1 254 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Problem?
Ja råkade böja en elkabel som går till strömbrytaren för min utebelysning i stugan och höljet till kabeln sprack... är det något problem nu? Allt funkar som det ska och jag tröck in kabeln i väggen så den skadade biten kom innanför ytterpanelen. Iaf måste jag byta kabeln eller går den att laga alternativt att inte göra något alls? Den ser ut som en ekk utvändigt men jag har ingen aning om vad det är för typ, ni får titta på bilderna och avgöra om det akut måste dit en elektriker eller om jag kan sova lungt 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Inga bilder inom synhåll ännu.
Om den del som sprack har befunnit sig utomhus och varit utsatt för sol så låter det som om den har nått sin livslängd.
Annars är det inte helt ovanligt att en gammal PVC-kabel spricker om den böjs igen.
Kan du konstatera att ledarnas isolering innanför manteln är frisk så kan det funka med skyddsslang eller eltejp av god kvalite.
Om den del som sprack har befunnit sig utomhus och varit utsatt för sol så låter det som om den har nått sin livslängd.
Annars är det inte helt ovanligt att en gammal PVC-kabel spricker om den böjs igen.
Kan du konstatera att ledarnas isolering innanför manteln är frisk så kan det funka med skyddsslang eller eltejp av god kvalite.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ska försöka fixa bilderna imorgon, det som kom fram var nått svart typ gummi innanför det vita, innanför den ligger kablarna bakom en sån där "skyddamantel" eller vad ni kallar den. Det var det jag hade hoppats på att fixa med nån typ av skyddslang. Allt är intakt det är bara själva ytan som sprack dvs den vita delen.Bo.Siltberg skrev:Inga bilder inom synhåll ännu.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Låter som en gammal EKK, tror jag.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden