Nu när det äntligen börjar bli plusgrader är det snart dags att skruva upp den nya centralen i maskinhallen/ladugården.

Nu funderar jag på detta:

Screen Shot 2013-04-02 at 7.02.27 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet exakt vad som menas, ska huvudledningen skyddas med 300 mA JFB och förläggas i mark/platta eller räcker det med det ena? Resten av anläggningen får givetvis JFB.

Förläggning i plattan är lite knöligt eftersom jag i så fall måste hugga upp denna. Ett alternativt kanske kan vara lägga kabeln i någon brandskyddad stålkanal om det nu finns sådana. JFB är inga större problem att montera.

Jag tolkar det inte så - det räcker med det ena. Om du kan förlägga huvudledningen "som en servis", dvs väl skyddad i mark eller betongplatta, så behöver du ingen JFB som skyddar denna kabel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack! Då blir det en JFB (och kanske några Diazed) där det gamla elskåpet sitter i ladugårdsväggen och så fortsätter jag med en klamrad kabel till den nya centralen i andra änden av byggnaden.

Tänk även på att du ska använda kabel med skärm/metallmantel dvs tex EKKJ och motsvarande, inte den nu vanliga N1XV o.dyl. En JFB typ S och med högre märkfelström är annars som sagt svar på ursprungsfrågan, alt den skyddade förläggningen, men för mervärde är JFB förstaval tycker jag.

Rackarns, jag som har nästan 100 meter N1XV liggandes.. Handlar det bara om gnagarskydd, eller är det något annat skäl?

Det är nog främst för att det känsliga jordfelsskyddet ska kunna fungera vid i stort alla felfall dvs både yttre mekanisk påverkan som tex gnagare, klämning osv som inre fel , kallflytning mm ska lösa utan att små ljusbågar, värmeutveckling blir skadliga. Så vill du uppfylla LBK ska du inte använda N1XV, eventuellt kan man kringgå det genom att lägga den i OMG-rör e.dyl men det blir bökigt och lite av overkill.

Ditt fusk blir ju inte så stort om du väljer att använda JFB men principen är samma som förbudet mot EKK eller infällda installationer i de här sammanhangen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Använd du din N1XV och förlägg den på "undersidan" så klarar du gnagarangrepp, som dessutom inte är så vanliga som vissa vill påskina.

Det var bara frågan om uppfyllande av LBK jag nämnde och lite av varför man har regeln införd där tillsammans med de övriga på samma tema. Jag håller med dig i att gnagarangrepp säkert är sällsynta och i min och kanske även din praktik obefintliga, men trots allt böjer jag mig i det fallet och övriga i LBK för den större statistiska bas och erfarenhet som ligger bakom där.

Det är en sund skrift och mycket av vad som tas upp där är allmängiltigt och kan appliceras i många andra fall också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra input, tack alla! Ska klura lite på detta.

Arrgh.. kom just ihåg att det finns undercentral kopplad TN-C.. 400 meter 4x10 jordkabel till denna så den saken är inget att göra åt.

Det blir nog att hacka upp den gamla plattan. Den är i alla fall inte armerad, såvitt jag vet.

mycke_nu skrev:
Arrgh.. kom just ihåg att det finns undercentral kopplad TN-C.. 400 meter 4x10 jordkabel till denna så den saken är inget att göra åt.

Det blir nog att hacka upp den gamla plattan. Den är i alla fall inte armerad, såvitt jag vet.
Kan du inte dra en ny en annan väg och bara avsluta den bef med dosor?

JFB 300mA kan du kanske sätta vid elmätaren?

Det blir i så fall runt halva ladugården och marken är stenig så det är troligen minst lika mycket arbete, men visst är det ett alternativ.

Fast i en ladugård är det ju inte bara skydd mot gnagande smådjur det handlar om. Även hästar kan gnaga ordentligt på de mest osannolika saker.

Och sedan är det frågan om det är en maskinhall, lagerbyggnad eller ladugård, och då naturligtvis med avsikt att hysa djur i byggnaden. Har du inte för avsikt att hålla djur i byggnaden fins det ingen orsak att klassa huset som ladugård.

Byggnaden är från början en kombinerad maskinhall/ladugård men det har inte funnits några djur sedan 1970-talet.

Rekommendationerna gäller dock alla jordbrukets ekonomibyggnader, och jag vill inte heller göra något som försvårar att ladugården återigen används för djurhållning i framtiden.

• Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.