10 074 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Flera jordfelsbrytare
Har en befintlig jordfelsbrytare som täcker hela huset och skulle nu vilja ha ytterligare en som enbart går på 230V uttag utomhus + bevattningspump för att undvika att hela huset blir strömlöst vid problem utomhus. Har en gammeldags elcentral med "gängade" proppar.
Är det komplicerat att koppla in? Kan man garantera att bara jfb för utomhusslingan löser ut och inte den andra jfb:n också?
Vill ha lite kött på benen innan jag kontaktar elektriker.
Mvh
Mats
Är det komplicerat att koppla in? Kan man garantera att bara jfb för utomhusslingan löser ut och inte den andra jfb:n också?
Vill ha lite kött på benen innan jag kontaktar elektriker.
Mvh
Mats
Det är inte komplicerat att koppla in flera JFB, men i ditt fall beror det även på hur utomhusuttaget är inkopplat. Är detta kopplat på samma grupp som uttag inomhus får man dra en ny ledning från centralen till utomhusuttaget eller acceptera att även vissa uttag inomhus blir strömlösa vid fel.
Det är ingen risk att mer än en JFB löser ut vid fel, dom kommer att fungera helt oberoende av varandra.
Det är ingen risk att mer än en JFB löser ut vid fel, dom kommer att fungera helt oberoende av varandra.
Sätt en PSA parallellt med JFB så blir det kanon...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Det är inte alls komplicerat. Jordfelsbrytaren/personskyddsautomaten (en kombinerad säkering/jordfelsbrytare) monteras på en av de inkommande faserna INNAN den går in i den befintliga jordfelsbrytaren. På så sätt påverkar de inte varandra.
Problemet med att många uttag kan vara kopplade på samma ledning så att även vissa andra uttag därmed bryts av jordfelsbrytaren är det jobbigaste att åtgärda skulle jag säga, eftersom det ofta är omöjligt att dra nya kablar. Jag har en gång löst det med en liten mini-normcentral på vägen ut mot ute-uttaget, med helst snabbare utlösning än den stora så att den bryter först vid fel.
Problemet med att många uttag kan vara kopplade på samma ledning så att även vissa andra uttag därmed bryts av jordfelsbrytaren är det jobbigaste att åtgärda skulle jag säga, eftersom det ofta är omöjligt att dra nya kablar. Jag har en gång löst det med en liten mini-normcentral på vägen ut mot ute-uttaget, med helst snabbare utlösning än den stora så att den bryter först vid fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag håller inte med. Det ÄR komplicerat, inget man skall ge sig på som hempulare, såvida man inte är väldigt avancerad. Jag skulle inte ge mig på en sådan övning. För jag har inte helt full koll va det är jag inte vet.
I princip så gäller det som sagt att dra en fas från före den bef. jordfelsbeytaren. Men också att se till att nolla för den berörda gruppen kopplas bort från nollskenan. Den måste dras direkt til den nya jordfelsbrytaren eller ppersonskyddsautomaten. Och "inkommande" nolla till den måste kopplas direkt till Jordskenan.
Gör man fel på det här så riskerar man dels att den "stora" jordelsbrytaren löser ut, men också att man får en grupp med bruten nolla, men fas obruten.
Det finns många sätt att göra fel, och många av felmöjligheterna ger akut brandfara. Så det är inget man skall ge sig på själv.
I princip så gäller det som sagt att dra en fas från före den bef. jordfelsbeytaren. Men också att se till att nolla för den berörda gruppen kopplas bort från nollskenan. Den måste dras direkt til den nya jordfelsbrytaren eller ppersonskyddsautomaten. Och "inkommande" nolla till den måste kopplas direkt till Jordskenan.
Gör man fel på det här så riskerar man dels att den "stora" jordelsbrytaren löser ut, men också att man får en grupp med bruten nolla, men fas obruten.
Det finns många sätt att göra fel, och många av felmöjligheterna ger akut brandfara. Så det är inget man skall ge sig på själv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Eftersom det rör sig om en diazed-central så är det lite extra krångel (vi förutsätter att TS tänkt sig använda elektriker såsom TS säger). Det är inte lika enkelt att dela upp enskilda gruppers noll-skenor osv. så det blir en del meck. Dessutom måste JFBn monteras utanför kapslingen vilket blir en del meck till. Inget oöverstigligt, men mer krångel än med en normcentral.
Men frågan är först varför? Har du problem med tjuvlösningar? Jag har kört hela huset inklusive utomhusbelysning (i hela trädgården) utomhusuttag/motorvärmare, samt garage på samma JFB sedan 2006 och inte haft en enda. Så även om det är bra med utomhus på separat så är frågan om du behöver det?
