3 532 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Nolla och jord ihopkopplat i central + portabel jfb = ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Alldeles utmärkt!
Okej.
Om vi tar ett annat exempel som snurrade i mitt huvud när jag funderade på den portabla jordfelsbrytarens funktion.
Jord- och nollskenan är sammankopplade i huvudskåpet i huset, vidare finns en trefasmatning ut till uthusets central. Där är jord- och nollskenan också sammanbyglade, om jag nu vill byta ut skåpet till ett modernare med jfb kan man då separera jord- och nollskenan?
EDIT FÖRTYDLIGANDE
Seperationen är inte i huvudskåpet utan i skåpet i uthuset.
Om vi tar ett annat exempel som snurrade i mitt huvud när jag funderade på den portabla jordfelsbrytarens funktion.
Jord- och nollskenan är sammankopplade i huvudskåpet i huset, vidare finns en trefasmatning ut till uthusets central. Där är jord- och nollskenan också sammanbyglade, om jag nu vill byta ut skåpet till ett modernare med jfb kan man då separera jord- och nollskenan?
EDIT FÖRTYDLIGANDE
Seperationen är inte i huvudskåpet utan i skåpet i uthuset.
Redigerat:
Ja. Det kan man.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nja, separationen sker redan i centralen i utgående gruppledning. Det utgår ju både en N- och PE-ledare ifrån "samma" PEN-skena (även om det fysiskt är två skenor som är sammankopplade).
En huvudledning däremot mellan centraler tillåts ha en PEN-ledare som alltså är en kombinerad N och PE. I undercentralen i uthuset gör man återigen en uppdelning i N och PE för de grupper som utgår därifrån.
En huvudledning däremot mellan centraler tillåts ha en PEN-ledare som alltså är en kombinerad N och PE. I undercentralen i uthuset gör man återigen en uppdelning i N och PE för de grupper som utgår därifrån.
Separeringen av PEN till PE & N sker alltid någonstans mellan sista transformatorstationen och sista gruppcentralen. En portabel JFB kan man ansluta i ett jordat eller ojordat uttag och ändå få samma funktion, det anslutna utrustningen kan vara jordat eller ojordat men ändå samma skydd av JFBn.
Klicka här för att svara