4 664 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Summerkontakt melan fas och noll ??
hej ,jag är ny här och behöver lite hjälp med ett elproblem,jag var hos bekant och skulle byta en uttag som var trasigt och satt lös,,jag stängde av strömmen i centralen,testade med multimeter att strömmen var bort,och summade mellan noll och jord fick konyakt som är rättjag och melan fas och noll fick också kontakt och fick kontakt också mellan fas och jord ???
jag testade med andra uttag i huset och fick samma resultat,centralen har ingen jfb,vanliga propp säkring och allt i huset fungerar normalt ,snart blir galen,,kan tänka mig att isolering på fasen har släppt någonstans,,eller ? sen varför jag fick jag också summerkontakt mellan fas och jort i uttaget ?
tacksam om jag får hjälp här,,
jag testade med andra uttag i huset och fick samma resultat,centralen har ingen jfb,vanliga propp säkring och allt i huset fungerar normalt ,snart blir galen,,kan tänka mig att isolering på fasen har släppt någonstans,,eller ? sen varför jag fick jag också summerkontakt mellan fas och jort i uttaget ?
tacksam om jag får hjälp här,,
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Troligen beror fenomenet på att något är inkopplat på den grupp du kör summern på. Dvs summern mäter reistansen i en inkopplad lampa eller apparat.
Ja, det är ganska normalt att man har allehanda belastningar inkopplade på elsystemet 
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja det är troligen normalt.
Om du slår på strömmen och säkringen inte går (kontrolleraq först din inkoppling av uttaget noga) så är det troligen inget fel.
Ett isolationsfel av den farligare typen (som inte löser säkringen) hittar man i praktiken bara mha. en isolationstestare (kallas ofta megger).
Det mäter med hög mätspänning (500 / 1000V). Fördelen med en så hög mätspänning är att då kan strömmen krypa över korta isolerade sträckor. Så om du ex. har en spricka i isoleringen på en kabel så kryper mätströmmen ut genom sprickan. Felet detekteras. Om du mäter med en summer eller multimeter så är mätspänningen typ 5V, då hittar man bara fel med galvanisk kontakt.
I det här fallet så mäter din summer troligen strömmen som ex. går igenom en inkopplad lampa. En 60W glödlampa har en resitans på ca. 900ohm vilket detekteras som kontakt av enklare "summrar", har du sedan flera lampor så blir det tydligare.
Om du slår på strömmen och säkringen inte går (kontrolleraq först din inkoppling av uttaget noga) så är det troligen inget fel.
Ett isolationsfel av den farligare typen (som inte löser säkringen) hittar man i praktiken bara mha. en isolationstestare (kallas ofta megger).
Det mäter med hög mätspänning (500 / 1000V). Fördelen med en så hög mätspänning är att då kan strömmen krypa över korta isolerade sträckor. Så om du ex. har en spricka i isoleringen på en kabel så kryper mätströmmen ut genom sprickan. Felet detekteras. Om du mäter med en summer eller multimeter så är mätspänningen typ 5V, då hittar man bara fel med galvanisk kontakt.
I det här fallet så mäter din summer troligen strömmen som ex. går igenom en inkopplad lampa. En 60W glödlampa har en resitans på ca. 900ohm vilket detekteras som kontakt av enklare "summrar", har du sedan flera lampor så blir det tydligare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden