3 956 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Minskat energibehov med vattenburet system?
Sida 1 av 3
Vi har precis flyttat till hus med direktverkande el, ca 26000 kwh/år, enplan, platta på mark, byggt -64, 96 kvm + 33 kvm 'ekonomidel'. Huset har vattenburet system (golv) som slutade användas när pannan gått sönder. Fjärrvärme skulle kosta 38000 att installera men vad innebär det i kwh/år sedan? Om jag använder leverantörens kalkyl skulle jag tjäna 2000 per år? Borde ju sjunka mer, eller?
Energiförbrukningen lär inte minska om inte elementen har dåliga termostater. Normalt blir energiförbrukningen aningen högre med golvvärme än med element. Däremot är fjärrvärmen billigare än el, så du lär få billigare drift.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Anledningen till att man vill ha vattenburet, är att det ger en större flexibilitet. Beroende på vad som är mest lönsamt när det är dags att byta värmekälla, så kan man välja bergvärme, pellets eller fjärrvärme osv.
Men vatteburet ger i princip ingen lägre förbrukning av energi. Möjligen tvärtom (jämfört med dirtektel). För du har förluster från ledningarna på väg till radiatorerna.
Men vatteburet ger i princip ingen lägre förbrukning av energi. Möjligen tvärtom (jämfört med dirtektel). För du har förluster från ledningarna på väg till radiatorerna.
53 öre/kwh i energipris verkar dom ta enligt hemsidan. Om det är bra vet jag inte? 
vi känner att det är bökigt att få behaglig temp i huset och det är golvkallt så något vattenburet system blir det. Vi har bra möjligheter att isolera kallvindan enligt besiktningsman och snickare, vi får spara energi på såna sätt då
vi känner att det är bökigt att få behaglig temp i huset och det är golvkallt så något vattenburet system blir det. Vi har bra möjligheter att isolera kallvindan enligt besiktningsman och snickare, vi får spara energi på såna sätt då
Du lär antagligen ha en fast årsavgift på mellan 3000-4000kr.
Liten enkel kalkyl:
Årsförbrukning 26000kWh
Fjärrkostnad 0,53kr/kWh
Elkostnad 1,12kr/kWh *
Fjärrvärme årsavgift 4000kr/år *
Installationskostnad 40000kr
* = uppskattad kostnad
(1,12-0,53)*26000-4000=~11 340kr/år i minskad årskostnad (om jag tänker och räknar rätt). Fjärrvärmeinstallationen avbetald på ca fyra år, där efter "vinst" (minskade kostnader).
OT:
Vissa fjärrvärmeleverantörer/kommuner lägger ner rör/slang för fiber samtidigt som fjärrvärmen läggs.
Liten enkel kalkyl:
Årsförbrukning 26000kWh
Fjärrkostnad 0,53kr/kWh
Elkostnad 1,12kr/kWh *
Fjärrvärme årsavgift 4000kr/år *
Installationskostnad 40000kr
* = uppskattad kostnad
(1,12-0,53)*26000-4000=~11 340kr/år i minskad årskostnad (om jag tänker och räknar rätt). Fjärrvärmeinstallationen avbetald på ca fyra år, där efter "vinst" (minskade kostnader).
OT:
Vissa fjärrvärmeleverantörer/kommuner lägger ner rör/slang för fiber samtidigt som fjärrvärmen läggs.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Är det med allt inräknat? Bara så att du inte glömmer överföringsavgiften osv. Fjärrvärmen är typiskt "slutpris", dvs du betalar inte mer än 53 öre/kWh . (punkt).zucchini skrev:
Och 53 öre är ett bra pris. Jag skulle inte tvekat. (Särskilt inte om du kan få fiber med i det priset.) Bergvärme är ju mycket dyrare installation och krångel med värmepumpar som slits ut och måste bytas. Som priserna ser ut så skulle jag i så fall kört fjärrvärme i några år och sedan gått på bergvärme i så fall, finns ingen anledning att börja med det.
Börjar dra mig från bergvärme, vill inte underhålla någon panna för 50000 precis när man börjar tjäna på det, fjärrvärme lutar det åt. fasta avgiften är ca 6000:- pr år. Sedan blir det andra åtgärder för att hålla nere energiförbrukningen. huset har dålig ventilation sedan treglasfönster sattes in, känns direkt när man stänger dörrar. Är jag ute och cyklar om jag funderar på ftx system (förutsättningar finns med stor och tom kallvinda samt lämplig planlösning))
nätavgiften tillkommer tror jag på det elpriset
FTX känns väl bra för att få bättre ventilation. Du kommer naturligtvis inte spara några pengar på det om du i dagsläget knappt har någon ventilation alls. Dock behöver man ventilera både för er skull och för husets skull.zucchini skrev:Börjar dra mig från bergvärme, vill inte underhålla någon panna för 50000 precis när man börjar tjäna på det, fjärrvärme lutar det åt. fasta avgiften är ca 6000:- pr år. Sedan blir det andra åtgärder för att hålla nere energiförbrukningen. huset har dålig ventilation sedan treglasfönster sattes in, känns direkt när man stänger dörrar. Är jag ute och cyklar om jag funderar på ftx system (förutsättningar finns med stor och tom kallvinda samt lämplig planlösning))
Zucchini,
Det skulle var intressant att få höra om dina negativa erfarenheter av bergvärme, då jag bara fastnat i de positiva.
För mig är det helt obegripligt att man ens funderar på annan värmekälla om man ska installera nytt. Varför inte få ner värmekostanden 3,4, 5 ggr och samtidigt höja värdet och intresset för huset?
Mvh
Bambi
Det skulle var intressant att få höra om dina negativa erfarenheter av bergvärme, då jag bara fastnat i de positiva.
För mig är det helt obegripligt att man ens funderar på annan värmekälla om man ska installera nytt. Varför inte få ner värmekostanden 3,4, 5 ggr och samtidigt höja värdet och intresset för huset?
Mvh
Bambi
ty
får som skilda uppfattningar om ftx, att det ska spara mycket energi och inte. Kanske vettigare då med flvp än ftx+fjärrvärmevectrex skrev: