I den övriga diskussion om vad man får och inte får INSTALLERA som glad amatör saknar jag svar på vad man får "TITTA" på?
Exempel:
1) Får jag öppna en kopplingsdosa? Får jag kroka på en tångampermeter och mäta strömmen?
2) Får jag lyfta på locket på en central och titta efter hur det är kopplat, och eventuellt som ovan, mäta ström med strömtång?
Skulle vilja tillägga frågan vad man kan göra var också - ifall man har rätt kunskap och verktyg för att titta och mäta. Där skiljer det sig mellan mätarskåpet, elcentralen och en kopplingsdosa i en gruppledning. I vissa fall kan man behöva tänka sig för enbart för att lyfta på locket. I andra fall är det bara titta som gäller - bara så att ingen glad i hågen över att få pilla börjar dra i sunkiga gamla ledare och knö in en tångamperemeter avsedd för bil i en gammal diazedcentral.
bara så att ingen glad i hågen över att få pilla börjar dra i sunkiga gamla ledare och knö in en tångamperemeter avsedd för bil i en gammal diazedcentral.
Och här kan det vara på sin plats att påpeka att även om jag tillhör diazedkramarna så har dessa centraler en del säkerhetsfällor som modernare centraler inte har. Om man exv. vill skruva av locket i drift så skall man *inte* tappa det så att det blir hängande på den översta raden säkringar eftersom hela locket då blir strömförande... (Jag har fått berättat för mig att man kan lyckas få dit det pss att ingen huvudsäkring går, och då kan det bli spännande att få bort det). Man skall öht inte vifta omkring med det. Och kör man centralen utan lock så finns det mycken naken metall som vill bitas, mycket mer än i motsvarande normcentral.
Bättre då att bryta hela centralen först innan man pillar, så får man slå på huvudströmmen när locket väl är av.