7 540 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Hur koppla in handdukstork?
Sida 1 av 2
Tanken var att ansluta den med hjälp av den bef. stickproppen i bef uttag i badrummet. Men jag känner mig obekväm med detta. Hade helst velat klipoa bort stickproppen och ansluta via riktig anslutningsdosa.
Får man klipoa bort denna idag?
Det fick man nämligen inte förr.
Får man klipoa bort denna idag?
Det fick man nämligen inte förr.
Garantier bryr jag mig inte om. Men FB beslut ifall ngt händer kan påverka livet 
Låt oss tänka att huset brinner pga att barnbarnen eldar upp det med tändstickor. Sen blir det utredningar m.m. FB tar varje strå för att slipa betala.
Låt oss tänka att huset brinner pga att barnbarnen eldar upp det med tändstickor. Sen blir det utredningar m.m. FB tar varje strå för att slipa betala.
Varför skulle försäkringsbolaget bry sig om hur din handukstork är inkopplad om dina barn eldar upp huset med hjälp av tändstickor.
Räknar med att uttaget sitter på ett ställe där det får sitta och att det är ett uttag som är gjort för att sitta där.
Vem har installerat uttaget? Be den om råd, inkoppling.
En del saker är gjord för fast installation och andra inte. Fördelen är ju att du själv kan byta handukstork.
Räknar med att uttaget sitter på ett ställe där det får sitta och att det är ett uttag som är gjort för att sitta där.
Vem har installerat uttaget? Be den om råd, inkoppling.
En del saker är gjord för fast installation och andra inte. Fördelen är ju att du själv kan byta handukstork.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det framgår av en annan tråd att TS av okänd anledning har dosor för montering av uttag på platser där det inte är tillåtet/lämpligt i badrummet.
Exemplet med barnbarnen och tändstickorna skulle jag nog ta lugnt. Betydligt värre om de ex. tar med en hårtork in i duschen, för att du har uttaget för nära. Barnbarnen är värda mycket mer än huset.
Exemplet med barnbarnen och tändstickorna skulle jag nog ta lugnt. Betydligt värre om de ex. tar med en hårtork in i duschen, för att du har uttaget för nära. Barnbarnen är värda mycket mer än huset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket för att klippa en stickpropp för att på detta sätt göra en säkrare anslutning.
Men, vad är det för handdukstork? Är det en sådan "som inte får användas av barn"? IP21, IP44? Eller kanske en sådan brinner http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html?showAll
Finns det en lätt tillgänglig frånskiljare?
Men, vad är det för handdukstork? Är det en sådan "som inte får användas av barn"? IP21, IP44? Eller kanske en sådan brinner http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html?showAll
Finns det en lätt tillgänglig frånskiljare?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Den torken håller bara IP21, och måste monteras minst 120cm från duschen (alltså själva duschmunstycket).
Avståndet klarar den. Men den MÅSTE vara fastinkopplat.hempularen skrev:
Samma gäller duschen.
Sista sidan i bruksanvisningen förklarar att inga uttag får placeras inom 60 cm från badkar, dusch.
Det blir bara att klippa av stickkontakterna
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Hur menar du? Skall du sätta torken längre bort från dosan?
Själva dosan ligger 80+40 cm från duschmunstycket.
D.v.s. 120 cm. Då hänger vi torken 20 cm från dosan. Det ger 140 cm.
Edit. Torken har egen arbetsbrytare. Har idag sett ny lght med en värmetork kopplat 60cm från badkar. Det kallar jag katastrof!
D.v.s. 120 cm. Då hänger vi torken 20 cm från dosan. Det ger 140 cm.
Edit. Torken har egen arbetsbrytare. Har idag sett ny lght med en värmetork kopplat 60cm från badkar. Det kallar jag katastrof!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fast 60cm från badkarskant OCH minst 120cm från badkarsblandaren är OK enl. regelverket.