66 969 läst ·
74 svar
67k läst
74 svar
Byta från ojordat till jordat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
80 cm mellan jordat och ojordat i ett hus konstruerat 1982 är anmärkningsvärt. Det har visserligen inte funnits något tydligt krav på ett minsta avstånd i gamla föreskrifter, utan 2.5 m är ett råd och en praxis som förordats. 80 cm är inte bra... Det finns nog många anledningar till att dagens tunna föreskrifter innehåller ett förbud mot isolerade rum som ett av fyra detaljkrav.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Då är ju frågan om jag skall passa på och åtgärda detta vid tillfälle, som nu när ett rum målas om och alla uttag, brytare och radiatorn i alla fall är bortskruvade då dom gamla gulnade inte gör sig mot vita väggar och skall ersättas med exxact. Antingen dra jord till rummet eller skippa jorden på radiatorn vilket däremot enligt radiatortillverkaren skall anslutas ...Bo.Siltberg skrev:80 cm mellan jordat och ojordat i ett hus konstruerat 1982 är anmärkningsvärt. Det har visserligen inte funnits något tydligt krav på ett minsta avstånd i gamla föreskrifter, utan 2.5 m är ett råd och en praxis som förordats. 80 cm är inte bra... Det finns nog många anledningar till att dagens tunna föreskrifter innehåller ett förbud mot isolerade rum som ett av fyra detaljkrav.
EDIT, lite skum citering från min sida när Bo svarade på inlägget ovan min, men frågan kvarstår ...
Redigerat:
Orsaken till att vattenelement undantogs en gång i tiden var att man ansåg (efter spänningshöjningen och därmed den ökande risken) att dom i allmänhet, i flera lager, målade ( färgen utgjorde ett skydd) elementen utgjorde en midre fara samt att dom gängade och linade skarvarna utgjorde ett visst skydd.
Som info kan nämnas att spänningshöjningen till 220 V blev i princip klar i slutet av 50 talet, tidigare var det i allmänhet 127 V som gällde.
Som info kan nämnas att spänningshöjningen till 220 V blev i princip klar i slutet av 50 talet, tidigare var det i allmänhet 127 V som gällde.
I dessa fall är det tveklöst fel oavsett hur man tolkar reglerna. Det finns inget utrymme för att göra så. Elektrikerna har helt enkelt gjort fel, varför vet vi inte.slurppe99 skrev:Kan inte eller får inte? Vi är nu två (även b8q) som har fått enstaka separata jordade uttag som utförts av elektriker. I min hall har jag två ojordade uttag och två nygjorda (ca 4 år gamla) jordade uttag utfört av elektriker. Köpte huset 85 som var byggt 77 och i ett rum som vetter mot köket satt det ett jordat bredvid dörröppningen mot köket. Den installationen har jag tolkat som att de var bekväma och då de satte dit det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Huruvida elradiatorer ska vara jordade har också varit otydligt, man kan nog hitta en ganska blandad praxis. Men de ska vara ojordade i ojordade rum. Det bästa är ju att jorda allt så slipper man bryderier.
Men att jorda alla uttag och radiatorer etc kan vara direkt livsfarligt om man inte samtidigt ser över vilka apparater som finns i rummet. Kanske finns där en gammal bordslampa som varit strömförande de 15 senaste åren utan att någon märkt nånting :eek:. Så en JFB är bra också.
Men att jorda alla uttag och radiatorer etc kan vara direkt livsfarligt om man inte samtidigt ser över vilka apparater som finns i rummet. Kanske finns där en gammal bordslampa som varit strömförande de 15 senaste åren utan att någon märkt nånting :eek:. Så en JFB är bra också.
Varför ska ett "rumsbegreppet" vara så avgörande ? Tänk en innerdörr eller portal utan dörr mellan V-rum & kök tex. På ena sidan absolut krav på jordat uttag på den andra sidan inget krav, trots endast 2dm emellan....
Blir betydligt säkrare med JFB i vilket fall som helst....
Blir betydligt säkrare med JFB i vilket fall som helst....
Av praktiska/ekonomiska/förnuftsmässiga skäl så måste/bör det till "Var skall man dra gränsen" regler.PST skrev:
Sen tycker jag att man missar i denna tråd att reglerna har ändrats genom åren. Det är väll tur att inte el-installationerna måste justeras efter tillkomsten av justerade/nya-regler.
Japp det blir det men JFB ersätter aldrig en skyddsnolla.
Medlem
· Västra götaland
· 27 inlägg
Jordade om hela huset i sommras
Pris ca 15 000 :-
Nya brytare, uttag, lamputtag
Gick helt ok vara ju "bara"o dra i en tråd till
tog 3 dagar för jag o elektriker
Kostade då även på lite lyxigare uttag o brytare
Pris ca 15 000 :-
Nya brytare, uttag, lamputtag
Gick helt ok vara ju "bara"o dra i en tråd till
tog 3 dagar för jag o elektriker
Kostade då även på lite lyxigare uttag o brytare
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det har som sagt varit uppe många gånger förut. Och statistiken talar inte för denna "självklarhet". Det var kanske sant förut, men den tiden är passerad med några decennier. I korthet: Om man ser till olycksfallsutvecklingen så gick vi från klass-0 (enkelisolering, ingen skyddsjord), via skyddsjord, till dubbelisolering+jfb. Det första var direkt livsfarligt, så farligt att man bestämde sig för att göra något och införa skyddsjord. Denna var dock inte alls lika effektiv som man hade hoppats (den kom ofta lös, eller gick av, och det är ett tyst fel, dvs det märks inte). Så lagom tills man kom på att det inte fungerade som tänkt så kom plasten stort och diskussionen blev irrelevant. Iom plasten så fick man dubbelisolering "på köpet" och statistiken gick ner i bott. Dubbelisolering fungerade där skyddsjordning inte gjort det. Dock hade man pga den historiska utvecklingen kvar de huvudlösa reglerna om anslutning av skyddsjordad utrustning i ojordade miljöer, men eftersom skyddsjordad utrustning var på kraftig tillbakagång så fick det bero.El-Datornörd skrev:
Så ungefär 20-30 år för sent så kom regelverket ikapp iom att det blev krav på jordade uttag överallt (ja, dvs man förbjöd i praktiken ofoget med anslutningen av jordad utrustning i ojordad miljö. Europauttag som man bara kan ansluta dubbelisolerad utrustning till är ju fortfarande OK). MEN lagom tills dess så hade förutom den skyddsjordade utrustningen dessutom JFBn blivit allmän, och den eliminerade den sista lilla risken som var kvar. Så myndigheterna var som vanligt inte bara sena, utan för sena. Problemet var i stort sett över när de kom till skott.
Så nu står vi där vi gör, med jordade uttag överallt samt JFB, men inget direkt att plugga in i dem... Det enda jag kan hitta på "boningsplanet" är just datorerna och brödrosten. Den senare står i köket så det går egentligen bort (brödrosten har varit ett jordat användningsfall ganska länge, i de flesta fall). Och stationära datorer är på väg ut. Så vi får se vad det lider.
Jag uppdaterade själv till jordat närhels jag gör något jobb, men måste erkänna att det gick två år emellan jag tog lamputtagen i vardagsrummet trots att resten var gjort. Nu har jag inte en enda jordad belysningsarmatur, och det har jag fortfarande inte så det spelar ingen som helst roll, men ändå. (Och ja. Även där hade en elektriker varit framme innan och skruvat upp *ett* jordat uttag i en fö ojordad miljö.)
Jag lyfter tråden lite för min frågeställning är liknande.
Jag har en lägenhet med en gammal elcentral med keramikproppar och utanpåliggande el överallt sånär som på vissa takuttag där man verka ha dragit ovanför gipsskivan. Inga uttag är jordade.
Om jag vill få centralen utbytt till en modern central med snabbsäkringar och jfb, är man då tvungen att byta ut alla uttag samtidigt? Detta skulle i så fall innebära byte av en väldans massa utanpåliggande kablage, och antagligen medföra betydande skada på ytskikten som i dagslägen är rätt fräscha.
En relaterad fråga: antag att centralen består i nuvarande skick, men det i samband med renovering skall dras lite ytterligare utanpåliggande kabel. Är det ok att göra det med kabel med jord i i så fall och bara gömma en tåt inuti det ojordade uttaget? På så sätt framtidssäkrar man ju i alla fall till viss del. Jag har svårt att se varför det skulle vara felaktigt, man har ju fortfarande ojordade uttag och ger inte sken av att ha jord tillgängligt.
Förändras ovanstående kalkyl om man också byter elcentral?
Jag har en lägenhet med en gammal elcentral med keramikproppar och utanpåliggande el överallt sånär som på vissa takuttag där man verka ha dragit ovanför gipsskivan. Inga uttag är jordade.
Om jag vill få centralen utbytt till en modern central med snabbsäkringar och jfb, är man då tvungen att byta ut alla uttag samtidigt? Detta skulle i så fall innebära byte av en väldans massa utanpåliggande kablage, och antagligen medföra betydande skada på ytskikten som i dagslägen är rätt fräscha.
En relaterad fråga: antag att centralen består i nuvarande skick, men det i samband med renovering skall dras lite ytterligare utanpåliggande kabel. Är det ok att göra det med kabel med jord i i så fall och bara gömma en tåt inuti det ojordade uttaget? På så sätt framtidssäkrar man ju i alla fall till viss del. Jag har svårt att se varför det skulle vara felaktigt, man har ju fortfarande ojordade uttag och ger inte sken av att ha jord tillgängligt.
Förändras ovanstående kalkyl om man också byter elcentral?
Du behöver inte byta till jordade ledningar för att du monterar en jfb. Jordfelsbrytaren skyddar även ihop med ojordade uttag eftersom den endast mäter att skillnaden i ström mellan fas och nolla
Det går utmärkt att dra "jordad" ledning och bara avsluta med en "ubåt", dock bör matande ände ha kontakt med skyddsjordsskenan i centralen. Detta undviker missförstånd om någon sätter upp ett jordat uttag utan att kontrollmäta jordförbindelsen (dåligt eljobb).
Det går utmärkt att dra "jordad" ledning och bara avsluta med en "ubåt", dock bör matande ände ha kontakt med skyddsjordsskenan i centralen. Detta undviker missförstånd om någon sätter upp ett jordat uttag utan att kontrollmäta jordförbindelsen (dåligt eljobb).