Tar lysrör stryk om man tänder och släcker dem ofta?
Jag har installerat en rörelsesensor i garaget så att mina åtta lysrör tänds automatiskt om man sticker in näsan. Sedan så kan man själv välja hur länge det ska lysa innan det automatiskt släcks igen (om nu ingen rör sig i garaget). Jag har ställt in nu så att det lyser så kort tid som möjligt efter att man lämnat garaget (typ 30 sekunder) för att spara el. Det jag funderar på är att lysrören (och kanske rörelsesensorn också för den delen) tar stryk om de får slås på ofta?
Lysrörsarmaturerna har ingen glimtändare om det nu spelar någon roll.
Jag skulle nog installerat mindre ledljus kopplat till rörelsesensorn, och kopplat lysrören över en vanlig strömbrytare. Det är ju lite tungt att tända 8 st armaturer bara för att hämta en skruv.
För övrigt brukar elektronik gå sönder när den används...men det är ingenting man normalt behöver ta hänsyn till. En rörelsesensor är ju avsedd att tända vid rörelse...
Lysrören över brytare och en rund armatur med inbyggd rörelsevakt i taket vid ingången är en väldigt bra lösning.
Pratade med en kund förra veckan som jag hade gjort på det viset i hans garage och han var supernöjd efter att ha haft det så i typ 1 år.
Ta gärna en armatur med både rörelsevakt och ljussensor - det är ju onödigt att en liten lampa lyser i onödan när du manuellt slagit på de "stora" lysrören.
Risken är stor att du får byta din rörelsevakt i förtid, 8 st lysrörsarmaturer drar en hel del i startström och det sliter ganska hårt på (det oftast ganska klena) reläet i vakten. Komplettera gärna med ett hjälprelä för arbetsström.
Eller hellre som föreslagits, en E27-armatur (sätt i LED eller halogen) med inbyggd rörelsevakt för ledljus. Har så själv i mitt garage och det funkar väldigt bra.
... fast skippa E27-armaturen och montera ett LED-drivdon och LED direkt (eller halogendrivdon+halgeon, eller nån sockel för 230V-halogen (typ GU10 eller liknande)...
Varför klydda med en massa prylar och byta socklar hit och dit när TS kan köpa en färdig armatur? Den kommer ju inte att lysa speciellt många timmar per år.
Jag skulle nog installerat mindre ledljus kopplat till rörelsesensorn, och kopplat lysrören över en vanlig strömbrytare. Det är ju lite tungt att tända 8 st armaturer bara för att hämta en skruv.
För övrigt brukar elektronik gå sönder när den används...men det är ingenting man normalt behöver ta hänsyn till. En rörelsesensor är ju avsedd att tända vid rörelse...
Jag har nu gjort som så att jag justerat inställningarna på sensorn så att lysrören endast tänder om det är tillräckligt mörkt i garaget samt att när de väl tänder så förblir de tända i ungefär 10 minuter.
Sensorn har alltså inställningar för både tid och ljuskänslighet. Köpt på Jula för 99 kr!