Har lite problem med inkopplingen av en bevattningspump.

Pumpen sitter i en grävd (med betongringar) brunn och elektrikern drog fram ström till brunnen och satte ett uttag i brunnen och stickkontakt på sladden av typ http://www.jula.se/stickpropp-cee-16a-ip44-400502.

Vill ej ha pumpen fast ansluten eftersom jag vill kunna koppla loss den själv för underhåll mm.

Nu är det så att jordfelsbrytaren i huset löser ut ganska ofta när strömmen är på till pumpen, ofta när man tar loss stickkontakten droppar det vatten från den.

Det verkar ju inte riktigt som den här typen av kontakt är lämpad för den fuktiga miljön i brunnen, funderar nu på att byta ut stickkontakt + uttag.

Fråga 1: Kommer det att funka med annan typ av uttag i brunnen eller är det en dålig ide över huvud taget? (Uttaget sitter ca 2m över vattennivån strax under betonglocket).

Fråga2: Vilken typ av uttag + kontakt är lämplig om dem ska vara vattentäta (tillräckligt för ändamålet)?

Mvh
Mats

Arbetsbrytare med lite extra sling?

Jo men jag behöver fortfarande kunna koppla loss pumpen utan att tillkalla elektriker. Pumpen är med inbyggd tryckvakt så tanken är att den ska vara på alltid och starta och stoppa efter behov.

/Mats

Tror du ska börja med att angripa problemet med vatten i uttaget. Var kommer det ifrån?

Det finns inga uttag med högre kapslingsklass, med stickpropp i, vad jag vet.

Uttaget sitter på brunnsväggen med uttaget där man kopplar stickkontakten neråt så i uttaget blir det ingen fukt. Däremot stickproppen sätts ju i uppåt i uttaget och jag misstänker att fukten kondenserar i stickkontakten och samlas längst ner i kontakten och kan inte rinna ut. Skruvarna i stickkontakten som håller ledarna är även rostiga.

Stickkontakten och uttaget är IP44 vad jag tror och såg att det fanns motsvarande i IP67, dammtät och spolsäker. Kanske inte vattentät men den borde väl hålla sig torr bättre inuti tack vare att där sitter packning?

Mvh
Mats

Jag tvivlar på att det blir bättre med en tätare kontakt. Om du har så mycket problem med kondens så kommer det att gå krypströmmar mellan stiften på kontakten. Vattnet behöver alltså inte komma in i kontakten. Och uttaget har i princip ingen kappslingsklass när kontakten sitter i. Den angivna klassen gäller för ett stängt uttag.

Låter svårt att ha något annat i en sådan miljö än en dubbelisolerad kabel. Man kan undra hur det ser ut innanför kåpan till uttaget.

Går det att sätta uttaget på en värderskyddad stolpe utanför brunnen?

Bo.Siltberg skrev:
Låter svårt att ha något annat i en sådan miljö än en dubbelisolerad kabel. Man kan undra hur det ser ut innanför kåpan till uttaget.

Går det att sätta uttaget på en värderskyddad stolpe utanför brunnen?
Jo det skulle gå att ha en stolpe bredvid brunnen, vad finns det för regler för att ha eluttag ute i trädgården med tanke på höjd, placering mm?

Har för mig att jag läst något om att eluttag ska sitta på en viss höjd om man t ex monterar på en husvägg.

Mvh
Mats

Höjdkravet gäller väl framförallt uttag utan petskydd (existerar sådana längre?), men sedan gäller väl vanligt bondförnuft att sätta den på säker höjd i förhållande till snödrivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.