Hej!

Jag håller på att fixa iordning ett utrymme där jag skall pula med min motorcykel och lite annat. Eftersom det just nu bara sitter en vanlig 60-wattare mitt i taket tänkte jag utöka belysningen med 4 lysrörsarmaturer med. (2x36W 4 st. Det räcker väl till ca 18 m2?)
Längan är gammal, och så är även elen. När jag lyfte för att kolla hur det var kopplat i undercentralen ute i häststallet såg jag att kabeln som går från UC till mitt utrymme på andra sidan väggen inte hade någon gul/grön jordledare utan det var jordat med oisolerade tvinnade metalltrådar.(Se bild. Till höger om gul/gröna ledarna.) Jag antar att det var ok att göra så förr, men jag undrar om det är lika bra/säkert som vanlig jord? UC ligger utanför jordfelsbrytaren i huvudcentralen. Tänkte komplettera med en sådan med.
Kabeln går genom väggen uppe i taket mellan den murade väggen och en rejäl träregel, och är därför inte jättelätt att byta ut, annars hade jag gjort det. Kabeln som sådan är frisk i övrigt. Min tanke är att sätta en kopplingsdosa i taket direkt där den kommer ut och dra ny el därifrån till strömbrytare och vägguttag, med gul/grön jord om det är ok. Som det är nu finns det bara den lampan i taket och inget annat i det rummet.

• 2013-04-07_12-19-12_906.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då anläggningen är gammal och på den tiden hade en sådan jordning så är den helt ok att använda. Men kan man byta den så hade jag gjort det. Det går inte borra nytt hål för att dra en ny kabel om det nu bara är en kort bit upp till taket och igenom till den dosan du pratar om? Tänk på att du inte har så enkelt att separera N och PE skenan i denna centralen om du tänkte montera en jordfelsbrytare på hela centralen och inte bara på 1 grupp.

Du lär få bra ljus.

Allt går, men om jag kan slippa just det så är det bra. Åtminstone till en början. Men det är ok att använda den som jord och sedan från kopplingsdosan i taket fortsätta med gul/gröna ledare?
Angående JFB tänkte jag nog överlåta det till elektrikern. Jag har faktiskt gått BB2 för inte jättelänge sedan, och lärde mig då att koppla in JFB. Men eftersom jag inte gör det så ofta så låter jag bli med just det. Better safe than sorry. Annars får jag väl fråga er här;)

Ta du dit din elektriker till det, låter som en bra plan. Det är ok, du måste använda grön/gul ledare till jord. Får inte vara någon annan färg när man drar nytt. Även om den är blanktråd, röd eller nån annan rolig färg.

Tycker bestämt att det finns en grön/gul ledare i kabeln till höger. Är det den som går till verkstaden?

Om det saknas en grön/gul får vi hoppas att det är en gammal EKKL eller liknande som har en biledare på 1.5 mm2

Mitt minne är lite vagt och mina anteckningar från den delen av kursen ej åtkomliga.Men när jag funderar lite så drar jag mig till minnes att biledaren (som den väl heter) egentligen inte skall användas som jord, även om den kan fungera som det. Har för mig att det var någotmed att den inte hade samma area som gul/grön ledare, eller något liknande. Jag kanske har blandat ihop det eller drömt, men någonstans i bakhuvudet ringer en minnesklocka. Jag tror nog att jag byter den där stumpen i alla fall, trots jobbet.:confused:
Men oavsett. Hur är det med biledare egentligen? Nu blev jag nyfiken på hur det SKALL vara, bara för att veta.

biledare används för att jorda enbart höljet inget annat och ska ej ha grön/gul färg. Den ska vara ansluten i första dosan/centralen och sen bara sys vidare. Den får inte kopplas mot jord i båda ändar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tror vi kommer att få problem att reda ut hur det ska vara och vad man inte får göra med anslutningen av biledaren. :x

En sak är i alla fall klar: Då biledaren i dagens EKRK/EKLK bara är 1 mm² så får den inte användas som skyddsledare, dvs med syftet att skyddsjorda apparater som kabeln matar.

