Nykomling
Medlem: aug 2012
Västra Götaland 4 inlägg
Fundersam kring el till häll...
Har kikat igenom ett stort antal trådar här på forumet och kanske blivit lite klokare...
Men känner ändå att jag skulle behöva fråga hur jag ska tänka när det gäller en ny häll som snart ska installeras i det renoverade köket.
Hällen är av modell enligt nedan, lägger upp ett antal länkar som berättar lite om anslutningseffekt och förutsättningar. Produktblad Egenskaper enligt "Prisjakt" Egenskaper enligt "Pricerunner" Bruksanvisning (som väl kanske inte säger så våldsamt mycket på temat...)
I väggen har jag idag ett fem sladdar ut, de har suttit i och funkat fint med min förra häll (som i och för sig inte var induktion...). I min värdlsuppfattning känns det då för mig som att jag har framdragen tre-fas. Dock är de bara uppsäkrade med 3 x 10A och jag skulle säga att det bara är FK 1,5 som är dragna.
Med tanke på anslutningseffekten så finns det ju lite att önska i möjlig effekt på befintlig installation. Jag räknar till att min nuvarande installation skulle palla för 230 x 10 x 3 = 6,9 KW, vilket ju inte riktigt matchar hällens anslutningseffekt på 7,2 KW.
Kanske kan konkretisera mina funderingar till följande...
1. Hur stort bekymmer är det om jag ändå inte tänkt brassa på alla fyra plattorna på samma gång?
2. I hällens specifikation nämns det både 230 och 400, är det något jag behöver ta med i tankegångarna?
Hällen är troligen försedd med element på 230V. Den kan tydligen kopplas in på 3 faser. Det innebär att zonerna fördelas mellan faserna. Det innebär att 2 av zonerna är inkopplade på en av faserna, vilket ger 4,2 kW på den fasen, 18A. Kanske lite väl stor överbelstning på en 10A säkring, men det kanske kan gå. Problemet uppstår då bara om du kör på de 2 zonerna samtidigt.
Det normala är ju att en sådan här kopplas på 3 fas 16A.
Det är ju bara under uppvärmningsfasen som hällen går på full effekt.
Och så har den ju inställbar effektbegränsning så det ska inte vara några problem.
Och har det funkat med den gamla så...
Brukar inte dessa induktionshällar kopplas in på två faser och nolla?
Då krävs 16 A säkringar och 2.5 mm² om den ska kunna användas utan effektbegränsning.
Nykomling
Västra Götaland 4 inlägg
Hmm, ska ta och riva upp paketet och kika lite närmare på installationsanvisningarna.
Verkar ju dock som att jag behöver dra lite nya 2,5 mm² om jag vill vara säker på att vara bekymmersfri framöver.
Då blir det ju i och för sig också till att säkra om de tre propparna i fråga till 16A i proppskåpet. Har jag aldrig gjort själv så där blir det till att plocka in en elektriker...
Ska kika lite mer i installationsanvisningarna först bara.
Nykomling
Västra Götaland 4 inlägg
Ok, kopplingsinstruktionen sitter på själva sladden och presenterar tre alternativa lösningar.
Alternativ 1
Tänker mig att detta är lösningen om man bara har en fas framdragen, gissar att man får ha ganska många ampere på den dragningen för att få det hela att fungera
Alternativ 2 - Bild 1, Bild 2 (blev två bilder då den satt lite dumt fastsatt på sladden)
Ser för mig ut som att man skulle behöva använda två faser med nollorna från respektive.
Alternativ 3
Här känns det ju som att det skulle räcka att dra fram fyra kablar, kanske är det enklaste alternativet nu när jag ändå måste "dra om".
Utifrån ovan tre alternativa möjligheter så känns väl 3:an enklast att ta till. En fråga till dock - nollan och jorden som dras fram, spelar det någon roll vilken av faserna de kommer från - och vad gör man med den nolla och jord som blir kvar i proppskåpet och inte ska någonstans?
Jag håller med Bo, det är alternativ 3 du ska använda.
Dra fram femledare när du ändå gör jobbet - kör t.ex. en perlilexkontakt till hällen där du "bara" använder två av faserna. Den tredje fasen passar oftast fint till en inbyggnadsugn som jag antar att du tänker ha.
Nykomling
Västra Götaland 4 inlägg
Stort tack för hjälpen allihopa! Känns nu lite tryggare att gå vidare med det hela, säkert lika bra att dra fram fem trådar när man ändå håller på, även om inbyggnadsugnen får en helt egen 16A-dragning (som jag också får göra ny ), den sitter på andra sidan ett gångstråk - räknat från hällen...
Där tänker jag dock att det räcker fint med tre trådar. Även i detta fallet är tidigare dragning med 1,5 mm² och en säkring på 10A, samma visa här tänker jag - men bara ledare, nolla och jord att dra fram med 2,5 mm² i det här fallet - och säkra upp med 16A...
Ugnen i fråga har ett sådant här produktblad.
Det produktbladet sa inte mycket...men det står i alla fall att den har en "stickkontakt" som vi får förmoda är en vanlig schuko. Och chansen är också betydande att den drar mer än 10 A. Vi har dock ännu inte sett en ugn som vill ha mer än en fas, så 3 ledare 2.5 mm² och 16 A blir bra.