10 707 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Hur fästa kabelkanal på vägg?
Jag har lite problem att få fast en kabelkanal på en vägg. Väggen är putsad med lite "struktur" och sedan målad. Första försöket var med en självhäftande kabelkanal, men pga väggens struktur sitter den inte fast. Putsen är lite porös och har en del sprickor, så jag skulle helst slippa skruva eller spika igenom den. Finns det något lämpligt lim man kan använda?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Det finns en massa bra limsorter, såsom PL 600, att välja på: Gemensamt för dem är att de helst vill ha ett fast underlag som inte består av porös puts. Risken är ju att listen ramlar ner efter en tid trots lim om du inte kompletterar med att borra in några spikplugg utefter listen.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Spikplugg är för mig något grovt som man fäster tunga saker med. Finns det smäckrare varianter för något lätt som en kabelkanal?Asgarvad skrev:
Väggen ar uppbyggd av 2 cm puts, sedan tegel av okänd tjocklek och sedan grannens vattenledningsrör, så man vill inte gå in för djupt.
Det finns spikplugg som är kortare än gul plugg, den korta spikpluggen brukar vara vit.ZipLock skrev:
Rödplugg och montageskruv.
Grannen har väl röret en bit in?
Bor du i lgh?
Grannen har väl röret en bit in?
Bor du i lgh?
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden