Någon gång ska jag väl lära mej att inte bara montera en jordad kontakt på en gammal lampa utan skyddsledare.. :banghead:

Ena handen på lampan och den andra mot luftningsnipplen på elementet kändes en smula. :x

Screen Shot 2013-04-21 at 8.17.39 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojojoj, det är du inte ensam om ha gjort, alla vet att det är fel, men tror inte att nåt sånt här händer. En bild säger mycket!

Den ena fjädern i strömbrytaren hade arbetat sig ut (limningen hade brustit) och gjorde kontakt mot lamphållaren i metall.

Screen Shot 2013-04-21 at 8.39.15 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kurtivan skrev:
Ojojoj, det är du inte ensam om ha gjort, alla vet att det är fel, men tror inte att nåt sånt här händer. En bild säger mycket!
Nej vem sjutton lägger ena handen på en lampa och den andra på ett element??

Det där får du absolut inte göra om! Vi vill ha dig kvar på forumet.

Varför löste förresten inte JFBn :mad:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det där får du absolut inte göra om! Vi vill ha dig kvar på forumet.

Varför löste förresten inte JFBn :mad:
Ska försöka, men då har jag några lampor till att fixa.. :o

JFBn funkar, den testade jag för ett par veckor sedan -- jag måste varit torr om händerna. :confused:

Mycket märkligt. Jordfelsbrytaren ska lösa direkt i det läget, det är ju därför man har den. Hade jag varit i ditt läge hade jag kollat upp så allt stod rätt till. Kan den gruppen ligga utanför på något sätt?

O
Vad har du lärt dig av detta?
Jo, ha aldrig handen på elementet samtidigt som du håller i lampan! Så blir det inga fler kyssar:)

Mycke_nu, bra att du klarade dig!

Kom ihåg i fortsättningen: Alltid en hand i fickan vid elarbete ;)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Müssli skrev:
Mycket märkligt. Jordfelsbrytaren ska lösa direkt i det läget, det är ju därför man har den. Hade jag varit i ditt läge hade jag kollat upp så allt stod rätt till. Kan den gruppen ligga utanför på något sätt?
Det är säkert i sin ordning, att lösa JFB ger en rejäl stöt, inget man normalt får med torra händer och liten yta osv.

Usch! Sånt där är inte sådär jättetrevligt direkt.
Men om du känner dig trött någon morgon så har du ju en quick fix på det problemet iaf. :thumbup:

Själv stod jag och körde en lite väl genomblöt borrmaskin igår, tur att jag inte behövde använda den så mycket för då och då högg det till i armarna så jag tappade den.:D

JFB'n har lite "tolerans" så en snabb smäll på fingrarna brukar den inte lösa för (jag har testat själv).

Obehagligt det där, speciellt när man tänker på hur illa det kan gå.

Jag undviker "gamla" armaturer och brukar noga granska genomföring och skydd på skyddsisolerade ojordade armaturer (typiskt IKEA lampor) innan jag börjar använda dem...

Dags att införa regelbunden meggning av hela huset :)
Automatiserat kanske :P

Jag meggar alltid Hustruns auktionsfynd, och den här lampan var helt OK vid det tillfället. :|

O
Du får börja med gummistövlar och golvvärme så slipper du problemet:D

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.