Den är enbart till för att funktionsjorda aluminiummanteln i kabeln. Man får inte skyddsjorda manteln... Det sägs att det inte finns några skäl till att skyddsjorda manteln då den inte är en utsatt del.

Produktstandarden för EKLK säger att biledaren ska anslutas, men jag vet inte vad den säger om båda ändar. För EKRK är det valbart.

Summa summarum tror jag inte någon kan säga att det är fel att ansluta biledaren i ena eller båda ändar, eller helt låta bli.

http://www.byggahus.se/forum/el/186775-klippt-biledare-pa-ekrk-hur-illa.html?showAll

Men om vi säger att jorden glappar ur eller är dåligt ansluten av någon anledning. Då fungerar ju biledaren som jord och du märker det inte då det ger bra kontakt. Men den är bara 1mm2. Därför ansluter jag bara i ena änden.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Henke-el skrev:
Men om vi säger att jorden glappar ur eller är dåligt ansluten av någon anledning. Då fungerar ju biledaren som jord och du märker det inte då det ger bra kontakt. Men den är bara 1mm2. Därför ansluter jag bara i ena änden.
Bra poäng. Dubbla skyddsledare kan ha sina sidor.
ESV rekommenderar ju också inkoppling i ena änden bara, av EMC-skäl som lär vara ett ganska tveksamt skäl.

Men det måste väl ändå vara bättre med en 1 kvmm jordledare, än ingen alls om den börjar glappa.

För en saknad jordförbindelse upptäcks aldrig förrän den behövs (skall väl då vara precis vid driftsättningskontrollen då). Och då är det lite sent att komma på att jordledaren glappar.

hempularen skrev:
Men det måste väl ändå vara bättre med en 1 kvmm jordledare, än ingen alls om den börjar glappa.

För en saknad jordförbindelse upptäcks aldrig förrän den behövs (skall väl då vara precis vid driftsättningskontrollen då). Och då är det lite sent att komma på att jordledaren glappar.
Men biledaren får inte användas som jord, och ansluts den bara i ena änden kan den aldrig göra det heller. Glappar vanliga jorden ur så har man ett fel, det ska inte räddas av en klenare tråd.
Om det är första posten du menar så är det ok att ha den som jord då det är en gamal installation.

Vad gäller JFB ser jag två alternativ.

1 Byt hela centralen till en normcentral med automatsäkringar och separata noll o skyddsjordsskenor. Det verkar vara en liten elcentral. Att bygga om den för jfb är minst lika mycket jobb med nya nollplintar och omkabling av matningen som ett nymontage.

2 Montera en jfb på gruppledningen till ditt Mek rum och låt centralen förbli i orignalskick. Ett enkelt jobb

Bo.Siltberg, du har rätt. Kabeln till höger har grön/gul. Jag var otydlig. Kabeln går till en dosa där en gammal 2,5mm kabel ansluts. Det är två ledare (grå och svart) + biledare.
Efter att ha läst lite här och på andra forum förstår jag att det här med biledare inte är helt klart, så den frågeställningen är jag klar med.
Men jag har såklart ett par följdfrågor nu när jag rotat runt i centralen. I centralen är det ett trefasuttag inkopplat. Från huvudcentralen kommer det in fyrledarkabel+ biledare. En av ledarna är blå, och den är kopplad som fas till trefasuttaget. Det kommer inte in någon nolla från huvudcentralen, utan de nolledare som är anslutna till UC är kopplade på samma skena som jorden. Är detta riktigt? Som jag förstår det är detta alltså ett fyrledarsystem (TN-C).
Om jag då vill ansluta en JFB som Tobbe_3 föreslog som punkt 1, går det när det inte kommer in någon nolla från huvudcentralen? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Sedan ser jag att en jordledare är kommer från översta skenan och är ansluten på sidan längre ned. (Se bild. Bakom den bruna ledaren.) Varför är den ansluten där? Som en extra säkerhet?
Många frågor, hoppas ni orkar med att läsa.
2013-04-07_12-19-19_571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och innan alla påpekar det, jag vet att trefasuttaget är säkrat med endast 10A. Det har alltid varit så, och jag har ínte brytt mig om det ännu. Ledarna är dock 2,5mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.