Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har hållt på jävlas i två dagar utan att få till detta helvete riktigt...
Jag försöker beskriva så utförligt som möjligt, då jag inte har någon möjlighet att lägga upp en bild.

Det kommer ström från väggen till en kopplingsdosa: Fas och nolla, INGEN jord.
Från kopplingsdosan ska jag till vänster dra en kabel till ett uttag. (Fungerar)
Från kopplingsdosan till höger går en kabel till en brytare samt ytterligare en kabel från kopplingsdosan till lampan. Båda utan jord.
Och hur ska jag nu koppla sladdarna som går till lampan samt brytaren utan att det flyger säkringar åt alla håll?!

Tacksam för snabbt svar!
 
Du ska leda fasen via strömbrytaren och ta ut en tändtråd till lampan...

Men vet du vad du håller på med? Låter farligt när säkringar flyger.
 
Hur menar du?
Kabeln från kopplingsdosan som går till strömbrytaren, hur ska den kopplas i strömbrytaren?
Och den andra kabeln från kopplingsdosan som går till lampan, hur ska den kopplas i lampan?

Jag har dragit en del ström, men inga brytare och lampor som går med olika kablar.
 
Ta fasen från kopplingsdosan till strömbrytaren så att den bryts av strömbrytaren. Den brutna fasen leder du via kopplingsdosan till lampan.

Nollan förblir obruten...
 
Den brutna fasen leder du via kopplingsdosan till lampan
Va?

Ska jag alltså bara dra fas till brytaren? Och bara dra fas till lampan? Ska ingen av dessa ha nolla?

Just nu är det kopplat som det var vid inflyttning: Till lampan går fas och nolla och till brytare går fas och nolla, men detta fungerar ju bara när brytaren är på (lampan på). När brytaren (lampan) släckas, ryker säkringen.
 
Det du försöker göra är behörighetskrävande, och jag tror att Tiger79 formulerar sina svar som han/hon gör för att sålla bort de som inte bör försöka ge sig på ett sånt jobb...
 
Men tänk efter lite. Du har alltså fas och nolla till lampan. Det går ström från fasledaren till lampan, och tillbaka till centralen via nollan. Då lyser lampan, fasen bryts inte, lampan lyser "alltid".

Du har även fas och nolla till brytaren, så länge brytaren är bruten är det OK, din lampa lyser efterssom den inte kan brytas.

;Men när du försöker tända lampan (som redan lyser) så får du full korstlutnig mellan fas och nolla. Säkringen löser ut, och lampan slocknar.

Lampan skall ha tändtråd (=bruten fas från brytaren) och nolla.
 
Det här är ellära på hög nivå! Får problemen i "Den lille elektrikern" från 7-år, att framstå som kärnfysik!
 
RiktigaGräjjer skrev:
Va?

Ska jag alltså bara dra fas till brytaren? Och bara dra fas till lampan? Ska ingen av dessa ha nolla?

Just nu är det kopplat som det var vid inflyttning: Till lampan går fas och nolla och till brytare går fas och nolla, men detta fungerar ju bara när brytaren är på (lampan på). När brytaren (lampan) släckas, ryker säkringen.
Läs det som står unders i mitt inlägg...

Behöver en lampa nollan? Svar ja.

Men än en gång, det låter som du behöver hjälp av någon som kan detta.
 
b8q skrev:
Det du försöker göra är behörighetskrävande, och jag tror att Tiger79 formulerar sina svar som han/hon gör för att sålla bort de som inte bör försöka ge sig på ett sånt jobb...
Du förstod precis!

Ville försöka ge lite hjälp på traven...
 
Lampan skall ha tändtråd (=bruten fas från brytaren) och nolla.
Ja, så långt är jag med. Men hur kopplar jag då alla trådar?! Brytaren och lampan sitter ju inte ihop.
Jag har kopplat på samma sätt i ett annat hus jag bodde i, men jag minns fan inte hur jag gjorde.

Men än en gång det låter som du behöver hjälp av någon som kan detta
Det är väl därför jag frågar?
 
Med all respekt för att man vill försöka själv men tror du verkligen att allt med säkerhet blir korrekt och riktigt gjort även om du får det att verka fungera? Jag har nog aldrig varit först med att föreslå detta i någon tråd men nu kan jag inte hålla mig. Jag tycker du ska be en elektriker, eller åtminstone en kunnig kompis, om hjälp så att detta blir korrekt och säkert gjort.
 
Ring en elektriker !

Men lite hjälp på traven då................

In i dosan kommer fas och nolla. Koppla inkommande nolla ihop med nollan till uttaget och nollan till lampan, inget annat med nollan.

Koppla inkommande fas med uttagets fas och ena tråden till brytaren, inget annat mer här.

Nu har du kvar en tråd från kabeln till brytaren och en tråd från kabeln till lampan, koppla ihop dessa.

Prova och ring en elektriker nästa gång!
 
ena tråden till brytaren
Spelar det ingen roll om det är minus eller plus, menar du?
 
Jag ger upp............

Minus och plus, fas och nolla, blått och svart.................

Växelström har inte minus och plus. Strömmen känner inte om den flyter i en blå ledare, en svart ledare eller en...........vad som helst.

Jag tror trots allt att du skall ringa en elektriker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.