3 047 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Eldragning till fasadbelysning utomhus?
Hej,
Vi är påväg att bygga ett Eksjöhus så fort bygglovet blir godkänt på totalentrepenad, och en sak slog mig idag. Jag har inte diskuterat utomhusbelysning med säljaren.
Jag förstår såklart att inga lampor ingår, och har redan hittat de lampor jag vill ha som fasadbelysning utomhus. Men hur är det med eldragningen? Är den fördragen i ett nytt hus, eller måste detta beställas som ett "tillval"?
Om detta nu inte ingår, så antar jag det är mycket kostsamt att dra detta i efterhand?
Vol
Vi är påväg att bygga ett Eksjöhus så fort bygglovet blir godkänt på totalentrepenad, och en sak slog mig idag. Jag har inte diskuterat utomhusbelysning med säljaren.
Jag förstår såklart att inga lampor ingår, och har redan hittat de lampor jag vill ha som fasadbelysning utomhus. Men hur är det med eldragningen? Är den fördragen i ett nytt hus, eller måste detta beställas som ett "tillval"?
Om detta nu inte ingår, så antar jag det är mycket kostsamt att dra detta i efterhand?
Vol
Kontakta säljaren omgående...
visst var det tillval?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tillval. Kostar normalt sett 1000kr att göra en änding på ritningen så ska du ha massaextra lampor uteoch inne och ett par eluttag mm så ta allt på en gång! billigare! Materialmässigt är det inga stora summor någon hundra lapp för rör och kabel.
Det är inte bara kostsamt men är inte lika snyggt att dra i efterhand. Plus att dra i efterhand betyder att fasadbelysnien skulle matas med elkablar som är klamrade på utsidan av väggen vilket det flesta fasadbelysningar inte är gjorda för att fungera med. Passa på att få byggfirman att dra invändiga mätningar till ytterbelysningen i väggarna när de bygger huset.V Volatyle skrev:Hej,
Vi är påväg att bygga ett Eksjöhus så fort bygglovet blir godkänt på totalentrepenad, och en sak slog mig idag. Jag har inte diskuterat utomhusbelysning med säljaren.
Jag förstår såklart att inga lampor ingår, och har redan hittat de lampor jag vill ha som fasadbelysning utomhus. Men hur är det med eldragningen? Är den fördragen i ett nytt hus, eller måste detta beställas som ett "tillval"?
Om detta nu inte ingår, så antar jag det är mycket kostsamt att dra detta i efterhand?
Vol
Om det är fördraget i väggsektionerna eller om man drar elen i efterhand beror på hustillverkaren. Det är olika! Vi drog i efterhand med Mjöbäcksvillan och gick därför igenom det på plats med elektriker, ganska säker på att Eksjöhus har samma upplägg. Men ring och fråga helt enkelt.... 
Tror nog att TS har rett ut det nu efter 6 årJägarMusen skrev:Det är inte bara kostsamt men är inte lika snyggt att dra i efterhand. Plus att dra i efterhand betyder att fasadbelysnien skulle matas med elkablar som är klamrade på utsidan av väggen vilket det flesta fasadbelysningar inte är gjorda för att fungera med. Passa på att få byggfirman att dra invändiga mätningar till ytterbelysningen i väggarna när de bygger huset.
Klicka här för att svara