Hej jag har en fundering kring om man kan ha flera brytare som styr samma trefas-enhet. Jag håller på att snygga till i snickeriet, och ett projekt är att dra rör från spånsugen längs väggen, men möjlighet till att koppla på maskiner på ett antal ställen längs vägen. Dock är det ju trist att behöva gå till andra änden av snickeriet bara för att starta sugen. Jag skulle därför vilja kunna starta spånsugen från olika ställen i lokalen, och inser att detta inte är trivialt eftersom vi talar om en trefas-sug. Hur brukar man lösa sådana problem?
En kontaktor och ett impulsrelä i en liten kapsling på lämplig plats. Till kontaktorn kopplar du spånsugen. Imp.relät styr kontaktorn genom att den får en impuls från en återfjädrande brytare och då växlar läge från-till. Du kan ha valfritt antal brytare som du bara paralellkopplar.
Lite för sen...
Lite för sen...
Har du en 230V styrning på en kontaktor kan du ju använda flera trådlösa brytare som programmeras till samma mottagare som Jante är inne på. Finnas att köpa på t.ex. Bauhaus...
Annars måste du antingen koppla flera brytare paralellt men då måste du slå på/av på samma brytare eller trapp/kors brytare med kabel hela vägen för att kunna slå på/av på valfri brytare.
Mvh,
Anders
Annars måste du antingen koppla flera brytare paralellt men då måste du slå på/av på samma brytare eller trapp/kors brytare med kabel hela vägen för att kunna slå på/av på valfri brytare.
Mvh,
Anders
Eller så tar du en 230V kontaktor och drar en slinga med trapp/kors som drar kontaktorn, då kan du starta/stoppa med alla knappar.
Enklast och är nog ändå impulsrelä och återfjädrande knappar. Det finns impulsrelä med 3 kontakter så att du kan koppla sugen rätt på relät.
Enklast och är nog ändå impulsrelä och återfjädrande knappar. Det finns impulsrelä med 3 kontakter så att du kan koppla sugen rätt på relät.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Som bax är inne på, är sugen utrustad med en normal motorstyrning med en start- och en stoppknapp så ser i så fall kretsschemat ut ung så här:
-S2 är start och -S1 är stopp. Grejen här är nollspänningsutlösningen - motorn får inte starta automatiskt efter strömbortfall, inkl efter att motorskyddet slagit ifrån.
För att fjärrstyra detta måste man antingen "dra ut" dessa tryckknappar, en slinga med parallellkopplade startkontakter (återfjädrande) och en seriekopplad slinga med stoppkontakter.
Eller så kan enkla reläer NC + NO användas om det förenklar kabeldragningen till start/stoppknapparna.
Men är det bara ett mekaniskt motorskydd så fungerar det med en separat kontaktor "på sladden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-S2 är start och -S1 är stopp. Grejen här är nollspänningsutlösningen - motorn får inte starta automatiskt efter strömbortfall, inkl efter att motorskyddet slagit ifrån.
För att fjärrstyra detta måste man antingen "dra ut" dessa tryckknappar, en slinga med parallellkopplade startkontakter (återfjädrande) och en seriekopplad slinga med stoppkontakter.
Eller så kan enkla reläer NC + NO användas om det förenklar kabeldragningen till start/stoppknapparna.
Men är det bara ett mekaniskt motorskydd så fungerar det med en separat kontaktor "på sladden".
Redigerat:
Tack för alla svar!
Då jag inte har någon behörighet (även om jag fuskat med enstaka 230V-grejer efter extensiv research av regler och normer, samt med min relativt färska ingenjörsexamen som krydda) har jag ingen lust att fixa det här själv. Trefas 400V är precis som skrivits många gånger på det här forumet inget man bör ta lätt på. Vad tror ni ett sådant här arbete går på om man lägger ut det? Kan en vanlig elektriker modda spånsugen också? Jag kan inte kolla modellbeteckning just nu, men den är av den här typen:
http://www.jula.se/spansug-1100-w-232012
Men som sagt 3-fas istället, och definitivt ingen Meec. Jag bara tog med länken att visa ungefär. Är det någon som vet vilken typ av av/på-anordning det brukar vara på sugar av den typen? (Jag är medveten om att det är lite av "hur långt är ett snöre?" över den frågan
)
Då jag inte har någon behörighet (även om jag fuskat med enstaka 230V-grejer efter extensiv research av regler och normer, samt med min relativt färska ingenjörsexamen som krydda) har jag ingen lust att fixa det här själv. Trefas 400V är precis som skrivits många gånger på det här forumet inget man bör ta lätt på. Vad tror ni ett sådant här arbete går på om man lägger ut det? Kan en vanlig elektriker modda spånsugen också? Jag kan inte kolla modellbeteckning just nu, men den är av den här typen:
http://www.jula.se/spansug-1100-w-232012
Men som sagt 3-fas istället, och definitivt ingen Meec. Jag bara tog med länken att visa ungefär. Är det någon som vet vilken typ av av/på-anordning det brukar vara på sugar av den typen? (Jag är medveten om att det är lite av "hur långt är ett snöre?" över den frågan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns automatiska startare med strömtransformatorer som känner av strömmen som maskinerna drar och startar sugen automatiskt. Sätts in i elcentralen.
Fjärrkontroller har den lilla egenheten att "försvinna".
Som tidigare skrivits, trapp+korskopplare och en kontaktor eller en massa parallellkopplade brytare, så länge man stoppar där man startat så fungerar det.
Fjärrkontroller har den lilla egenheten att "försvinna".
Som tidigare skrivits, trapp+korskopplare och en kontaktor eller en massa parallellkopplade brytare, så länge man stoppar där man startat så fungerar det.
Kör nog på den lösningen, men ska höra med elektrikern som ändå ska komma och göra en del andra jobb hur han tycker man ska lösa det, dvs vilket material jag borde införskaffa.
Tack för alla råd!
Tack för alla råd!
Värt att tänka på är att du har fortfarande 230V mellan varje strömförande del och jord - så det är egentligen lika stor beröringsfara och nästan lika stor personskadefara vid 230V enfas som vid 400V trefas.jonmo skrev:Då jag inte har någon behörighet (även om jag fuskat med enstaka 230V-grejer efter extensiv research av regler och normer, samt med min relativt färska ingenjörsexamen som krydda) har jag ingen lust att fixa det här själv. Trefas 400V är precis som skrivits många gånger på det här forumet inget man bör ta lätt på.
Sant, det var ju lite slarvigt skrivet av mig. Min poäng var mest att det är en bra heuristik att inte ge sig på elinstallationer man inte känner man behärskar.yxis skrev:
Klicka här för att svara