Om det är den berömda "frysen som stinker" du vill undvika så har du en hel del andra problem du måste ta hänsyn till, det kan bli strömavbrott av andra skäl osv osv. Bästa sättet att lösa det är att be en granne eller dylikt att titta till huset. Om du lämnar en lampa tänd så går det enkelt att kolla. Annars så kan man koppla övervakningen av hela huset (inklusive värme om det är på vintern) till exv. villalarm och få SMS den vägen om det blivit problem. Så sektionering som sådan löser inga sådana problem, kan tvärtom ge flera, skall man göra det så krävs övervakning.
Men frågan är först varför? Har du problem med tjuvlösningar? Jag har kört hela huset inklusive utomhusbelysning (i hela trädgården) utomhusuttag/motorvärmare, samt garage på samma JFB sedan 2006 och inte haft en enda. Så även om det är bra med utomhus på separat så är frågan om du behöver det?
Om det är den berömda "frysen som stinker" du vill undvika så har du en hel del andra problem du måste ta hänsyn till, det kan bli strömavbrott av andra skäl osv osv. Bästa sättet att lösa det är att be en granne eller dylikt att titta till huset. Om du lämnar en lampa tänd så går det enkelt att kolla. Annars så kan man koppla övervakningen av hela huset (inklusive värme om det är på vintern) till exv. villalarm och få SMS den vägen om det blivit problem. Så sektionering som sådan löser inga sådana problem, kan tvärtom ge flera, skall man göra det så krävs övervakning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Suck, vem har sagt att TS ska göra det själv om han inte vet hur man gör. Frågan var väl om det är komplicerat eller inte att koppla in en extra jF, och det hävdar jag att inte är.hempularen skrev:
Tackar för alla svar 
Först vill jag klargöra att jag inte ska koppla själv det överlåter jag självklart till elektriker.
Anledningen till att jag vill "isolera" utekretsen är kyl/frys som det ju är lite opraktiskt at ha strömlösa någon längre tid. Övrig elektrisk utrustning spelar det ingen roll om den blir strömlös.
Som ni kanske läst i annan tråd har jag problem med en pump alt. skarvkoppling utomhus som gör att JFB-.n bryter.
Det vill jag såklart komma tillrätta med men det känns ändå som att en slinga utomhus lättare kan ge jordfel och därför hade det varit kanon att kunna exkludera kyl/frys. Håller inte riktigt med lars_stefan för även om det kan bli strömavbrott av flera orsaker så startar ju t ex frysen av sig själv när strömmen kommer vid ett vanligt strömavbrott.
Slår JFB ifrån spelar det ingen roll hur mycket ström det finns på nätet för den slår inte till själv igen.
Mvh
Mats
Först vill jag klargöra att jag inte ska koppla själv det överlåter jag självklart till elektriker.
Anledningen till att jag vill "isolera" utekretsen är kyl/frys som det ju är lite opraktiskt at ha strömlösa någon längre tid. Övrig elektrisk utrustning spelar det ingen roll om den blir strömlös.
Som ni kanske läst i annan tråd har jag problem med en pump alt. skarvkoppling utomhus som gör att JFB-.n bryter.
Det vill jag såklart komma tillrätta med men det känns ändå som att en slinga utomhus lättare kan ge jordfel och därför hade det varit kanon att kunna exkludera kyl/frys. Håller inte riktigt med lars_stefan för även om det kan bli strömavbrott av flera orsaker så startar ju t ex frysen av sig själv när strömmen kommer vid ett vanligt strömavbrott.
Slår JFB ifrån spelar det ingen roll hur mycket ström det finns på nätet för den slår inte till själv igen.
Mvh
Mats
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Behöver inte vara "vanligt" strömavbrott. Kan lika gärna vara en gruppsäkring eller en huvudsäkring som går. I vilket fall så hjälper övervakning mot allt.
Jag skulle lagt kraften på att fixa jordfelet. Din JFB skall inte lösa.
Sedan är det inte fel att sektionera utomhus/inomhus, det är inte det jag säger.
Jag skulle lagt kraften på att fixa jordfelet. Din JFB skall inte lösa.
Sedan är det inte fel att sektionera utomhus/inomhus, det är inte det jag säger.
Jag har all ute-el kopplad på garagecentralen. Jag ska framöver dela inomhuscentralen i två eller tre delar så att inte all belysning slocknar vid ett eventuellt jordfel. I vintras gick en lampa sönder, då löste JFBn och oturligt nog så gick JFBn sönder (kvalitéts JFB).
Vad är problemet?Enk Projektet skrev:
Att det sitter en diazedcentral spelar väl ingen roll....ev får elektrikern skarva FK i centralen till PSA sen är det klart...allt lika som nu med den skillnaden att den önskade gruppen är på en egen skyddad grupp.....
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Det är nog fiffigt med egen JFB för utomhusuttagen. Lite långsökt att det skulle ske, men med bara en JFB skulle någon illvillig kunna stänga av hela huset genom att lösa JFB:n från utsidan av huset t.ex när man inte är hemma.
Klicka här för att svara