3 510 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Strömtrafos effektvakt "förbrukade"?
Hej!
Behöver råd angående strömtrafos
Har en belastningsvakt VVB12TX Värmebaronen men saknar ordinarie strömtrafos.
I centralen sitter tre Eltex PTS som inte varit i bruk på ett antal år.
Ordinarie strömtrafona sitter kvar hos killen som jag köpte vvb från.
Frågor
1. Kan jag använda Eltex trafona i VVB12TX? http://www.eltex.se/sv/Effektvakter/stroemkaennarestroemtrafo-91214
2. Om inte, Kan jag använda de ordinarie strömtrafos som inte varit inkopplade på ett tag de heller men förmodligen kvar i centralen. Killen på Värmebaronen tyckte jag skulle hämta dom. Men såg nånstans att strömtrafos som är inkopplade men inte "anslutna" till belastningsvakten tar stryk.
Alt 3 är att punga ut 145:- + moms X 3 dvs närmare 600:- för nya.
Jocke
Behöver råd angående strömtrafos
Har en belastningsvakt VVB12TX Värmebaronen men saknar ordinarie strömtrafos.
I centralen sitter tre Eltex PTS som inte varit i bruk på ett antal år.
Ordinarie strömtrafona sitter kvar hos killen som jag köpte vvb från.
Frågor
1. Kan jag använda Eltex trafona i VVB12TX? http://www.eltex.se/sv/Effektvakter/stroemkaennarestroemtrafo-91214
2. Om inte, Kan jag använda de ordinarie strömtrafos som inte varit inkopplade på ett tag de heller men förmodligen kvar i centralen. Killen på Värmebaronen tyckte jag skulle hämta dom. Men såg nånstans att strömtrafos som är inkopplade men inte "anslutna" till belastningsvakten tar stryk.
Alt 3 är att punga ut 145:- + moms X 3 dvs närmare 600:- för nya.
Jocke
Om man vill skydda trafos mot att ta stryk så ska man kortsluta mätutgången när man kopplar bort "mätapparaten".
Här är det nog inget större problem dock som GK100 redan nämnt
(Jag skriver mest det här inlägget ifall nån i framtiden skulle söka på nätet hur man gör när man "slutar använda" en strömtrafo på rätt sätt)
Här är det nog inget större problem dock som GK100 redan nämnt
(Jag skriver mest det här inlägget ifall nån i framtiden skulle söka på nätet hur man gör när man "slutar använda" en strömtrafo på rätt sätt)
Vi kanske skall förklara att anledningen till att de kan gå sönder är att spänningen över utgången blir mycket hög på en obelastad strömtransformator.
Vid alltför hög spänning kan det bli genomslag som skadar isoleringen permanent.
Edit: Ska väl tillägga att transformatorerna kan vara lite besvärliga att montera, och det är egentligen inget lämpligt hempul eftersom man måste riva en del i centralen. Trångt som bara den var det här i alla fall.
Vid alltför hög spänning kan det bli genomslag som skadar isoleringen permanent.
Edit: Ska väl tillägga att transformatorerna kan vara lite besvärliga att montera, och det är egentligen inget lämpligt hempul eftersom man måste riva en del i centralen. Trångt som bara den var det här i alla fall.
Redigerat:
Den blir inte mer än 10-20 V så det är inga problem. Det beror på att de byggs med klen järnkärna för att vara ofarliga och inte överhettas. De behöver inte replikera fasläget som i många andra fall utan endast nöjaktigt strömmens belopp.
Alltså simma lugnt.
Alltså simma lugnt.
En bonusfråga är hur dåligt de visar fasläget om de belastas mer korrekt?
År 2020 har jag tänkt att logga signalen från mina sådana trafos i stugan (t.ex. genom att kasta in en laptop i en "elkapsling"-plastlåda och köra tre (synkade) ljudkort för att mäta spänning och ström per fas, och ev. köra trådlöst nätverk och trådlöst tangentbord+mus för att slippa problemet att i mitt fall hänger trafona ihop med nollan i effektvakten), det vore intressant att veta hur bra/dåliga värden man får.
År 2020 har jag tänkt att logga signalen från mina sådana trafos i stugan (t.ex. genom att kasta in en laptop i en "elkapsling"-plastlåda och köra tre (synkade) ljudkort för att mäta spänning och ström per fas, och ev. köra trådlöst nätverk och trådlöst tangentbord+mus för att slippa problemet att i mitt fall hänger trafona ihop med nollan i effektvakten), det vore intressant att veta hur bra/dåliga värden man får.
Behöver du en effektvakt?
Grannen skulle montera effektvakt, jag vet inte om det blev av, men jag gjorde en kalkyl på den eventuella vinsten och kom fram till att det tog lång tid innan man hade tjänat igen sina pengar.
Grannen skulle montera effektvakt, jag vet inte om det blev av, men jag gjorde en kalkyl på den eventuella vinsten och kom fram till att det tog lång tid innan man hade tjänat igen sina pengar.
Det finns flera lösningar. Den mest rättframma, är att se till att huvudsäkringarna håller. Priset på abonnemang varierar mellan de olika elbolagen. I Sollentuna, när jag bodde där, kostade det lika mycket upp till 25A. De tog ut nätavgiften på toppeffekten.
Du kanske inte behöver toppeffekten på pannan, det kanske går att sänka pannans toppeffekt.
Du kanske inte behöver toppeffekten på pannan, det kanske går att sänka pannans toppeffekt.
Gällande uppsäkring så måste man givetvis titta på vilken kabeltyp man har mellan mätartavla och central, och hur lång den är.
För mig skulle det t.ex. bli en ej försumbar kostnad att byta kabeln eftersom den är gissningsvis 15-20 meter lång varav merparten hänger på wire mellan hus och mätarstolpe.
För mig skulle det t.ex. bli en ej försumbar kostnad att byta kabeln eftersom den är gissningsvis 15-20 meter lång varav merparten hänger på wire mellan hus och mätarstolpe.
Klicka här för att svara