M
Jag vill kunna mäta elförbrukningen på värmepannan och har då införskaffat en separat elmätare för denna. Elmätaren är en 3-fas mätare som ska skruvas fast på DIN-skenan i elskåpet.

På elmätaren finns en sk S0-utgång (blå/orange på bilden) som jag vill kunna koppa till mitt 1-wire system för att logga förbrukningen.

Men efter det jag har läst här i forumet så brukar man ju inte gilla att blanda starkström och svagström, är inte då utseendet på denna mätare ganska så korkad? Och hur gör man för att få det ok?

s0 utgången kommer matas med +5v och tanken är att använda vanlig signalkabel (EKKX) men precis utanför den utgången så sitter ju 230 volt på skruvarna.

Räcker det om man säkerställer att EKKX inte kommer att komma i kontakt med skruvarna, eller ska jag använda mig av ngn annan typ av kabel, i sådana fall förslag på vad? Bör väl vara ngn tunn med en-ledare för att passa.

el.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre och mer stabilt att mäta dioden om sådan finns.

Ja, den placeringen kunde ju ha gjorts bättre. Du bör först o främst använda 230 V-kabel, t.ex lampsladd SKX, eftersom du även behöver isolation mot de enkelisolerade ledare som finns i centralen. Dessutom krympslang så nära plinten på elmätaren som möjligt. Sedan är det inte fel att försöka hålla S0-kabeln ifrån starkströmssystemet så gott det går. En anslutningskabel typ SKX är egentligen inte gjord för fast installation i en elcentral.

M
Mattias_Jo1 skrev:
Vad baserar du det påståendet på?

M
Bo.Siltberg skrev:
Ja, den placeringen kunde ju ha gjorts bättre. Du bör först o främst använda 230 V-kabel, t.ex lampsladd SKX, eftersom du även behöver isolation mot de enkelisolerade ledare som finns i centralen. Dessutom krympslang så nära plinten på elmätaren som möjligt. Sedan är det inte fel att försöka hålla S0-kabeln ifrån starkströmssystemet så gott det går. En anslutningskabel typ SKX är egentligen inte gjord för fast installation i en elcentral.
Tack. Finns SKX som en-trådig också? Heter den ngt speciellt då?

Skall leta fram var jag läste om det. Sitter vid en mobil nu. Tror det var i logger2020 forumet.

• Gilla
Gurrakrog
  • Laddar…
Verkar ju märkligt att det skulle vara stabilare och bättre att montera en fotodiod över en lysdiod istället för att använda S0 som är gjord för det hela.

peternicklas
Kör du med S0 uttaget och skaffa en räknare för detta till ditt 1-Wirenät. Funkar mycket bra. Se till att skärma av kablarna så mycket det går från 230V uttagen.

Det hela beror på elmätaren, men erfarenhet från väldigt många på logger2020 forumet säger att pulssignalen från s0 visserligen stämmer i antal över tid (summan kWh över tid blir alltså korrekt) men att timingen inte är så exakt. Att mäta effekt

fungerar alltså inte lika bra på s0 som på fotogivare! (Råkade skicka iväg för tidigt)

S0 är ju en pulsutgång...om det inte funkar är det antingen fel på utrustningen eller felkopplat.....

Vectrex: just så var det.

miksil skrev:
Tack. Finns SKX som en-trådig också? Heter den ngt speciellt då?
Nej, det är en anslutningskabel. Vill du ha en entrådig så skulle typ EKK eller EXK fungera bra. Det är dessutom en installationskabel som bättre passar för fast installation. Det skulle även fungera med FK och skyddsslang om det passar, fast då behövs en övergång till en lämpligare kabel till loggern, t.ex EKKX, antingen i något fritt hörn av normcentralen eller i en dosa precis utanför.

Mattias_Jo1 skrev:
Om S0-utgången och indikerings-LEDen inte är synkade beror det troligtvis på att man har en programmerbar mätare och inte har lyckats ställa in den som man vill ha det. T.ex. ett annat pulstal körs på S0 än vad LEDen visar.

Precis som snaggletooth säger är det inte ovanligt att indikeringsdioden och S0-utgången ligger olika skalade och främst så att S0 har färre pulser per kWh. Problemen som nämns kan kanske även bero på lite taffliga ingångssteg till hobbyinsamlingsprojekten så att märkdata för öppenkollektorutgången inte innehålls, tex min ström och att den ligger högimpediv mellan pulserna och man då kan samla ev störningar och skräp. Man kan tänka sig många fall på det temat men rätt hanterad är S0-utgången helt perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.