Jag anlitade en elektriker när jag flyttade in o renoverade, han drog om all el o fixade en jordfelsbrytare så att man är "säker" med belysning och golvvärmen i badrummet. Sätter man generellt alla säkringar till en jordfelsbrytare eller är det vanligtvis bara badrummet man "extrasäkrar" med en jordfelsbrytare?
Om denne nu har fixat om i sådan omfattning som all el så har han dels efter de regler som nu finns tagit med jord samt enligt regler kopplat hela centralen över jfbr. Så ja, man skulle väl kunna säga att man generellt sätter alla säkringar över jfbr, i detta och liknande fall. Skulle det bara handla om att badrummet ska renoveras och få uttag och/eller golvvärme så kan det räcka att ta bara den säkringsgruppen över jfbr.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Så svaret är "det beror på"
Man kan inte säga något säkert. Men du bör förstås veta. Om det är ett hus med trefasmatning så kan du se efter om JFBn är en fyrpolig sådan ("bred"). Om den är det så täcker den med stor säkerhet hela huset, det är få badrum man drar trefas till om det inte står en gammal tvättmaskin där eller något.
Och motsatt om du har trefasmatning och det bara sitter en tvåpolig JFB så *kan* den inte täcka hela huset.
Att ha jfb på hela huset är att rekommendera och leder sällan till några problem.
Och motsatt om du har trefasmatning och det bara sitter en tvåpolig JFB så *kan* den inte täcka hela huset.
Att ha jfb på hela huset är att rekommendera och leder sällan till några problem.
Jag bor i en mindre lägenhet, ej trefas. I säkringsskåpet sitter en huvudbrytare, en jfbr(jump-diff) som vad jag kan tolka är på 25A. Sitter sedan 5st röda och en blå automatsäkring. Jag råkade kortsluta en pryl i vardagsrummet vilket resulterade att jfbr slog av, men detta är dock ingen garanti för att hela kåken ligger på jfbr.
Jag kan visserligen försöka få tag i elektrikern o fråga, men det var många år sedan han var här. Troligtvis är det olämpligt o kanske förbjudet att lossa på elskåpets front, men ifall kan man se hur jfbr är kopplad?
Jag kan visserligen försöka få tag i elektrikern o fråga, men det var många år sedan han var här. Troligtvis är det olämpligt o kanske förbjudet att lossa på elskåpets front, men ifall kan man se hur jfbr är kopplad?
Jodå...om du är försiktig så kan du lossa på fronten och titta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 860 inlägg
Det låter som att du har en JFB som täcker hela lägenheten. Är det en modern normcentral i plast så är det både tillåtet och i stort ofarligt att lätta på locket och titta. Den suddiga bilden nedan visar ett exempel där det finns både skyddade och oskyddade grupper. Det bör du kunna se utan att behöva röra någonting i centralen. Men om du behöver rycka i någon ledare så bryt strömmen först.
En JFB kan vara märkt enligt denna bild. 25 A är den belastningsström (märkström) som den tål vilket inte är så intressant. Mer intressant är märkutlösningsströmmen som ska vara högst 30 mA för att ge personskydd.
Om du bara har en fas till lägenheten så är din JFB troligen bara hälften så bred som på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En JFB kan vara märkt enligt denna bild. 25 A är den belastningsström (märkström) som den tål vilket inte är så intressant. Mer intressant är märkutlösningsströmmen som ska vara högst 30 mA för att ge personskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bara har en fas till lägenheten så är din JFB troligen bara hälften så bred som på bilden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 860 inlägg
Tänkte inte på det...
*ROFL*
Klicka här för att svara