7 079 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Använder ni förhöjningsramar?
Sida 1 av 3
Jag ser på flera ställen att det rekommenderas förhöjningsramar om dosan sitter en bit in i väggen. Själv använder jag i princip aldrig det utan nöjer mig med långa dosskruv.
Vad missar jag? Är det t.o.m krav på att använda det?
Sätter jag Eljo Renova kan jag köpa det men inte om det sitter dosa för enkelgips 1-2 cm in i väggen. Hur gör ni andra elektriker?
Vad missar jag? Är det t.o.m krav på att använda det?
Sätter jag Eljo Renova kan jag köpa det men inte om det sitter dosa för enkelgips 1-2 cm in i väggen. Hur gör ni andra elektriker?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Förhöjningsram är en absolut sista utväg för mig. Är det att dosan sitter lite för långt in i väggen så kan jag inte överhuvudtaget sa att förhöjningsram skulle vara lösningen?! Som du säger, längre dosskruv.
//Patrik
//Patrik
Precis min tanke men jag blev lite konfunderad när det i trådarna skrivs typ "använd långa dosskruv och förhöjningsramar" hela tiden.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kan du länka någon/några trådar som direkta exempel eller är det något du bara fått känslan av skrivs ofta? Jag känner nämligen inte igen mig i att det tipsas jämt, men jag kan ju inte forumets alla trådar utan och innan. 
//Patrk
//Patrk
Nu sist var det i den här tråden :
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=211482
Jag vet att jag har sett det i minst en tråd till ganska nyss så jag fick känslan av att man måste använda ringar och trodde att jag missat något.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=211482
Jag vet att jag har sett det i minst en tråd till ganska nyss så jag fick känslan av att man måste använda ringar och trodde att jag missat något.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ahm, jag har missuppfattat dig. Eftersom du skrev förhöjningsramar så trodde jag att du menade just förhöjningsramar och inte förhöjningsringar. Förhöjningsringar kan jag förstå att man använder. Det är väl egentligen det korrekta sättet, dock aldrig något jag har använt. Tycker att det är lite löjligt.
Fast i just den där tråden där dosan uppenbarligen var helt felinstallerad och vi snackar typ 34 mm så skulle väl kanske kunna vara berättigat att haft förhöjningsring.
//Patrik
Fast i just den där tråden där dosan uppenbarligen var helt felinstallerad och vi snackar typ 34 mm så skulle väl kanske kunna vara berättigat att haft förhöjningsring.
//Patrik
Jag skyller på allmän förvirring så här på fredag, menar ringar och inte ramar. Sorry för det.
Vi jobbar ju på olika sätt vilket inte behöver betyda att någon gör fel. Själv tycker jag bara det krånglar till det med ringar och använder det bara när det absolut behövs. Typ för stort hål i gipset och Renova.
Vi jobbar ju på olika sätt vilket inte behöver betyda att någon gör fel. Själv tycker jag bara det krånglar till det med ringar och använder det bara när det absolut behövs. Typ för stort hål i gipset och Renova.
Är det inte skillnad på förhöjningsring och ram? Jag tror ni syftar på olika saker... Eller?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Förhöjningsring är väl för att man inte skall få in damm och annat brännbart i dosan, förhöjningsram har man väl i förkrigskåkar för att knô in ett extra städuttag under takströmbrytaren? Eller har jag också missförstått allting, är fredag och har inte öppnat första ölen än, har däremot hunnit med att laga punka på säckkärran.
/Anders
/Anders
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Inte drar ni väl FK löst i väggarna? Det var kanske ett extremt exempel, men det är vad det handlar om. Och det är ju lite synd med brandklassade dosor om det glipar 2 cm. Man kan ju också vända på frågan, varför inte förhöjningsringar??
Något specifikt förbud går nog i vanlig ordning inte att hitta, bara allmänna regler. Man bör kunna visa på något sätt att väggmaterialet uppfyller kraven på den tilläggsisolering som tillsammans med isoleringen på FKn ger dubbel isolering.
Till sist tror jag man kan göra skillnad på 2 mm och 2 cm
Något specifikt förbud går nog i vanlig ordning inte att hitta, bara allmänna regler. Man bör kunna visa på något sätt att väggmaterialet uppfyller kraven på den tilläggsisolering som tillsammans med isoleringen på FKn ger dubbel isolering.
Till sist tror jag man kan göra skillnad på 2 mm och 2 cm