Mikael_L
En kompis ringde mig.
Han håller på och bygger en liten mur i trädgården, och tänkte spåra in VP-slang i den för lite belysning och ev ett uttag.
Och han ville alltså få lite tips om vad för kabel som gäller.
Ja EKK i rör är ju helt OK, men så började jag fundera om lösa FK också är OK i rören?
All koppling ska ske i armaturerna, och slangen går ändå in, typ.

Jag vet inget förbud mot FK i rör/slang utomhus, men kände mig ändå osäker, så jag vill bara kolla av här vad som gäller.

FK i VP-rör/slang (infällt i byggnadsdel för att förtydliga) går bra utomhus också.

Tänk på det där med kondens, fuktspärr o.s.v..

Om röret/slangen går in inomhus så se till att det är lufttätt på insidan.

Ekk light är nog att rekommendera. Går fint att dra i rör. Använder det till ybel även om man går rätt in.

Sent from my HTC One X using Byggahus

• Gilla
Björnhovda
  • Laddar…
Mikael_L
snaggletooth skrev:
FK i VP-rör/slang (infällt i byggnadsdel för att förtydliga) går bra utomhus också.
Tja, en mur i trädgården, skild från huset, räknas kanske då?

Ja, det Snaggletooth syftade på var nog att det är okej om det är infällt, d.v.s inte klamrat utanpåliggande på en husfasad eller dyl.

Jag ser inga problem med det, men jag hade nog ändå kört slang och EXK.

//Patrik

Mikael_L
Mmmm, patrik.
Det låter som att du tänker som mig. Att det nog förmodligen är godkänt, men känns inte helt optimalt. Och inte heller riktigt brukligt...?

I detta fall skulle det inte vara slang klamrad utanpåliggande, utan slang inputsad i spårad LECA-sten.

Äh, om jag säger så här. Hade jag upptäckt att det var slang med FK dragit i muren så hade inte jag ryckt så mycket på ögonbrynen. Fast med dagens tunna kablar så är det ju så enkelt att dra även dom i rör/slang så det kan ju vara att föredra. Även om det kvittar. Så länge man inte putsar in lösa kablar så är jag nöjd (finns undantag).

//Patrik

Det finns ju en enkel lösning - att använda kabel. Jag ser ingen tillverkare som föreskriver att FK ska förläggas torrt, och jag finner inte heller någon regel i elinstallationsreglerna annat än ett råd att använda kabel vid risk för fukt/kondens. Men...

Även med kabel bör nog rören/slangen vara skyddad, annars får man titta på vad tillverkaren säger om om detta, UV-beständighet etc. Rör/slang kan nog inte heller ses som täta, dvs de har ingen IP-klass mot väta(?).

Och man kan ju undra hur övergång från mur till hus tänker låta sig göras.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Och man kan ju undra hur övergång från mur till hus tänker låta sig göras.
Det ska nog bli en dosa, där den inputsade slangen termineras och markkabel tar vid.

Ett alternativ skulle ju kunnat vara EKLK i slang i marken, och sen fortsätta med EKLK i muren, men den är ju däremot ganska svårdragen i slang/rör, milt sagt.

Man får ta i lite med rördimensioin isf, en 3x1,5 EKLK i 20-rör funkar några meter, lite beroende på hur rakt det är eller inte är.

Fotografen, detta är 2012. Det finns andra kablar än EKLK nu. ;) EXLQ Xtra har en ytterdiameter på 8 mm. Fast jag hade använt EXK och den har ungefär samma ytterdiameter, men utan biledare.

(EKLK tyckte man ju var den bästa kabeln som fanns tidigare, men nu efteråt så har man förstått att det var kabeln från helvete.)

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Sidospår: Vad står X och Q för?

K står ju för "konstgummi" = PVC-plast.

Konstgummi ;) ;)

Q står för halogenfri och X står troligtvis för PEX.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Fotografen, detta är 2012. Det finns andra kablar än EKLK nu. ;) EXLQ Xtra har en ytterdiameter på 8 mm. Fast jag hade använt EXK och den har ungefär samma ytterdiameter, men utan biledare.

(EKLK tyckte man ju var den bästa kabeln som fanns tidigare, men nu efteråt så har man förstått att det var kabeln från helvete.)

//Patrik

Har aldrig jobbat med XQ-kablarna så jag ger mig inte på att ge några kommentarer om dessa.
EKLK är, mycket rikigt, från helvetet. Har svårt att tro att någon nån någonsin har gillat att jobba med den.
Någon form av kabel skulla jag dra i det i tråden aktuella röret, även om det skulle vara tillåtet med FK i rör i en mur utomhus. "Tillåtet" är inte automatiskt "bra".

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.