Ska sätta in 2st Cosa 30 för lite mysbelysning. Problemet är ju att dessa är på bara 0,2w stycket och kommer således bara dra 0,4w vilket gör att utbudet av trafos begänsas rätt ordentligt.

Köpte för ett tag sedan trafos på ledshopen som fungerar fint till detta ändamål.
Nu är dessa avlånga och rymms då inte i en kopplingsdosa som jag vill ha in den i.
Är det då någon som vet av en sån trafo som jag vill ha:

Rund för att kunna kopplas in i en kopplingsdosa.
Startar från 0w och ska vara 12v.

Anyone?

Det var förresten på tal om motstånd då, skulle detta kunna fungera?

Om du har en dosa som sitter i t.ex. en garderob eller liknande så kan du i värsta fall köra en vanlig "väggvårta" ansluten med stickpropp. Inte särskilt snyggt men borde fungera fint rent tekniskt.

Du har möjligtvis inte ändå transformator för dörrklocka eller liknande i närheten? Jag kan nästan lova att den orkar 0,4W extra last kontinuerligt, och den ger garanterat ström även utan belastning.

Denna ska monteras i en vanlig kopplingsdosa 89mm i väggen. Den ska sitta i en innervägg på övervåningen och det är en ny vägg som rests.

Hur funkar det med motstånd osv? Kan man bara koppla in en 12v 1w motstånd eller?

Visst, det blir 150 ohm som närmaste standardvärde (och det måste givetvis tåla minst 1W - du kan annars t.ex. paralellkoppla 5st 680ohm på 0,25W om du t.ex. vill handla hos lokala tv-verkstaden för att slippa frakt och leveranstid) , då får du en belastning på 1W.

Frågan är hur mycket värme det är okej att släppa ut inne i en dosa, speciellt om du har drivdonet i samma dosa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.