Jag har förväxlat spänningsmätare och multimeter lite.. det är en multimeter jag mätt spänningen som jag beskrivit i tidigare inlägg.
Det du skriver låter bra men jag får låta någon annan som är mer hemma på det felsöka det till mig. Tar troligtvis inte många minuter för dem att göra det.
Därefter får man väll köra och köpa en ny motor/kretskort beroende på var felet ligger, surt när vi flyttat in till nyköpt hus där centraldammsugaren inte fungerar.
Den testades ju inte under visningen/besiktningen och efter inflytt var flyttstädat så det första vi gör är inte att starta centraldammsugaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.