1 491 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
LED spotar med konstiga fenomen!
Har vart hemma hos en kund som renoverat hela huset. Jag installerade LED spotar efter konstens alla regler. Spotarna var från Hella, och medföljande drivdon från Hellvar (stavning). Monterade dom om 3 spotar / driver. Olika tändningar med olika antal spotar / tändning, 10, 9, 5 och 2 spotar. Ingen extern dimmer krävdes för dessa spotar då det var inbyggt i drivdonet.
Allting funkade perfekt, ett par dar, sen tappade den syncning mellan donen, spotar som slocknade, drivdon som helt la av efter ett tag osv osv. Var i kontakt med tillverkaren som rekomenderade att jag skulle installera en konding bakom varje strömbrytare för att reducera yttre påverkarn(!). Förklarade att jag testat spotarna med allting annat i huset avslaget, men men. Jag satte ditt kondingarna och visst, det funkade bättre med syncningen, ett par dar! Samma fenomen igen! Efter ett par månaders tid fram och tillbaks, provat alla möjliga lösningar, så bytade vi ut alla spotar och drivdon till Hide-a-Lights Comfort 9W LED istället med tillhörande drivdon / spot, alltså en vanlig 230 installation från burk till burk. Satte dit dimmrar och kicka igång skiten, funkade klockrent, i 3 dar! Nu tänder vissa rader upp spot för spot, en slinga är stendöd, och en annan har kommit och gått.
Jag blir fan inte klok på detta! Nån som har nån idé om vad detta kan bero på?
Jag har installerat rekomenderad dimmer till dessa spotar, och JA jag vet att dom bara rekomenderar att man lägger 5 spotar, men det är en sanning med modifikation. Dessutom så strular det på alla slingorna, oavsett antal.
Dom ligger inte på samma grupp som ex. tvättstugan där jag har satt en lysrörsarmatur. I badrummet så sitter där oxå LED spotar, fast det är Jollystyrda, funkar perfekt! I underskåpen i köket så sitter även där LED spotar, medföljande av köksleverantören. Även dom funkar fint!
Allting funkade perfekt, ett par dar, sen tappade den syncning mellan donen, spotar som slocknade, drivdon som helt la av efter ett tag osv osv. Var i kontakt med tillverkaren som rekomenderade att jag skulle installera en konding bakom varje strömbrytare för att reducera yttre påverkarn(!). Förklarade att jag testat spotarna med allting annat i huset avslaget, men men. Jag satte ditt kondingarna och visst, det funkade bättre med syncningen, ett par dar! Samma fenomen igen! Efter ett par månaders tid fram och tillbaks, provat alla möjliga lösningar, så bytade vi ut alla spotar och drivdon till Hide-a-Lights Comfort 9W LED istället med tillhörande drivdon / spot, alltså en vanlig 230 installation från burk till burk. Satte dit dimmrar och kicka igång skiten, funkade klockrent, i 3 dar! Nu tänder vissa rader upp spot för spot, en slinga är stendöd, och en annan har kommit och gått.
Jag blir fan inte klok på detta! Nån som har nån idé om vad detta kan bero på?
Jag har installerat rekomenderad dimmer till dessa spotar, och JA jag vet att dom bara rekomenderar att man lägger 5 spotar, men det är en sanning med modifikation. Dessutom så strular det på alla slingorna, oavsett antal.
Dom ligger inte på samma grupp som ex. tvättstugan där jag har satt en lysrörsarmatur. I badrummet så sitter där oxå LED spotar, fast det är Jollystyrda, funkar perfekt! I underskåpen i köket så sitter även där LED spotar, medföljande av köksleverantören. Även dom funkar fint!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Då du säger ett par dagar tänker jag på värme. I fallet med Hide-a-light så finns ju drivdonen tillsammans med spotten i samma burk. Detta ska de visserligen klara, men burken kanske är för liten? Hur skiljer sig dessa från spottarna i badrummet?
Det andra som kan komma ifråga är störningar, glapp, som kan ta död på drivdonen.
Har du undersökt mer exakt vad som går sönder. Är det enbart drivdonen i sig?
Vad menar du med
Nu tänder vissa rader upp spot för spot (eh?),
en slinga är stendöd (allt på samma drivdon?) ,
och en annan har kommit och gått. (allt på samma drivdon?)
Det andra som kan komma ifråga är störningar, glapp, som kan ta död på drivdonen.
Vad menar du med
Bo.Siltberg skrev:Då du säger ett par dagar tänker jag på värme. I fallet med Hide-a-light så finns ju drivdonen tillsammans med spotten i samma burk. Detta ska de visserligen klara, men burken kanske är för liten? Hur skiljer sig dessa från spottarna i badrummet?
Vad menar du med
Dom ligger i stora plastburkar, väl tilltagna mått, så värmen ska inte vara några problem alls.
Spotarna i badrummet är små SG spotar, LED Star heter dom, ingen burk krävs.
I den ena raden med 5 spotar, så tänder dom upp en och en, från vänster till höger, dvs, från den spot där matningen är dragen till.
I köket så slockna dom efter att ha fungerat i 4 dar, var stendöda i 10 min sen har dom funkat igen sen dess.
Där är ju ett drivdon till varje spot, så det låter mer som att dimmern har gett sig. Har inte själv undersökt detta då dessa spotarna monteraders i onsdags, och kunden hörde av sig till mig idag.
Kan vara glapp kontakt i en lampa eller en koppling
Klicka här för att svara